نخستين كاروان دانشجویان ايراني با نوای لبیک اللهم لبیک در شجره مُحرم شدند

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۲۴:۵۹

در يكي از زيباترين صحنه‌هاي عمره، نخستين كاروان زائران دانشجوی ايراني شب گذشته با محرم شدن در مسجد شجره راهي مكه مكرمه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،مراسم وداع با مدینه منوره عصر روز گذشته با حال و هوای معنوی خاصی در هتل محل استقرار زائرین دانشجو برگزار شد و عمره گزاران براي رفتن به شجره ساعتي قبل از غروب در هتل هاي خود آماده شده بودند.

دانشجویان ايراني ، نيمه اول سفر خود را در مدينه النبي (ص) و به زيارت رسول گرامي اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص)‌ و ائمه بزرگوار مدفون در بقيع و گوهر گم شده مدينه، حضرت زهراي اطهر (س) گذراندند و روزهاي آينده را در مكه مكرمه خواهند بود.

شجره دوشنبه شب واقعا آسماني بود. زائران دانشجو با از تن بيرون كردن تمامي تعلقات دنيايي و دور شدن از هر آنچه رنگ است، به خود نهيب مي زدند كه " به هوش اي دل كه ""‌ميقات ""‌است اينجا "

اینجا شجره است . مسجدی در 15 کیلومتری راه مدینه به مکه – جایی در اوج بی رنگی ! اما در نهایت رنگ خدایی – همه چیز به رنگ سفید است . نهایت پاکی ، گذشت ، ایثار - رنگ آمیزی ساختمان هم به همین رنگ است . قرار نیست و اصولا نمی شود کسی در اینجا باشد اما رنگی جز "رنگ خدا " به خود بگیرد.

قصد زیارت کعبه کرده ای ؟ لبیک گو به آنکه تو را خواند و تو به ضیافتش دعوت شدی! تو میهمان خود خدایی در خانه اش ! بیت الله الحرام - پس بگو : لبیک اللهم لبیک - اینجا هر آنچه از دنیا با تو همراه است را از تن و روح و روان جدا کن، تلبیه گو، میثاق ببند.

ذات اقدس اله به رسولش فرمود: «به یاد این صحنه میثاق گیری باش». گرچه خطاب به پیغمبر است ولی در حقیقت همه انسان ها مخاطبند. خدا می فرماید: به یاد این صحنه باشید كه ما از شما تعهد گرفتیم، حقیقت خودتان را به شما نشان دادیم. شما ربوبیت ما را فهمیدید، عبودیت خود را مشاهده كردید و گفتید: «بَلی». در جواب خدا كه فرمود: «آیا من رب شما نیستم»؟ گفتید: «آری ربّ ما هستی.» انسان باید در پیشگاه حق، غیر او را نبیند، به غیر او تكیه نكند و به غیر او دل نبندد و بگوید: «لبیك»; یعنی من به حضور تو آمده ام.

شجره (شَ جَ رِ) نام درختي است در ذي الحليفه. حضرت رسول(ص) هر وقت از مدينه به مكه مي آمدند در آن جا محرم مي شدند.

مسجد شجره یا مسجد "ذوالحلیفه " با گسترش مدینه اینک تقریبا به شهر رسول الله (ص) متصل است . رسول خدا (ص) در این مکان نماز خواندند و محرم شدند. بدون احرام نمی شود وارد مکه شد . ازاین مسیر در"شجره " باید محرم شد . برای ورود به مکه باید محرم بود و احرام فقط در میقات ها ممکن است .

جز بخش هایی از مسجد ، همه چیز در آن به رنگ سفید است.عمره گزاران دانشجو لباس احرام به تن دارند. رد اشک، ذوق مُحرم شدن و زیارت خانه دوست را می شود روی صورت هایی که حالا نورانی شده، دید.

کف مسجد را موکت سبز رنگی پوشانده است . درگوشه ای از مسجد شجره دانشجویان در لباس احرام ، قرآن کریم را تلاوت می کنند .

موذن بانگ برمی دارد : الله اکبر – الله اکبر ... وقت اذان مغرب است . صف های جماعت شکل می گیرد و جماعت بزرگی از مومنانی شکل می گیرد که در احرام ، رو به جمال حق دارند . نماز که پایان می گیرد،عمره گزاران جوان، تلبیه گویان به تدریج از مسجد شجره خارج می شوند، هر یک از شهری و دیاری،حالا دیگر همه یک شکل هستند با ظاهری مانند هم بدون ذره ای تفاوت ! - به یک زبان سخن می گویند : الله اکبر – الله اکبر – لااله الاالله و... پس از قبول باشد و التماس دعا ، «مبارک باشد» ، واژه ای است که خیلی تکرار می شود . سعادت زیارت خانه خدا تبریک هم دارد ! میقات است اینجا،یادآور صحرای محشر.. .

مدیران کاروانها دانشجویان را به سمت اتوبوس ها هدایت می کنند؛ چند ساعتی تا مکه فاصله است .همه مُحرم هستند و قصد زیارت خانه یار را دارند .کعبه پیش رو است 417 کیلومتردیگر... لبیک،اللهم لبیک...

ارسال نظر