زیارت صافی صفا، برنامه روز دوم دانشگاهیان در نجف اشرف

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۴:۲۲:۴۵

مرقد صافی صفا یمانی، حدود۵۰۰ متری غرب حرم مطهر امام علی (علیه‌السّلام) و در کنار بحر النجف واقع است و به «صفّة صافی صفا» نیز مشهور است.

مرقد صافی صفا یمانی، حدود۵۰۰ متری غرب حرم مطهر امام علی (علیه‌السّلام) و در کنار بحر النجف واقع است و به «صفّة صافی صفا» نیز مشهور است.این مکان در حقیقت مقام امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) و بارگاه اثیب الیمانی معروف به «صافی صفا» بوده و از نمادها و آثار تاریخی شهر نجف اشرف به شمار می‌رود که تاریخ آن به صدها سال پیش بر می‌گردد.اولین گنبد این بارگاه در قرن هشتم هجری بنا شد و تا سال۱۰۴۴ هجری چندین بار مرمت و بازسازی گردید. از۵۵۰ سال گذشته تا به امروز، پرده‌داری بارگاه با خاندان آل‌ الدروایش مخزومیه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در کشور عراق ، کاروان های دانشگاهی در روز دوم حضور خود در نجف اشرف به زیارت جناب اثیب یمانی، معروف به صافی صفا می روند و ضمن زیارت ایشان از برنامه روایتگری بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف استفاده می کنند.

در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر صفاری ، راوی بعثه مقام معظم رهبری ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان، چند جمله ای را در وصف مقام جناب اثیب یمانی بیان نمود.

حجت الاسلام والمسلمین صفاری در جمع دانشجویان گفت: ما به زیارت می آییم که معرفتمان را به اهل بیت (علیهم السلام) افزایش دهیم. اگرچه ،کسی جز خداوند و رسول اکرم(ص) توانایی رسیدن به معرفت امیرالمومنین علی (ع) را ندارد، اما آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید. اگر در طریق هدایت برویم بقیه کار را خود اهل بیت(ع) برای ما انجام می دهند، ولی ما باید از خودشان بخواهیم و برای رسیدن به این معرفت باید زندگی اهل بیت(ع) را مطالعه کنیم.

راوی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف ادامه داد: اگر ما هم مثل اثیب یمانی در محبت امیرالمومنین(ع) صادق باشیم، امام زمانمان هنگام مرگ به فریادمان خواهند رسید. اثیب شخصیتی بود که یمنی بود، ولی به دست حضرت امیرالمومنین(ع) غسل داده شد و در این مکان مقدس تدفین و به خاک سپرده شد و این جا مقام امیرالمومنین(ع) نیز هست.

وی سپس با روایتگری مصور، ابعاد مختلف زندگی حضرت امیرالمومنین علی (ع) را بیان نمود.زائرین دانشگاهی بعد از این جلسه به دیدار بیت امام خمینی (ره) در دوران۱۳ ساله تبعید در نجف اشرف و بازدید از مزار و کتابخانه علامه امینی رفتند.

ارسال نظر