گزارشی از سفر عمره اولین کاروان دانشجویی از تهران
اگر بار گران بودیم رفتیم...

۱۳۸۹/۰۵/۰۴ ۱۵:۵۷:۰۶

تاریخ اعزام صبح گاه 20 تیر مبدا:فرودگاه مهر آباد تهران، مقصد فرودگاه جده
مصاحبه ای را که می خوانید با ابراهیم صارمی معاون اولین کاروان دانشجویی تهران است.
کاروان شما شامل چند دانشجو و از چه دانشگاههایی بود؟
کاروانی 118 نفره متشکل از دانشجویان استان تهران از دانشگاههای وزارت علوم،بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های پزشکی،مهندسی و انسانی.
تاریخ اعزام شما،مقصد کجا بود؟
کاروان ما اولین گروه دانشجویی بود که به سرزمین وحی مشرف می شد. صبح گاه 20 تیر از تهران به مقصد جده و از آنجا به سمت مدینه منوره حرکت کردیم.مدت سفر ما 12 روز بود.4 بعد از ظهر به مدینه منوره رسیدیم وکاروان ما با استقبال حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی رئیس بعثه مدینه منوره،جهانگیر زاده رئیس ستاد منطقه 2 مدینه،عوامل ثابت هتل و مدیر عربی هتل مواجه شد.
این مراسم با خوشامد گویی رئیس بعثه مدینه حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی و پخش شیرینی و تحویل اتاقهای دانشجویان به پایان رسید.پس از استقرار دانشجویان در اتاقها و انجام غسل زیارت همگی در لابی هتل برای اولین زیارت جمع شدیم.حجت الاسلام والمسلمین اشعری روحانی کاروان و زین العابدین غلام از مداحان اهل بیت(ع)دانشجویان را در اولین زیارت همراهی می کردند.اولین زیارت دسته جمعی مدینه با نماز مغرب مسجد النبی مصادف شد و ابتدا دانشجویان  در نماز جماعت شرکت کردند و سپس بعد از نماز از باب جبرئیل خارج شده در بین الحرمین جمع شدیم.اولین زیارت پشت قبرستان بقیع و روبروی گنبد خضرا صورت گرفت.روحانی کاروان توضیحاتی در خصوص مدینه النبی به دانشجویان داد و بعد همگی به هتل برگشتیم.
برنامه زیارت دوره و برنامه های ویژه کاروان چه طور بود؟
تاکید ما  به دانشجویان بر ختم قرآن در مدینه منوره و مکه مکرمه بود.چند نفر از دانشجویان این توفیق را پیدا کردند که در طول سفر ختم قرآن داشته باشند.  در روز سوم سفر به زیارت دوره اماکن مقدس و مساجد شهر مدینه رفتیم.روز چهارم صبحانه را مهمان شیعیان مدینه بودیم و در آنجا کلاس مدینه شناسی مصور انجام گرفت.
هر روز دانشجویان به صورت دسته جمعی قبرستان بقیع را زیارت می کردند. یکی از خاطرات این سفر زیارت در بقیع بود.یکی از راویان وهابی در کنار قبور ائمه اطهار(ع) مشغول تبلیغ بود و شیعیان و جوانانی که در آنجا حضور داشتند با فرستادن صلوات های مکرر و بلند مانع از سخنرانی او علیه شیعه می شدند.
مراسم وداع از مدینه
شب آخر مراسم وداع از مسجدالنبی و بقیع در فضایی معنوی در بین الحرمین برگزار شد. در روز آخر حضور در مدینه دانشجویان  برای آخرین بار نماز ظهر را در مسجدالنبی خواندند و بعد از غسل احرام و پوشیدن جامه احرام  در مراسم وداع از مدینه حاضر شدند.
این مراسم در لابی هتل جوهره العاصمه با ذکر مداحی انجام شد.دانشجویان حال و هوای معنوی خوبی داشتند وداع اشکبار دانشجویان به جایی رسید که بعضی از دانشجویان پسر را با اصرار سوار ماشین ها می کردیم .روحانی کاروان حجت الاسلام والمسلمین اشعری در خصوص اعمال عمره تذکراتی دادند.ذکر مداحی حضرت زهرا(س) و نوای اگر بار گران بودیم رفتیم مداح، حال و هوای عجیبی به دانشجویان سپید پوش داده بود. نزدیک ساعت 6 بعد از ظهر به مسجد شجره رسیدیم. بعضی از دانشجویان غسل مستحبی را در مسجد شجره هم انجام دادند و سپس قبل از نماز دانشجویان داخل مسجد محرم شدند.نماز مغرب را به جای آوردند و نماز عشاء را به اقامت حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی انجام دادند.
 ایرانی هایی که در شجره محرم می شوند نماز مغرب را به جای می آورند و نماز عشا را به اقامت حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مسئول بعثه در صحن مسجد شجره به پای می دارند.
بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و محرم شدن، دانشجویان با ذکر تلبیه از مسجد شجره خارج شدند و به سوی مکه مکرمه حرکت کردیم . همدانی نماینده ستاد در مکه مکرمه از تجربیات و خاطرات خود در زمینه عمره برای دانشجویان سخن گفت.نزدیک مکه که رسیدیم دانشجویان را از خواب بیدار کردیم با ذکر صلوات به شهر مکه مکرمه وارد شدیم .دانشجویان مورد استقبال عوامل ایرانی هتل و مسئولین عمره در شهر مکه واقع شدند.تصمیم گرفتیم دانشجویان استراحت کوتاهی داشته باشند و بعد از اقامه نماز صبح در هتل و صرف صبحانه راهی بیت ا..الحرام شدیم برای انجام اعمال عمره.
بعد از رسیدن به مسجدالحرام از باب علی واقع در صفا وارد شدیم و دانشجویان به محض دیدن کعبه معظمه همگی به سجده افتادند و خدای را بابت نعمت این زیارت شکر کردند.بعد به محدوده مطاف وارد شدیم و اعمال عمره را با طواف آغاز کردیم.
روحانی کاروان اذکار را با صدای بلند می گفت و دانشجویان تکرار می کردند. بعد از طواف و نماز آن سعی و تقصیر و طواف نساء انجام شد و دانشجویان اعمال عمره را بدون مشکل انجام دادند. حتی در جلسه ای اعمال عمره را به روحانی کاروان عرضه کردند  و خوشبختانه مشکل جدی در اعمال دانشجویان وجود نداشت.
حضور اولین کاروان دانشجویان در مسجدالحرام و انجام اعمال عمره با حال معنوی و نشاط جوانی فضای خاصی در مسجدالحرام و در بین زائرین دیگر ایجاد کرده بود.
در روز سوم حضور در مکه مکرمه دانشجویان به زیارت دوره از غار ثور،قبرستان ابوطالب،غار حرا،مشاعر مقدسه، منا عرفات و مشعر پرداختند و سپس بازدید از موزه منطقه شهدای فخ و بازدید از منطقه حدیبیه و احرام مجدد در آن مکان از برنامه های دانشجویان بود. احرام مجدد با استقبال تمام دانشجویان مواجه شد و آنها با اشتیاقی بی نظیر دوباره محرم شدند و همان شب راهی مسجدالحرام شدیم و اعمال عمره را به جای آوردیم.
از دیگر برنامه های گروه، قرائت قرآن  شب ها در رکن یمانی بود.در پایان سفر به دانشجویانی که موفق به ختم قرآن شده بودند هدایایی به رسم یادبود تقدیم شد.
مراسم وداع از مکه و انجام طواف وداع روز آخر بعد از نماز صبح با حضور دانشجویان انجام شد و دانشجویان با ذکر مداحی و در فضایی معنوی با شهر مکه وداع کردند و در فرودگاه تهران با استقبال خوب خانواده های زائران مواجه شدیم.