۱۳۸۸/۰۹/۲۱ ۱۵:۵۸:۳۰
تفاوت عمره دانشجويى با عمرههاى عادى چيست؟
عمره دانشجويى با عمرههاى عادى، تفاوتهاى زيادى دارد. يكى از اين تفاوتها، اين است كه در عمرههاى دانشجويى، همه جوان و از نظر سنى، در يك سطح هستند. جوان نيز ويژگىهاى خاص خود را دارد؛ زودتر حق را مىپذيرد و بسيار پرسشگر، كنجكاو و حقيقتجوست. بنابراين، زمينه زيادى براى انجام كارهاى فرهنگى دارد.
تفاوت دوم اين است كه حضور جوانان داراى تحصيلات دانشگاهى و علمى، موجب مىشود كه روحانيان راحتتر بتوانند مطالب را در سطحى بالاتر از عوام مردم مطرح كنند و از فرصت عمره، براى دانشافزايى و ارتقاى بنيه دينى - دانشجويى بهره بگيرند.
تفاوت سوم اين است كه جوانان در آغاز راه زندگى خود هستند و اگر تغيير و تحول روحى و اخلاقى در آنها پديد آيد، از آن جا كه اين طبقه، مديران آينده كشور مىباشند، مىتوان اميدوار بود كه در آينده كشور، تأثيرگذار باشند و با نهادينه شدن دين در روح و جان آنها، زمينه براى تحول روحى و اخلاقى در جامعه فراهم گردد.
به عنوان مسئول كميته عمره دانشجويى بعثه، نظر خود را در مورد عمره دانشجويى بفرماييد.
در چند سال گذشته، با نظر نماينده محترم ولى فقيه در امور حج و زيارت، تلاش شده تا امكانات بهترى براى دانشجويان فراهم گردد تا اين عزيزان در زمينههاى اجرايى و رفاهى، مشكل مهمى نداشته باشند و بيشتر بتوانند از فضاى معنوى سرزمين وحى استفاده كنند؛ به همين دليل، با تلاشهاى به عمل آمده توسط بعثه مقام معظم رهبرى، سازمان حج و زيارت و ستاد عمره، بحمدالله هر سال، وضعيت از گذشته بهتر بوده است.
برنامههايتان در معاونت آموزشى و پژوهشى بعثه براى دانشجويان چيست؟
اين معاونت با همكارى ستاد عمره دانشگاهيان، تلاش كرده تا بخش معنوى و فرهنگى سفر را پررنگتر كند و از چند ماه پيش از تشرف، زمينه را براى دانشجويان عزيز فراهم سازد تا بتوانند از لحظات شيرين اين سفر، بهره لازم را ببرند. روحانيان و مديرانى براى اين كاروانها انتخاب مىشوند كه پيش از اين، با جوانان نزديك بوده، مخاطبان خود و نيازهاى آنان را به خوبى بشناسند و بدانند چگونه به نيازهاى اين قشر پاسخ دهند.
در سالهاى اخير، سعى شده كه يك برنامه فرهنگى براى زمان سفر ارائه شود تا مسئوليت هر بخش، در آن مشخص شده باشد و خروجى آن برنامه، دستيابى به اهداف معنوى سفر باشد. برنامههاى ويژهاى نيز در مدينه و مكه براى آنها در نظر گرفته شده كه اميد است مورد توجه اين عزيزان قرار گيرد و سفر را براى آنان شيرين و بهيادماندنى كند.
براى بهبود روند عمره دانشجويى، چه پيشنهادهايى داريد؟
همان گونه كه مىدانيد، هر زائر، در سفر به حرمين شريفين، بايد احكام عمومى، مناسك عمره، تاريخ اسلام، مكانهاى تاريخى مكه و مدينه، اسرار و معارف عمره، عقايد، شناخت مذاهب اسلامى، آداب و اخلاق سفر و امثال اين مطالب را بداند تا در هنگام سفر، به خوبى به وظيفه خويش عمل كند.
از سوى ديگر، اهميت اين سفر را به خوبى درك كند و خود را از نظر روحى و اخلاقى، براى حضور در ميهمانى خداوند، آماده سازد و در نتيجه، هنگام سفر به سرزمين وحى، از همان لحظات ورود، از فرصتها بهرهگيرى كند.
نكته ديگر اين كه خوب است كه تجربه كسانى كه پيش از اين به عمره مشرف شدهاند، به صورت مكتوب و يا از طريق حضورى، به زائران منتقل گردد تا راهنماى آنان در اين سفر الهى و معنوى باشد.
آسيبهاى عمره دانشجويى چيست و در مورد عمرههاى عادى چگونه است؟
چند آسيب مهم دراين سفر معنوى وجود دارد كه عبارتند از:
1. غفلت؛ اگر زائر نداند به كجا آمده و چگونه بايد از اين سفر بهرهبردارى كند، فرصتسوزى خواهد كرد و پس از بازگشت، مىفهمد كه چه فرصت مهمى را در زندگى از دست داده است. به عنوان مثال، وقتى زائر مىتواند در اين سفر با توبه و انابه، گذشته خويش را پاك كند و از درگاه خداوند، بهشت را جايزه بگيرد و نورانيت كسب كرده، نورانى به وطن خويش باز گردد، طبيعى است آن كسى كه نتوانسته به اين اهداف دست پيدا كند، خسارت ديده است؛ خسارتى كه چه بسا ديگر قابل جبران نخواهد بود.
2. جلوه كردن زيبايىهاى دنيايى در برابر جاذبههاى معنوى؛ انسانى كه با حضور در مسجدالنبى، مسجدالحرام، قبرستان بقيع و ديگر مكانهاى مذهبى، مىتواند بركات فراوانى براى خود به دست آورد، اگر به جاى آن، در بازارها بچرخد و خود را خسته كند و سپس به ناچار براى استراحت به محل اسكان خود برگردد، هم پول زيادى را هزينه كرده، هم فرصتهاى معنوى زيادى را از دست داده است و جز حسرت و پشيكانى، نصيب او نخواهد شد. يكى از مراجع عالىقدر در توصيه به زائران مىفرمود: در حرمين شريفين، به دنبال خيرى بگرديد كه در ميهن خود آن را پيدا نكنيد و يا به تعبير ديگر، چيزى تهيه كنيد كه ماندگار باشد و با گذشت زمان، از بين نرود. لباس يا كفش، پس از مدتى مندرس مىشوند و ديگر اثرى از آنها باقى نمىماند؛ اما آن كس كه در اين سفر، خدا را بيابد و با پيامبر و ائمه عليهمالسلام انس بگيرد و آن را در وجود خود نهادينه كند، نه تنها تا پايان عمر از آن بهره مىبرد، بلكه در قيامت نيز از اين فضيلت بزرگ استفاده كرده، در بهشت، همنشين پيامبر و اهل بيت عليهمالسلام خواهد شد.
چه توصيههايى به مديران و روحانيان كاروانهاى عمره دانشجويى داريد؟
بنده به عنوان كسى كه سابقه ديرينهاى در حج و زيارت دارد، از همه عزيزان روحانى و مديران كاروانها مىخواهم كه اين فرصت را مغتنم بدانند و اگر جوانان عزيز، پرسشى هم ندارند، آنها از فرصت استفاده كرده، مطالب لازم و ضرورى را به آنان منتقل كنند؛ اما در عين حال توجه داشته باشند كه نبايد جوانان را خسته و زده كنند. اگر نشاط لازم در مخاطب نباشد، بهره لازم را هم نمىبرد. قرآن مىگويد: »لا تقربوا الصلوة و انتم كُسالى«. بنابراين، در حال كسالت و بىحالى، نبايد اصرار داشته باشيم كه آنان به مطالب ما گوش دهند.
از سوى ديگر، مسئولان، غم و شادى را در اين سفر با هم لحاظ كنند؛ نبايد فقط مخاطبان خود را بگريانيم؛ البته گريه از خوف خدا و يا گريه بر مظلوميت اهلبيت، كارى پسنديده است؛ اما تلاش كنيد تا دانشجويان نشاط خود را حفظ كنند و از عبادت در حال نشاط، لذت ببرند.
توصيه ديگر اين است كه پيش از اين كه دشمن بخواهد فرصتهاى ما را به تهديد تبديل كند، آگاهىهاى لازم را به دانشجويان منتقل كنند تا آنان، فتنهگران را بشناسند و دلايل تفرفهافكنى آنها را بدانند و راههاى مقابله با اين فتنهها را نيز شناسايى كرده باشند.
ارتباط نزديك با اين قشر بانشاط و تحصيلكرده، كليد موفقيت اين سفر است و اگر گاهى برخى از آنان به دليل شرايط خاص سفر، تلخى از خود نشان دادند، تلخى را با شيرينى و بدى را با خوبى پاسخ دهيد و براى آنان، انسانى ناصح و مشفق باشيد تا روح و جانشان از شيرينى برخورد شما آرام بگيرد و براى هميشه، شيرينى سفر را به يادگار ببرند.
از همگان التماس دعا دارم و در پايان از نسل جوان و فرهيخته كشورمان مىخواهم تا پيشنهادها، انتقادها و هر آن چه را كه براى آينده عمره، مفيد و سودمند و قابل اجرا مىدانند، پس از سفر، به معاونت آموزش و پژوهش حج و زيارت ارسال كنند تا از نظرات آنان، بهره كافى را گرفته، در برنامهريزىهاى آينده، از آنها بهره بگيريم.