در آستانه سالروز تخریب قبور بقیع؛
ضریح حضرت زهرا(س) ساخته شد

۱۳۸۸/۰۷/۰۵ ۱۴:۱۲:۰۹

به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد عمره دانشگاهيان به نقل از "شیعه آنلاین"،ساخت این ضریح بسیار زیبا و مجلل برای قبر مبارک حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، بیش از 100 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

این منبع مطلع افزود: بلافاصله پس از پایان ساخت این ضریح که بیش از یک سال زمان برد، تعدادی از بزرگان فرقه بهره داوودی به عربستان سعودی سفر کردند تا برای نصب این ضریح، با مقامات مسئول در این کشور مذاکره کنند. اخبار و اطلاعاتی در مورد شرح مذاکرات طرفین و نتایج آن در دست نیست اما به نظر نمی رسد دولت وهابی عربستان سعودی با نصب این ضریح در قبرستان بقیع موافقت کند.

ناگفته نماند بر اساس روایات متعدد، حضرت زهرا(س) تصمیم گرفته بودند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب(ع) آن حضرت را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود.

شایان ذکر است فرقه بهره داوودی از ثروتمندترین فرق جهان به شمار می روند و تاکنون اماکن مذهبی و دینی زیادی در جهان اسلام را ساخته یا بازسازی کرده اند. مسجد کوفه در نزدیکی شهر نجف اشرف در عراق، چند سال پیش توسط این فرقه بازسازی شد.

نگاهی گذرا به فرقه بهره

فـرقه بُهره داوودی یكی از مذاهب منشعب از تشیع است كه در سطح جهان چند میلیون نفر پیرو دارد. اساس این فرقه بر انتخاب‌ داوطلبانه آن قرار گرفته است، لذا افراد هر یك از جوامع بهره، آزادانه این مذهب را پذیرفته‌اند و در قبول و یا رد آن آزادند. تا زمان امامت المستنصر باالله‌، خلیفه فاطمی با تاریخ اسماعیلیه مشترك است. پس از مرگ نابهنگام اسماعیل، فرزند بزرگ امام صادق(ع) كه پنج سال پیش از شهادت امام ششم شیعیان صورت گرفت، حضرت، نص امامت را بر موسی‌ پسر دیگر خود قرار داد. با این حال، گروهی از یاران امام صادق(ع) با این انتصاب مخالفت نموده و بر امامت اسماعیل پای‌ فشردند. گروهی از آنان حتی منكر مرگ اسماعیل شدند و مرگ او را تقیـه‌ای بـرای مصـونیـت از سـوء قصـد دشمنان دانستنـد.

این‌ انشعابیون سپس محمد پسر اسماعیل را امام بعدی دانستند و با عدم قبول امامت موسی كاظم(ع)، رسماً از سایر شیعیان جدا شدند. بدین‌سان شاخه نوینی از تشیع پدید آمد كه پیروان آن خود را اسماعیلیان یا اسماعیلیه خواندند. در زمان خلافت‌ هارون‌الرشید، خلیفه عباسی، به سبب خطری كه نسبت به حضور محمد بن اسماعیل در بغداد احساس می‌كرد، وی را مورد تعقیب قرار داد. محمد‌ ‌چندی زندانی شد و سپس به شرط آنكه از مركز حكومت عباسیان دور گردد، آزاد شد. وی مدتی در ناحیه دماوند، نزدیك ری پنهان شد و سپس به دژی در نهاوند رفت و از آنجا رهسپار سابور و فرغانه شد و در همان مكان‌ درگذشت. ‌پس از مرگ محمد، اسماعیلیه به‌طور پراكنده تبلیغاتی را انجام می‌دادند تا سرانجام با روی كار آمدن حكومت فاطمیان‌ مصر، این فرقه بسیار قدرتمند شد و مبلّغانی را به سراسر مملكت اسلامی آن زمان، اعزام نمود.

پس از مرگ المستنصر، هشتمین خلیفه فاطمی و امام اسماعیلی‌ها، اختلافی بین اسماعیلیان بروز نمود؛ زیرا گروهی از آنان، نزار‌ ‌پسر بزرگ وی را رهبر اسماعیلیه‌ها دانستند و گروه دیگر، مستعلی فرزند كوچك وی را پیشوای اسماعیلیان خواندند. این امر سبب بروز درگیری‌ سختی بین دو برادر شد و به انشعاب اسماعیلیه‌ها انجامید؛ به طوری كه پیروان نزار‌ ‌نسل آقاخانیه‌های فعلی را تشكیل دادند (مشهورترین پیشوای آنان حسن صباح‌‌ ‌در قرن ششم هجری در زمان حكومت سلجوقیان در ایران قیام كرد و قلعه الموت را به عنوان پایگاه اصلی خود قرار داد) و پیروان مستعلی‌‌ ‌به «مستعلیون» معروف شدند كه باقیمانده آنان امروزه بـه «بهره» موسومند. مستعلیون در قرن ششم هجری ابتدا به یمن و از آنجا به هند مهاجرت كردند و در این سرزمین سكونت یافتند؛ به‌ طوری كه هنوز بخش اعظم بهره‌ها در هند سكونت دارند و پیشوای آنان (داعی مطلق نایب امام بیست و یكم) نیز در شهر بمبئی اقامت دارد.

پايان پيام.اجاقي

ارسال نظر