۱۳۸۸/۰۹/۲۴ ۱۴:۳۳:۰۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از خبرگزاری فارس، يكي از فضايل امام حسين (ع) در اين است كه سجده بر تربت ايشان فضايل بسياري دارد و حتي در بيانات معصومين (ع)، سجده بر خاك كربلا موجب پذيرش نماز ميشود.
فضيلت خاك كربلا بر ساير سجدهگاهها، به دليل شهادت نوه پيامبر در آن سرزمين و آغشته شدن خاك كربلا با خون خدا يعني «ثارالله» است.
در حديثي كه در جلد هشتم «طبقات ابن سعد» از قول «امّسلمه» همسر پيامبر آمده است: پيامبر خدا در حالي كه اشك ميريخت، فرمود: «أتاني جبرئيل بالتربة التي يقتل عليهاالحسين، فهي التي أقلّب في كفي». يعني «جبرئيل اين تربتي كه در دست من است را آورد و گفت: حسين در آن نقطه كشته ميشود.» و همين امر يكي ديگر از دلايل فضيلت تربت كربلا بر ساير تربتها و سجدهگاههاست.
همچنين در «مجمعالزوايد» كه از كتابهاى حديثي اهل سنت است، روايتي نقل شده است كه مىگويد: روزى اميرمؤمنان (ع) از سرزمين كربلا عبور كرد و مقدارى از خاك آن را برداشت، بوييد، گريست و فرمود: «70 هزار نفر از اين مكان محشور و بدون حسابرسى وارد بهشت مىشوند».
شيخ طوسي با سند خود از «معاوية بن عمار» نقل ميكند كه امام صادق (ع) مقداري از تربت امام حسين (ع) را در كيسهاي به همراه داشت و به هنگام نماز، مقداري از خاك آن را روي سجاده خود ميريخت و بر آن سجده ميكرد. (وسائل، باب 16 از ابواب ما يصحّ عليه السجود)
يكى ديگر از بركات و آثار خاك مزار امام حسين (ع) اين است كه سجده بر آن تربت پاك، حجابهاى ظلمانى را كنار زده و در توجه حق تعالى به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) در اين باره مىفرمايد: «همانا سجود بر تربت حسين (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مىكند» (كافى، جلد 4 و بحارالانوار، جلد 82)
مراد از «حجاب هفتگانه» نيز، حجابهاي ظلماني است. سجده بر تربت حضرت سيدالشهدا (ع) اين خاصيت را دارد كه در صورت وجود معرفت در شخص، حجابهاي ظلماني برداشته شود و شخص به كمالات انسانى دست يابد.
همچنين امام صادق (ع) در حديث ديگري كه در جلد دوم «من لايحضره الفقيه» آمده است، در مورد تربت جدش امام حسين (ع) ميفرمايد: «خاك قبر حسين (ع) شفاى هر دردى است و آن بزرگترين شفاست».
پایان پیام.اجاقی