آستان قدس عباسی:
وجود بیش از پنج هزار فرش دستباف متعلق به دوره های مختلف تاریخ در این موزه

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۰۷:۴۸:۱۴

موزه‌ اشیای نفیس و نسخه‌های خطی الکفیل اعلام کرد که بیش از پنج هزار فرش دست‌بافت نفیس با طرح و نقش متفاوت در اختیار دارد که به دوره‌های مختلف تاریخ برمی‌گردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،موزه‌ اشیای نفیس و نسخه‌های خطی الکفیل اعلام کرد که بیش از پنج هزار فرش دست‌بافت نفیس با طرح و نقش متفاوت در اختیار دارد که به دوره‌های مختلف تاریخ برمی‌گردند.

آقای صادق لازم رئیس واحد مرکز خبری موزه وابسته به آستان قدس عباسی گفت: فرش دست‌باف یکی از دارایی‌های مهم موزه بوده و این موزه بیش از پنج هزار فرش دست‌بافت در اختیار دارد.»
وی افزود «فرش یک تابلوی هنری است و همه‌ موزه‌های جهان به آن نگاه ویژه دارند چرا که حاوی تزئینات، نقاشی‌ها و نقش و نگارهایی است که دوره‌‌ی تاریخ خود را انعکاس می‌دهد. همین امر در کنار ارزش زیبایی‌شناسی فرش، اهمیت آن را نشان می‌دهد. بر همین اساس، ما افراد دانشگاهی و کارشناسان با تجربه را برای شمارش و دسته‌بندی این فرش‌ها گرد هم آورده‌ایم.

وی گفت: «آگاهی بر عمر یک فرش، علاوه بر نقش و نگار آن که یک دوره‌ی زمانی را نشان می‌دهد، از طریق بافت آن نیز مشخص می‌گردد و این امر از طریق کارشناسان این حوزه تعیین می‌شود.»

صادق لازم در زمینه‌ی مکانیزم انبارکردن فرش گفت: «ما در زمینه‌ی بهترین روش انبارکردن فرش در جهان جست‌وجو کردیم و دو روش مناسب‌تر یعنی آمریکایی و ژاپنی را پیدا کردیم. روش ژاپنی با توجه به سازگاری آن با شرایط آب و هوایی عراق، مورد تأیید ما بوده و شامل لوله‌کردن فرش‌ها با استفاده از لوله‌های مقوایی است. به این صورت که قبل از لوله‌کردن فرش‌ها، این مقواها با نایلون پوشیده شده و در آخر پارچه‌ی کتان دور فرش‌ها پیچیده می‌شود.