گفتگو با دکتر حیدری؛ استاد جغرافیا از دانشگاه ارومیه
هر قدمی که در نجف و کربلا می گذاریم جای پای بزرگان است

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۱:۴۱:۳۹

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه:همه این سفر یک فرصت است، بویژه نجف و کربلا ، هر قدمی که در این سرزمینها بر می داریم ممکن است جای پای یکی از بزرگان باشد و باید حواسمان باشد که در شهرهای مقدسی هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف، دانشجوها و اساتید رشته های مختلف در سفرهای عتبات دانشگاهیان شرکت می نمایند. دکتر حسن حیدری، از اساتید رشته جغرافیا، اطلاعات کاملی در مورد شهر نجف اشرف دارد و آن را در اختیار هم کاروانی های خود قرار داده است. بر همین اساس با وی و دختر ایشان که دانشجو می باشند مصاحبه ای را ترتیب داده ایم که توجه شما را به خواندن آن جلب می نماییم:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته و چه دانشگاهی مشغول تدریس هستید؟

حسن حیدری هستم، سال 71 عضو هیئت علمی گروه جغرافیای زنجان بودم و از سال 81 تاکنون نیز عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه هستم. سال 74 ازدواج کردم و دارای دو فرزند می باشم. در این سفر همسر و دخترم مرا همراهی می کنند و فرزند دیگرم به دلیل امتحانات و کنکور نتوانست ما را همراهی نماید.

دختر ایشان نیز اینگونه خود را معرفی می کند:

مرضیه حیدری هستم؛ دانشجوی رشته تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی مرند.

شما اطلاعات خوبی در مورد شهر نجف دارید، می توانید در این مورد توضیحاتی را بفرمایید؟

دکتر حیدری:شهر نجف تمدن و تاریخچه حیرت انگیزی دارد. تمام پیامبران و اولیاء الهی در این شهر جایگاه و مقام دارند. قرائت دو رکعت نماز به نیت امام علی (ع)، دو رکعت نماز به نیت حضرت آدم و حضرت نوح در حرم امیرالمومنین(ع) مبین این موضوع است.

هویت این شهر خیلی قدیمی است و بجز خانه کعبه هیچ شهر و مکانی چنین جایگاهی را ندارد. نجف در طول تاریخ یک بار نیز ناپدید شده! محل دفن پیکر پاک حضرت علی (ع) نیز به مدت صد سال به خاطر کینه دشمنان مخفی مانده است. این منطقه قبل از علنی شدن مزار مبارک امیرالمومنین علی (ع) جزو کوفه بوده و پس از شناخت مزار ایشان توسعه پیدا می کند و تبدیل به شهر می شود، بطوریکه در حال حاضر کوفه یکی از بخش های این شهر و زیر مجموعه نجف می باشد.

عواملی همچون ایجاد حوزه علمیه نجف و حوزه های علمیه علوم الهی و دینی در کنار بارگاه ملکوتی امام علی (ع) باعث رشد و توسعه این شهر شده. حوزه های علمیه قم و مشهد نیز بعد از حوزه علمیه نجف بوجود آمده اند.

زمان صدام بزرگان زیادی از حوزه علمیه به شهادت رسیدند. در واقع در صد سال گذشته بیشترین جنایتها در نجف اتفاق افتاده که با نقش و محوریت مرجعیت تشیع این اتفاقات خنثی شده است. بویژه در زمان تجاوز تکفیری ها و داعش وجود مرجعیت این شهر باعث حفظ تمامیت ارضی این سرزمین شده است.

خانم مرضیه حیدری شما از این سفر معنوی بفرمایید.

در واقع سفر من به عتبات سفر از حرم تا حرم می باشد!من امسال در طرح 40 روزه ولایت که در مشهد مقدس برگزار می شود، ثبت نام نمودم که به دلیل تکمیل ظرفیت پذیرفته نشدم و با خودم گفتم حتما امام رضا(ع) نطلبیده. پس از مدتی با من تماس گرفتند که یک نفر انصراف داده و من بلافاصله اقدام کردم و به شهر مشهد مقدس مشرف شدم. این طرح از 1 مرداد تا 9 شهریور برقرار بود و من در زمان حضورم در مشهد مطلع شدم که به اتفاق خانواده در قرعه کشی عتبات عالیات هم پذیرفته شده ایم و با توجه به تاریخ سفر عتبات (10 شهریور)، بلافاصله به ارومیه آمدم و به نجف اشرف مشرف شدیم. در واقع انگار که از حرم آقا امام رضا (ع) به حرم امیرالمومنین علی (ع) پرواز نمودم و این اتفاق یک اتفاق ویژه در زندگی من محسوب می شود.

جناب دکتر حیدری در پایان صحبتی اگر دارید بفرمایید.

همه این سفر، یک فرصت است، بویژه نجف و کربلا ، هر قدمی که در این سرزمینها بر می داریم ممکن است جای پای یکی از بزرگان باشد و باید حواسمان باشد که در شهرهای مقدسی هستیم. به نظر من سخت ترین لحظات بر اهل بیت امیرالمومنین(ع) پس از شهادت ایشان از کوفه به نجف سپری شده است .در پایان امیدوارم لطف این بزرگان شامل حال ما هم بشود.

ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای این استاد بزرگوار و خانواده محترمشان آرزوی موفقیت می نماید.

ارسال نظر