انتخاب سرنوشت/ مقام و منزلت جناب حر بن ریاحی

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۹:۳۶:۱۲

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با اشاره به اینکه خداوند متعال همه ما را به عبرت گرفتن از تاریخ سفارش می کند، گفت :اینجا مرقد کسی است که یکی از عبرت‌های بزرگ تاریخ است، کسی که نمونه اعلای پذیرش توبه از جانب اباعبدالله الحسین(ع) در واقعه کربلا و عاشوراست.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی،صبح امروز در ادامه برنامه های فرهنگی ستاد عتبات دانشگاهیان،مضجع شریف جناب حربن ریاحی میزبان 5 کاروان دانشگاهی از استان های تهران، اصفهان، یزد و گیلان بود تا روایت سرنوشت ،مقام و منزلت ،چگونگی مواجهه با سیدالشهدا(ع) در واقعه عاشورا و پاسخ به چند سوال دیگر توسط حجت الاسلام والمسلمین اکبری؛ راوی بعثه مقام معظم رهبری به صورت مصور بیان شود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با اشاره به اینکه خداوند متعال همه ما را به عبرت گرفتن از تاریخ سفارش می کند، گفت :اینجا مرقد کسی است که یکی از عبرت‌های بزرگ تاریخ است، کسی که نمونه اعلای پذیرش توبه از جانب اباعبدالله الحسین(ع) در واقعه کربلا و عاشوراست.

وی در ادامه با طرح این سوال که" حر از شهدای کربلاست و حضرت او را پذیرفت، چرا دور از کربلا دفن شده و مزارش حدود ۷ کیلومتر از مزار امام حسین(ع) فاصله دارد"،به کلامی از سیدالشهدا(ع)در مورد این مکان اشاره کرد و گفت: امام در هفتم ذی الحجه خطبه خواندند و بعد حرکت کردند و به سمت کوفه فرمودند:" گویا می بینم درندگان بیابان‌ها بند بند بدن من را قطعه قطعه می کنند. اعضا و جوارح مرا تکه تکه می کنند و می برند بین نوامیس و کربلا . کربلا که می دانید کجاست، اما نوامیس همین منطقه ای است که شما در آن حضور دارید. آیا شما شنیده اید که عضوی از بدن امام را آورده باشند اینجا و دفن کرده باشند، نه اما چرا حر را آوردند ؟ طایفه بنی تمیم از قبیله حر، روز عاشورا که تمام شد به عمر سعد گفتند که ما جایزه می‌خواهیم بدن حر را صحیح و سالم به ما بدهید، سر از تنش جدا نکنید. با احترام آوردند اینجا دفنش کردند و لذا دور افتادن دلیل برپایین بودن مقام حر نیست. اگر بخواهیم خوب جا بیفتد باید این را هم بگوئیم که پیغمبر(ص) هم یک پاره تن در خراسان دارد .

راوی بعثه مقام معظم رهبری افزود: شاه اسماعیل صفوی وقتی به زیارت عتبات آمد به او گفتند یکی از شهدای کربلا جناب حر است. سوال کرد که چرا کنار امام حسین(ع) دفن نشده است. گفتند ماجرا از این قرار است،گفت من این چیزها را نمی دانم. اگر رفتیم آنجا و قبر را شکافتیم، اگر بدن پوسیده بود و یا اگر بدنی نبود که هیچ، اما اگر بدنی بود و سالم بود می‌دانیم که این قبر شهید کربلا جناب حر است و ما اینجا را بازسازی می کنیم. قبر را نبش کردند، رسیدند به یک بدن تازه، دستور داد آن دستمالی که امام حسین(ع) برپیشانی حر بسته بود را باز کنند تا به عنوان یادگاری با خود ببرد. خون از سر حر جاری شد و بند نمی آمد. مجبور شدند که مجدداً آن را به سر ببندند و یک نخ از آن پارچه را به یادگار برداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری مرقد حر را باب توبه مردم عراق دانست و ادامه داد:خیلی ها در مقام جناب حر شک می کنند،در بین شما دانشگاهیان نیز شاید بعضی‌ها باشند که بگویند چرا زیارت مرقد حر؟ برویم مرقد امام حسین (ع) و قمربنی هاشم(ع) را زیارت کنیم در جواب می گوئیم:

پاکیزه شو جمال پری طلعتان طلب

جاروب زن خانه و وانگه میهمان طلب

شست وشویی کن و آنگه به خرابات خرام

تا نگردد ز تو این دیر خراب آلوده

لذا اینجا انسان باید بیاید و پاکیزه شود. روزهای سه شنبه روز زیارتی جناب حر است، مردم عراق جمع می شوند اینجا سر به شبکه‌های ضریح می‌گذارند و از خدا عذرخواهی می‌کنند .حر شخصیت با برکتی است و نسل حر هنوز هم باقیست. در همین منطقه افرادی از نوادگان حر هستند، در ایران هم ما مستوفیان قزوین را داریم و حمداله مستوفی، تاریخ نگار از نوادگان حر است .همچنین در جبل آمل لبنان، شیخ حر عاملی از شخصیت هایی است که از نوادگان جناب حر است.

ارسال نظر