آغاز تفکیک ضریح قدیمی حرم حضرت زینب (علیها السلام) از سوی پرسنل آستان قدس عباسی

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ۰۸:۳۲:۵۹

پرسنل آستان قدس عباسی اقدامات تفکیک قطعات ضریح قدیمی حرم حضرت زینب (علیها السلام) را جهت آمادگی برای نصب ضریح جدید آغاز کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،پرسنل آستان قدس عباسی اقدامات تفکیک قطعات ضریح قدیمی حرم حضرت زینب (علیها السلام) را جهت آمادگی برای نصب ضریح جدید آغاز کردند.

كاظم عباده، سرپرست بخش ضریح سازی آستان قدس عباسی در این خصوص اظهار داشت: پرسنل فنی ما اقدامات تفکیک قطعات ضریح را آغاز کردند. این اقدامات با مشارکت برخی از اعضای شورای اداری آستان قدس عباسی اجرا شده است. به طوریکه تفکیک ضریح قدیمی با قطعات فلزی از بالای ضریح تا رسیدن به پایین و سپس جداسازی قطعات چوبی حاوی فلز را آغاز کردیم.

وی درباره مکانیزم جداسازی قطعات گفت: اقدامات تفکیک قطعات فلزی نصب شده بر روی سازه چوبی بر اساس هر قطعه با حفظ آنها از هرگونه آسیب احتمالی است.

عباده گفت: سپس شماره گذاری قطعات با کدهای دیجیتال خاص بر اساس هر قطعه توسط پرسنل سازنده انجام و قطعات در انبار ویژه‌ای نگهداری داده می شود.

وی درباره ویژگی‌های سقف فوقانی و تاج ضریح گفت، طول سقف (۴.۳م) و عرض آن (۳.۱۱م) است. برخی انواع فلزها از جمله طلا، مس و نقره در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. چوب ساج برمه‌ای نیز در سازه چوبی دارای نقش و نگار بکار رفته است. مقدار طلای مورد استفاده در ساخت ضریح دو کیلو است.