لباس سنتی مردم عراق چیست؟/تصاویر

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۰۹:۴۵:۳۴

چفیه یا همان کوفیه، عبایی است که مردان عرب بر سر می‌گذارند و جزئی از لباس آن‌هاست. در این میان اما ریسمانی هم وجود دارد که آن را بر روی چفیه قرار می‌دهند اینکه فلسفه وجودی این ریسمان چیست، موضوع جالبی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف، چفیه یا همان کوفیه، عبایی است که مردان عرب بر سر می‌گذارند و جزئی از لباس آن‌هاست. در این میان اما ریسمانی هم وجود دارد که آن را بر روی چفیه قرار می‌دهند اینکه فلسفه وجودی این ریسمان چیست، موضوع جالبی است.

عرب برای بستن زانوی شتر از ریسمانی استفاده می‌کرده که آن را عقال می‌نامیده است. در مواقعی که این ریسمان را نمی‌خواسته، آن را بر روی سرش و به دور چفیه اش می‌پیچیده تا همیشه در دسترس باشد، درست همان‌گونه که مثلاً نجارها، مداد را در پشت گوششان می‌گذارند و کم‌کم این ریسمان به‌صورت بخشی از لباس اعراب درآمده است.

عقل یعنی «بستن» برای بازداشتن و پیشگیری کردن، «عقال» هم ریسمانی کوتاه را می‌گفتند‍؛ که زانوی شتر را با آن می‌بستند شاید برای اینکه نتواند از جای خود بلند شود و به این‌طرف و آن‌طرف سرک بکشد. ریسمانی را که مرد عرب روی پارچه سر خویش می‌گذارد نیز «عقال» می‌گویند که احتمالاً نشانه‌ای است از روزگار صحراگردی اعراب و پیوند آنان با شتر بوده است. شاید هم نمادی از تعقل برای کسی که عقال را بر سرنهاده است.

ارسال نظر