۱۳۸۸/۰۹/۰۳ ۱۳:۵۱:۳۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)،حجتالاسلام والمسلمين رسول جعفريان، استاد و پژوهشگر تاريخ اسلام گفت: با حج را فرصتی مهم دانست كه در آن يك مسلمان از محيط زندگی خاص خودش بيرون آمده و به يك محيط متفاوت وارد میشود.
وی با برشمردن ويژگیهای محيط جديد گفت: در اين محيط همه صبغه اسلامی دارند و در جستجوی حبلالله هستند لذا حجاج بايد از شدت تعصبات مذهبی كاسته و از اين دايره تنگ بيرون بيايند.
استاد و پژوهشگر تاريخ اسلام ادامه داد: برداشتن عينك تعصب سبب آشنايی با ديگر خداجويان مسلمانی میشود كه عقايد و فروعات ديگری دارند ولی كافر و خارج از دين نيستند.
وی با يادآوری تنوع مليت در ميان حجاج خانه خدا تصريح كرد: حجاج مغربی، هندی، اندونزيايی، مصری و ... به رغم تنوع مشرب، همه با هم لبيك می گويند، طواف میكنند، نماز طواف میخوانند و اعمال مشخص مشتركی را انجام میدهند.
جعفريان با تأكيد بر همدلی و وحدت در جهت كاستن از تعصبات فرقهای در حج خاطرنشان كرد: حج بايستی اين كمك را به ما بدهد و اگر نتواند اين مطلب را به ما تفهيم كند كه موحدين به لحاظ توحيدی و باورهای دينی و مذهبیشان با هم برابرند، پيام حج به خوبی فرا گرفته نشده است.
وی وجود عدهای متصعب در حاكميت عربستان را بزرگترين مانع مسلمانان در رسيدن به اين درك دانست و افزود: آنها با سماجتها و سختگيریهايشان مانع تفهيم صحيح پيام حج میشوند و بيشتر به جنبههای صوری و كليشهای حج میپردازند زيرا قشری مسلك هستند و نمیتوانند عمق و عرفان حج را درك بكنند.
اين صاحبنظر تاريخ اسلام ادامه داد: آنها از اسلام فقط يك مشت الفاظ و حركات صوری فهميدهاند، بدون آن كه از اين پردهها عبور كنند و به محتوا برسند و اين محتوا چيزی جز عشق به خدا نيست.
وی عشق به خدا را در ميان مسلمانان مشترك دانست و گفت: اين عشق زمينه ورود ما به مفاهيم انسانی را فراهم میكند.
جعفريان در بخش ديگری از سخنان خود جنبه ديگر حج را بعد تمدنی آن ذكر كرد و اظهار كرد: در واقع وقتی ما از محيط زندگی خود بيرون میآييم پی به باورها، داشتهها و سرمايههای ديگران میبريم.
وی با تأكيد بر اين كه تا جهانی نشويم نمیتوانيم تمدنساز شويم و ملتی كه در يك لانه در بسته زندگی میكند و مرزها را محدود میكند نمیتواند يك ملت تمدنساز شود.
اين كارشناس تاريخ تبادل نظر با ديگران را شرط تمدنساز بودن عنوان كرد و گفت: حج هميشه در دنيای اسلام ، نماد جنبه تنوعی جامعه اسلامی بوده است.
وی در پايان خاطرنشان كرد: در يك چنين شرايطی با ذهنی باز و با تسامح بيشتر، نقاط اشتراك را با ديگر مذاهب اسلامی را میسنجيم و نقاط افتراق را كنار میگذاريم تا بتوانيم در ساختن يك دنيای بزرگتر و وسيعتر مشاركت كنيم.