۱۳۸۸/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۸:۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از خبرگزاری فارس،حجتالاسلام مجتبي فرجي، از پژوهشگران مؤسسه دارالحديث با بيان اينكه جايگاه علمي امام باقر (ع) از دو منظر قابل بررسي و پيگيري است، گفت: جايگاه علمي ايشان را هم از منظر انديشمندان و بزرگان و هم از بُعد آثار علمي بر جاي مانده از امام و تعدد تربيت يافتگان در مكتب ايشان ميتوان بررسي كرد.
وي با اشاره به جايگاه علمي امام باقر (ع) در ميان ديگر فقها و انديشمندان گفت: «قُتاده» از فقهاي اهل سنت در خطاب به امام باقر (ع) ميفرمايد: من در مقابل هيچ دانشمندي مانند تو لرزان نبودهام. همچنين «عبدالله بن عطا» نيز ميگويد: من دانشمندان را نزد هيچكسي مانند ابوجعفر كوچك نديدم. «شمسالدين محمد بن احمد بن عثمان ذهبي» نيز مينويسد: «ابوجعفر، محمد بن علي» جامع علم، عمل، سيادت، شرف، وثاقت و متانت بود و شايستگي خلافت رسول خدا را داشت.
اين كارشناس علوم ديني با تأكيد بر اين نكته كه ميزان علم و دانش امام باقر (ع) بر حكام هم عصر ايشان نيز پوشيده نبود، افزود: «هشام بن عبدالملك» كه امام را به شهادت رسانيده است، خطاب به ايشان ميگويد: «عرب و عجم به تو افتخار ميكنند و وجود تو در ميان قريش موجب سيادت و بزرگي قريش بر عرب و عجم است».
فرجي اظهار داشت: مسألهاي كه باعث شد صادقين (ع) به نحو احسن براي ترويج معارف اسلامي اقدام كنند، سست شدن پايههاي حكومت امويان بود. تعويض و جابهجايي زودهنگام حكام اموي باعث به وجود آمدن شرايط مناسبي براي ترويج معارف شيعي و تاسيس پايگاه علمي شد.
اين پژوهشگر حديثي با تأكيد بر اينكه شيخ طوسي در كتاب رجال خويش تعداد شاگردان امام باقر (ع) را تا 462 نفر برميشمارد، افزود: «محمد بن مسلم» با 30 هزار حديث، «جابر بن جُعفي» با 70 هزار حديث، «زرارة بن اعين»، «ابوبصير اسدي» و «فُضيل بن يسار» از شاگردان بزرگ امام باقر (ع) هستند.
فرجي، شاگردان امام باقر (ع) را از مذاهب اربعه عنوان كرد و گفت: برخي از شاگردان امام را اهل تسنن تشكيل ميدادند. امام باقر (ع) با تربيت شاگردان خويش، قصد بيان و اجراي احكام واقعي و معارف حقيقي دين را داشت.
وي افزود: يكي از اهداف امام از تاسيس پايگاه علمي و برگزاري كلاسهاي فهي، مقابله با افكار انحرافي خوارج بود. مقابله با افكار جبريه و قدريه و برخورد با غاليان نيز از ديگر اهداف امام بود. مبارزه با بدعتگذاران نيز از اهمّ كارهاي امام بود، چرا كه وارد كردن مباحث غيرديني به اسم دين، ميتواند سلامت جامعه را از بين ببرد.
اين كارشناس علوم ديني، مبارزه با كفر و ظلم را اولين و مهمترين هدف امام در مبارزات سياسي بيان كرد و گفت: امام باقر (ع) بر تقيه نيز تاكيد بسياري داشت و كسي را كه از تقيه سر باز ميزد، نفي ميكرد. چرا كه حفظ جان مردم و حرمت آنها و كيان اسلام با رعايت تقيه حفظ ميشد.
وي، كثرت احكام بيان شده از سوي امام باقر (ع) را نشانه جامعنگري امام دانست و گفت: امام باقر (ع) قصد پوشش تمام مناطق را داشت و به مقتضاي زمان خويش، امور را انجام ميداد.
فرجي در پايان تصريح كرد: ايجاد پايگاههاي فكري و فرهنگي براي تمام اقشار جامعه، جزو دغدغههاي امام باقر (ع) بود و ايشان قصد ايجاد وحدت همگاني را داشت. به همين دليل نيز كلاسهاي مختلفي را براي مذاهب اربعه برگزار ميكرد.