۱۳۸۸/۱۰/۲۳ ۱۴:۵۶:۵۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج،زیارت عاشورا که یکی از زیارات مأثور و روایت شده از معصوم(ع) است، از اهم امور شرعیه و از بزرگترین عبادتها، محسوب میشود.
یکی از زیارتهای ماثور و روایت شده از حضرت معصومین(ع) زیارت عاشوراست. در فرهنگ تشیع، این زیارت از جایگاهی رفیع و ویژهای برخوردار است و دارای آثار و برکات شگفتی است و تاکید بسیاری به خواندن آن در همه اوقات شده است و ثواب و خواص فراوانی برای مداومت بر آن نقل شده است. این گنجینه معارف از جمله زیارتهایی است که در طول تاریخ، صالحان و عالمان شیعه به آن عنایت فوقالعادهای داشته و در پرتو زمزمه عاشقان این منشور آسمانی، به مراد و مقصود خود دست یافته و در هر دو سرا کامیاب شدهاند و پرچم پر افتخار برائت از مشرکان را به اهتزاز درآوردهاند. این مجموعه سیاسی - عرفانی توسط امام باقر(ع) به شیعیان تعلیم داده شده و در کتب دعا و زیارات منعکس شده است. بدون تردید زیارت عاشورا از برترین اسباب طاعت و تقرب به درگاه ربوبی و جلب رضای حق است.
در بخشی از مقدمه محقق، درباره آشنایی با مولف کتاب آمده است: «به دلیل آثار و برکات این منشور، تولی و تبری و مضامین بلند و مفاهیم والای آن، شماری از علما و دانشمندان به شرح آن اهتمام خاص داشتهاند. و اهل معرفت آن را به عنوان ذکر و ورد خویش داشته و در دشواریها و سختیهای خود به خداوند متوسل میشدهاند. یکی از دانشمندانی که به شرح عالمانه زیارت عاشورا پرداخته، فقیه بزرگوار آیتاللهالعظمی حاج عبدالنبی اراکی –علیه رضوانالباری– است که در این مقدمه به صورت فشرده به معرفی آن جناب میپردازیم:
آیتالله عبدالنبی اراکی در سال 1307 هجری قمری در اراک دیده به جهان گشود و در رجب 1385 هجری قمری پس از عمری تلاش و کوشش و خدمات ماندگار، چشم از جهان فرو بست و بدرود حیات گفت.
او تحصیلات خود را در اراک، همدان و نجف اشرف به اتمام رساند، و به درجه رفیعه اجتهاد نائل آمد. در نجف اشرف به تدریس پرداخته و در کنار آن به تالیف و تصنیف روی آورد.
آن مرجع بزرگوار پس از سالها بهرهوری از محضر آیات عظام؛ ملا فتحالله نمازی معروف به شیخالشریعه اصفهانی (متوفای 1339 هجری قمری)، سیدابوالحسن اصفهانی (متوفای 1365 هجری قمری)، میرزا محمدحسین نائینی (متوفای 1355 هجری قمری)، آقا ضیاءالدین عراقی (متوفای 1361هجری قمری) و حاج شیخ علی قوچانی و حاج میرزا علیآقا قاضی، با کوله باری عظیم از دانش به کشور مراجعت کرد و در سال 1366 هجری قمری وارد حوزه علمیه قم شده و علاوه به اقامه جماعت در مسجد عشقعلی به تدریس و تربیت فضلا پرداخت.»
تالیفات فراوانی در موضوعات مختلف از وی به یادگار مانده است از جمله: معالمالزلفی، افاضةالقدیر، غوالیاللئالی، اعلامالعامة فی صحةالحج مع ابناءالعامة، کتابالمحاکمات، حاشیه بر وسیله، روح ایمان، رساله عملیه و انیس المقلدین. وی علاوه بر تخصص در فقه و اصول، در کلام و علوم غریبه و تعبیر خواب مهارت داشت.
سرانجام این عالم عامل، پس از ارتحال در جوار کریمه اهلبیت، حضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد بالاسر به خاک سپرده شد.
مولف بزرگور این اثر، رساله خود را چنین آغاز میکند: «و اما بعد: چنین گوید: عبدالنبی نجفی عراقی که این رسالهای است در زیارت عاشورا، و نامیده شده است به "کنز مخفی" و مشتمل است بر یک مقدمه و چندین مقاصد و خاتمه. اما مقدمه، پس در وی انواری است.
نور اول: مخفی نیست بر احدی از فقهاء امامیه -رضوانالله علیهم- بر این که زیارت عاشورا از اهم امور شرعیه است و مطابق اخباری که بعدا ذکر خواهد شد، از بزرگترین عبادتها است. بلکه برتری دارد از نظر ثواب و فضیلت بر تمام عبادات واجبه مثل حج و نماز و روزه و جهاد و غیره ... و از برای تلاوت این زیارت، فوائد غریبه و آثار عجیبه دنیوی و اخروی مسلم شده است، چنانچه جمع کثیری هم ادعای تجربه نمودهاند که مقداری از آن را در خاتمه مینگاریم.
و لذا بنای اصحاب -رضوانالله علیهم- از صدر اول الی الآن بر مداومت این عمل شریف است در هر روز، بلکه این دعوی مسلم شیعه است اگر ضرورت ادعا نشود، پس همان کبریت احمر و یا کنز مخفی و یا توبه نصوح، همین زیارت شریف است.
نور دوم: در بیان اختلاف اصحاب در وجوب عینی زیارت و عدم آن است. و جماعتی مانند: صاحب حدائق، مجلسی و شیخ حر عاملی -رضوانالله علیهم- قائل به وجوب عینی میباشند و اشخاصی مانند: محدث نوری و غیر ایشان قائل به وجوب کفائی آن شدند و مشهور از فقها اختیار کردهاند استجاب را و اقوی همین است. منشا این اختلافات اخبار است، زیرا آنها دو طائفه هستند: یکی دال بر وجوب و دیگری دال بر استحباب و انظار هم در جمع بین این اخبار مختلف شده .
نور سوم: در بیان آن که شکی نیست در قتل و شهادت در روز عاشورا و در ماه محرم .
نور چهارم: در بیان زمان شهادت بر حسب فصول سال میباشد.
نورپنجم: در بیان آن که زیارت عاشورای معروف، کلامالله است و از منشآت حضرت احدیت میباشد، و نیز از احادیث قدسیه بهشمار میرود. و سایر زیارتها این مرتبه را ندارد، فقط فرق آن با قرآن مجید همان فرق بین احادیث قدسی و قرآن است. بدان معنی که اگر لفظ و معنی به داعی اعجاز مال خداوند باشد آن را "قرآن" گویند و اگر همان لفظ و معنی به داعی غیر اعجاز از خداوند باشد، آن را "حدیث قدسی" گویند و اگر معنی به داعی غیر از اعجاز از خداوند و لفظ از غیر باشد، آن را "احادیث" گویند و ظاهرا فرقی نکند این مراحل در کیفیت استفاده نبی در خواب یا بیداری دیدن و یا شنیدن ملک یا جبرئیل(ع) و یا به الهام، ولی بر حسب تصریح جماعتی، بلکه اخبار و آثار، قرآن مختص است به تلاوت جبرئیل و دیدن وی. و حدیث قدسی و سایر احادیث به غیر آن طریق یا الهام. در هر صورت شکی نیست که این زیارت عاشورا از احادیث قدسیه است.
نور ششم: در بیان این که جهت صدوری این زیارت قطعی است از نظر اجماع عملی قدیما و حدیثا از اکابر مشایخ امامیه به تمام فرق، از فقها و اصولیین و حکما و عرفا و مفسرین، و ادبا و غیر اینها از فرق مختلفه .
نور هفتم: در بیان خواندن زیارت عاشورا برای درک ثواب و فضیلت و قضاء حوائج .
نور هشتم: در آداب و شرایط زیارت .
نور نهم: در بیان ثواب و فضایل زیارت عاشورا است که خود مقدمهای برای نور دهم که مقصود اصلی این رساله بوده، میباشد. چون زیارت عاشورا بخصوصه و به عنوان عام هریک ثوابی دارد، لذا ما مقداری از ثواب مترتب بر زیارت عاشورا را به عنوان خاص و عام ذکر میکنیم:
1. روایتی از امام محمد باقر(ع) است که فرمودهاند: "هرکه زیارت کند حسینبن علی(ع) را در روز عاشورا یا هر روز، ثواب دو هزار هزار حج و دو هزار هزار عمره و دو هزار هزار جهاد با پیغمبر(ص) دارد و من این ثوابها را ضامن میشوم."
2. در روایت دیگری از همین امام نقل شده که فرمودند: "از برای خواننده، ثواب مصیبت هر پیغمبر و صدیق و شهیدی که مرده باشد یا مقتول شده باشد از اول دنیا تا روز قیامت."
و نیز خداوند به زائرین هزار هزار حسنه عطا فرموده و هزار هزار سیئه از آنها نابود کند و قاری مانند اشخاصی است که با حسینبنعلی(ع) شهید شده باشد.
3. روایت صفوان از امام جعفر صادق(ع): "هرکس زیارت عاشورا را بخواند، داخل بهشت میشود و هرکس بخواهد در قیامت شفیع میشود و حاجت وی در دنیا برآورده خواهد شد و من خودم و پدرانم و پیغمبر(ص) و جبرئیل ضامن آن هستیم" ... .
نور دهم: در بیان رفع دو اشکالی است که بر این زیارت شده ... .
نور یازدهم: در بیان اقدام حضرت سیدالشهدا(ع) است بر شهادت. چه آنکه در صدر اول به علت اختلاط شیعه و سنی بر اقدام آن بزرگوار ایراد میکردند و این اشکال که چرا حسینبن علی(ع) اقدام به این عمل کرد، از صدر اول تا به حال باقی است و جوابهایی نیز دادهاند و رسائلی نیز در این خصوص نگاشتهاند از جمله رسالهای است که مرحوم سیدمرتضی علمالهدی(ره) در دفع از اشکال نوشته است».
این اثر، علاوه بر این یازده نور، دربردارنده 25 مقصد نیز است.
چاپ نخست کتاب «کنز مخفی (مباحثی پیرامون زیارت عاشورا)» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهای 14000 ریال از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران راهی بازار نشر شد.
پایان پیام.اجاقی