خصوصیات پرچم گنبد حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام)

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۱:۱۵:۱۹

پرچم ویژه ماه محرم و صفر سیاه رنگ و وزن آن تقریباً دو و نیم کیلوگرم است و ابعاد آن شامل سه و نیم متر عرض و دو و نیم متر طول می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،عبد الزهره داود سلمان، مسئول واحد خیاطی آستان مقدس عباسی وابسته به بخش هدایا و نذورات گفت: رنگ، طراحی و خطاطی این پرچم با پرچم هایی که در سایر ماه ها برافراشته می‌شود متفاوت است. بطوریکه این پرچمها سرخ رنگ بوده و با خط سفید عبارت (یا قمر بنی هاشم) بر روی آن دوخته می شود و ده ماه در سال به استثنای ماه محرم و صفر برافراشته می ماند.

وی ادامه داد: پرچم ویژه ماه محرم و صفر سیاه رنگ و وزن آن تقریباً دو و نیم کیلوگرم است و ابعاد آن شامل سه و نیم متر عرض و دو و نیم متر طول می باشد.

این پرچم دورو است و در هر طرف آن عبارت (يا ساقي عطاشا كربلاء) دوخته شده است که این عبارت مختص دو ماه محرم و صفر است و با خط ثلث به مساحت۱۲۰سانتی متر دوخته می شود. بطوریکه عبارت حدود۲ و نیم متر از مساحت کل پرچم را به خود اختصاص داده و سرخ رنگ است.

شایان ذکر است، پرچم گنبد مطهر که در ماه محرم و صفر یا سایر ماه های سال بر افراشته می‌شود هر ده روز به صورت ماهانه سه پرچم تعویض می شود. چرا که به دلیل شرایط جوی نیاز به جایگزینی دارند.