روحانی کاروان حج دانشگاهیان:
هیچ عمل صالحی جای حج را نمی گیرد

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۱۰:۳۵:۲۵

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی در پاسخ به شبهاتی که در خصوص ضرورت حج و مصرف هزینه آن برای سایر اعمال بیان می شود،گفت:به فرموده خداوند حج برای مردم و هدایت آنهاست و هیچ عمل صالحی جای حج را نمی گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میراحمدی،روحانی کاروان حج دانشگاهیان در اولین جلسه آموزشی این کاروان که هشتم اردیبهشت ماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، گفت: آیا حج قسمت،همت یا دعوت است؟در این زمینه روایتی داریم که قابل تامل است.خداوند متعال به حضرت ابراهیم(ع) دستور داد که خانه کعبه را بنا و اعلان حج کنند.حضرت ابراهیم(ع) روی سنگی ایستادند و فرمودند که صدای من به همه نمی رسد.خداوند متعال فرمودند که تو صدا کن من صدای تو را می رسانم و حضرت حق صدای حضرت ابراهیم(ع) را به گوش همگان رساند حتی آنهایی که در صلب پدرانشان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی گفت:آنهایی که به سفر حج دعوت می شوند همان هایی هستند که به دعوت حضرت حق لبیک گفته اند و لبیک یعنی اجابت! وقتی به مسجد شجره می روید و تلبیه می گوئید در واقع به دعوت خداوند بله گفته اید، اگر کسی شما را صدا نزند آیا بله می گوئید؟شیطان و نفس هم انسان را دعوت می کنند و خداوند هم دعوت می کند؛ اما این دعوت که شما اجابت کرده اید شما را متفاوت می کند و میهمان خداوند می شوید .

روحانی کاروان حج دانشگاهیان گفت:از زمانی که به مقدمات سفر حج مشغول می شوید زائر هستید، از امام باقر(ع) روایتی نقل شده که فرمودند از زمانی که شخص به انجام کارهای مقدماتی حج می پردازد خداوند ده حسنه برایش می نویسد و ده سیئه از او حذف می کند و ده درجه معنوی او را بالا می برد تا زمانی که از حج بر می گردد که مانند بچه ای است که تازه از مادر متولد شده است.

وی افزود:یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان طلب حج است که می خوانیم:« اللهم الرزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» یعنی خداوندا حج خانه ات را امسال و هر سال روزی مان قرار ده و ان شاءالله خداوند دعای ما را امسال مستجاب کرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی در پاسخ به شبهاتی که در خصوص ضرورت حج با توجه به اوضاع کنونی و مصرف هزینه آن برای سایر اعمال بیان می شود،گفت:قوام و کیان دین به برپائی کعبه است و به فرموده خداوند حج ،برای مردم و هدایت آنهاست و هیچ عمل صالحی جای حج را نمی گیرد.

شایان ذکر است،زائرین این کاروان از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان تهران و البرز هستند که پیش از سال 87 در حج تمتع ثبت نام کرده بودند و در سال جاری در قالب کاروان دانشگاهیان راهی سرزمین وحی خواهند شد.