تشریح برنامه اسکان و زیارت دانشگاهیان در جوار حرمین کاظمین

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۴:۰۷:۴۴

نماینده ستاد در شهر مقدس کاظمین گفت:با توجه به فرصت کوتاه حضور زائرین در این شهر مقدس،این زمان در حرم مطهر، زیارت و بهره مندی از فضای خاص نورانی و روحانی حرم می گذرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از عراق، آقای مهدی میرزایی ، نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در کاظمین گفت: در این دوره تاکنون تعداد۵۰ کاروان دانشگاهیان در کاظمین بیتوته داشته‌اند و عمده کاروان های زمینی، کاظمین را به صورت عبوری زیارت می کنند و در آن بیتوته ندارند.در دوره بیست و سوم عتبات دانشگاهیان در شهر مقدس کاظمین ، محل استقرار کاروان های دانشگاهیان، در شارع عسکریین(ع) و حدفاصل میدان عروبه و ساحه الزهرا(س)، قرار دارد و فاصله آن تا حرم، حدود۵۰۰ متر است.

هتل زائرین دانشگاهی به ظرفیت۳ کاروان، دارای چهار طبقه اسکان، یک سالن انتظار نسبتاً وسیع و یک نیم طبقه است که رستوران هتل در آن واقع شده است.مسیر تشرف زائران از جانب باب القبله حرم مطهر و مسیری امن و سر راست است.

مهدی میرزائی در خصوص مدت اقامت زائرین در کاظمین گفت:زائرین دانشگاهی در آخرین روز حضور خود در کربلای معلی پس از اقامه نماز صبح به سمت سامرا حرکت می کنند و پس از زیارت حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در راه بازگشت ضمن زیارت امامزاده سید محمد و صرف نهار به سمت کاظمین حرکت می‌کنند و معمولاً بین ساعت۱۷ تا۱۹ در هتل مستقر می‌شوند و یک شب را میهمان امامین جوادین(ع) هستند. با توجه به زمان پرواز برگشت زائران نیز، برای زمان خروجشان از کاظمین برنامه‌ریزی لازم به عمل می آید.

نماینده ستاد در شهر مقدس کاظمین گفت:با توجه به فرصت کوتاه حضور زائرین در این شهر مقدس،این زمان در حرم مطهر، زیارت و بهره مندی از فضای خاص نورانی و روحانی حرم می گذرد.زائرین کاظمین که توفیق خدمت به آنها را داریم یک ویژگی خاصی دارند که به نظر بنده در پایان یکی از با برکت ترین ایام سال وارد این شهر مقدس می شوند؛ در حالی که شب قبل تا صبح زائر سید و سالار شهیدان بوده اند و سپس با حضور در موطن ولادت آخرین ذخیره الهی بر کره خاکی، حضرت ولی عصر (عج) و زیارت پدر و مادر و جد بزرگوار آن حضرت، پای در این شهر گذاشته و حرم مطهر حضرت موسی بن جعفر(ع) و جواد الائمه(ع) را در پایان این روز زیارت می نمایند. از طرفی حال و هوای حرم کاظمین که به گفته خیلی از زائرین عزیز ، حال و هوای حرم مطهر امام رضا(ع) را تداعی می‌کند و موجب نشاط بیش از پیش زائرین است و امّا حسرت کوتاهی حضور در حرمی که مضجع شریف پدر بزرگوار و فرزند کریم امام رضا (ع) در آن قرار دارد، در گفتار و رفتار این عزیزان مشهود است.

وی در خصوص تفاوت کاروان های دانشگاهی با سایر کاروان ها گفت:زائرین دانشگاهی دارای ویژگی های خاصی چون فرهیختگی و جوانی هستند. این ویژگی ها حال و هوای خاصی به کاروان‌های دانشگاهی می بخشد و به تعبیر امام صادق (ع) خداوند جوانی که جوانی اش را در راه اطاعت الهی طی کند، دوست می دارد.جوانی که با عشق و محبت زایدالوصفی در این راه قدم گذاشته، قطعا خداوند دوستدار اوست و با توجه به حدیث« من اراد الله الخیر قذف فی قلبه حب الحسین و حب زیارته»، قطعا خداوند برای این جوانان خیر اراده فرموده است و این عشق و صفا و معنویت در چهره ها و رفتارهای این زائران عزیز مشهود است.

وی ادامه داد:حلاوت این سفر برای دانشگاهیان به گونه‌ای است که سختی های احتمالی سفر را نیز به جان خریده اند و با توجه به اینکه کاظمین منزل آخر آنهاست در موقع خروج از زیر قرآن عبور و بدرقه می شوند. دو ویژگی در کلام آخر آنها نمایان است ، یکی رضایت و شاکر خداوند بودن و دیگری حسرت پایان سفر و آرزوی تجدید آن در آینده. قطعاً خدمتگزاری و خادمی این زائرین بزرگوار ، توفیقی ارزشمند، افتخاری بزرگ و فرصتی مغتنم است که خدای بزرگ را بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم موجبات رضایت خاطر این میهمانان گرانقدر اهل بیت پیامبر رحمت (ص) را فراهم آوریم.

ارسال نظر