مقام صافي صفا يماني در نجف را بيشتر بشناسيم!

۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ۱۱:۳۹:۲۵

یکی از بناها و مقبره هایی که در زیارت دوره ویژه دانشگاهیان در شهر مقدس نجف بازدید می شود؛ مرقد اثیب یمانی است که در قسمت جنوبی مقام امام زین العابدین(ع) و انتهای صحن حضرت زهرا(س) قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف، یکی از بناها و مقبره هایی که در زیارت دوره ویژه دانشگاهیان در شهر مقدس نجف بازدید می شود؛ مرقد اثیب یمانی است که در قسمت جنوبی مقام امام زین العابدین(ع) و انتهای صحن حضرت زهرا(س) قرار گرفته است.

در حال حاضر این مرقد به همت ستاد بازسازی عتبات در حال بازسازی است . گفتنی است با هماهنگی هایی که بعثه و ستاد با تولیت این مکان مقدس انجام داده اند،برنامه نجف شناسی در زیارت دوره ویژه زائرین دانشگاهی هر روزه در این مکان مقدس با حضور زائرین دانشگاهی برگزار می شود.

تاریخ نگاران روایت می کنند :

که روزی حضرت امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب(ع) بر لبه بحر النجف در مین الغری ایستاده و در خلوت ایمانی خویش به نشانه های خداوند متعال می اندیشید، ناگهان سیاهی از دور نزدیک می شد، مردی بود اعرابی که بر شتر خود بار سنگینی حمل می نمود. وی به نزدیک امام که رسید معلوم شد که آن بار سنگین جنازه است.

اعرابی بر امام سلام کرد بدون آنکه او را شناخته باشد، سپس امام علی (علیه السلام) از وی پرسید : از کجا آمده ای ؟ گفت: از یمن امام پرسید ؟ در اینجا به دنبال چه هستی؟ و این جنازه کیست ؟

آن مرد گفت : این پیکر پدرم است و او را آورده ام تا در این زمین به خاک بسپارم. امام گفت: آیا این فاصله را در پشت سر گذاشته ای تا این جنازه را در اینجا دفن کنی ؟ چرا در همان جا در یمن او را دفن نکردی ؟

مرد گفت : به خداوند قسم که این وصیت اوست, که هنگامی که بمیرد او را در این خاک دفن کنم.

امام فرمودند: از او نپرسیدی چرا این وصیت را کرده است؟ مرد گفت: آری پرسیدم و در جوابم گفت که در این خاک مردی دفن خواهد شد که در نزد خدا و پیامبرش شأن بلند مرتبه ای دارد و هر کس که در کنار او دفن شود خداوند آنچه را که ناپسند است از وی دور خواهد ساخت و شفاعت او را به دست خواهد آورد و داخل بهشت خواهد شد.

امیر مؤمنان از او می پرسد: آیا این مرد را می شناسی؟ گفت: نه.

امام گفت: آن مرد من هستم و چونکه پدرت این وصیت را کرده است و تو از راه دور آمده ای من نیز نماز و دفن او را بر عهده می گیرم . مرد گفت: خوشا به حال پدرم که وصیت کرد در پیش تو دفن شود و من شما را در اینجا یافتم.

در ادامه تصاویری از بازدید کاروان های دانشجویی از مقام صافی صفا در تاریخ 2/1/97 مشاهده می کنید.

ارسال نظر