نماینده عتبات دانشگاهیان در نجف اشرف:
تا به امروز میزبان زائرین دانشگاهی از ۱۴ استان کشور بوده ایم

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۳:۱۱:۲۰

نماینده عتبات دانشگاهیان در نجف گفت:تا به امروز میزبان زائرینی از استان های تهران، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، البرز، فارس، لرستان، کرمان، اردبیل، اصفهان، قم و خوزستان بوده ایم و تا پایان دوره نیز انشاالله سایر استانها اعزام خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف، یکی از عوامل موفقیت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در سال های گذشته اعزام نماینده به شهرهای زیارتی می باشد. نظارت بر عملکرد کلیه بخش های عملیاتی اعزام، برنامه ها و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه و پیگیری امور مربوط به دانشگاهیان از بدو ورود تا خروج آنها بر عهده ایشان می باشد.

طی این سال ها ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تلاش نموده از با تجربه ترین و خوشنام ترین مدیران این حوزه استفاده نماید و خوشبختانه حضور این عزیزان نتایج بسیار مثبتی را در روند اعزام ایجاد نموده است.

بر همین اساس پای صحبت های طاهر روستایی؛نماینده عتبات دانشگاهیان در نجف اشرف نشستیم تا به بیان گزارش مختصری از اعزام یک ماهه اول دوره نوزدهم و سایر نکات مربوطه پرداخته شود.

ضمن معرفی خود، سوابق اجرایی در حوزه سفرهای زیارتی را بفرمایید.

طاهر روستایی هستم، از سال 1370 تاکنون بارها به عنوان مدیر راهنما و مدیر هتل های حج و عمره و عتبات انجام وظیفه نموده ام. در حال حاضر به عنوان نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در شهر نجف اشرف، خدمتگذار زائرین دانشگاهی هستم.

برنامه هایی که ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان علاوه بر برنامه های عادی کاروان ها و به صورت ویژه در نجف اشرف اجرا می نماید را بیان بفرمایید.

اولین برنامه دانشگاهیان"سلام اول"می باشد که در همان اولین ساعات حضور دانشگاهیان مقابل باب الساعه حرم مطهر علوی اجرا می شود. روز دوم حضور در نجف، ساعت 8:30 برنامه"نجف شناسی" ویژه دانشگاهیان شامل بازدید و روایتگری صافی صفا یمانی، بازدید مرقد علامه امینی(ره) و بازدید بیت امام خمینی(ره) برگزار می گردد. ساعت 22:30 و درآخرین شب حضور در نجف برنامه "وداع کاروان ها" اجرا می شود و زائرین دانشگاهی در فضایی معنوی نجف را ترک می نمایند. برنامه ها با حضور نماینده، مداح و خبرنگار اعزامی ستاد برگزار می شود. هنگام ترک هتل نیز برنامه"مغادره" برگزار می شود و کاروان های دانشگاهی بعد از تمسک و توسل به قرآن کریم نجف را به مقصد کربلای معلی یا فرودگاه نجف ترک می نمایند.

وضعیت و کیفیت اعزام های دوره نوزدهم تا به امروز به چه نحوی بوده است؟

از تاریخ 24 مرداد تا به امروز (20شهریور) 37 کاروان بصورت زمینی و هوایی به شهر نجف اشرف اعزام شده اند. کاروان های هوایی و زمینی که زائرین دانشگاهی در آن اسکان داده شده اند، از بهترین هتل های موجود در اختیار سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا می باشد.تمام سعی و تلاش مسئولین ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و شمسا در این است تا بهترین هتل ها و امکانات موجود در نجف اشرف جهت استفاده زائرین دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. غذای کلیه هتل ها نیز در آشپزخانه مرکزی توسط آشپزان ایرانی تهیه و توزیع می شود.

به نظر شما کدام بخش از برنامه ها بیشتر مورد استفاده زائرین بوده است؟

به نظر من کلیه برنامه های ستاد در نجف جهت بهره زائرین دانشگاهی مناسب بوده است. برنامه های کاروان های دانشگاهی همیشه الگویی برای استفاده سایر مجموعه ها بوده و این انسجام و تنوع برنامه در سایر کاروان های عادی کمتر دیده می شود.

از کدام استانها تا این مرحله از اعزام، کاروان دانشگاهی اعزام شده اند؟

تا به امروز میزبان زائرینی از استان های تهران، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، البرز، فارس، لرستان، کرمان، اردبیل، اصفهان، قم و خوزستان بوده ایم و تا پایان دوره نیز انشاالله سایر استانها اعزام خواهند شد.

توصیه شما به زائرین چه مواردی می باشد؟

امام علی(ع) می فرمایند: فرصت ها مانند ابرهای بهاری در حال حرکت و گذر هستند، فرصت های خوب را مغتنم بشمارید. توصیه من به زائرین دانشگاهی این است که از ثانیه ثانیه های حضور در نجف استفاده نمایند و شب و روز به حرم مشرف شوند و از جلسات بعثه مقام معظم رهبری که در شبستان حرم حضرت فاطمه(س)بعد از نماز صبح و مغرب و عشاء برگزار می شود استفاده کنند. انشاءالله بعد از این سفر معنوی نیز سعی کنند ارتباط خود را با اهل بیت(ع) نگه دارند و خدای ناکرده با غیبت و تهمت ثواب این سفر معنوی را از دست ندهند.

به دانشگاهیان همچنین توصیه می کنم 2 رکعت نماز به نیابت از شهدا و امام شهدا بخوانند. اگر ایثار و از خود گذشتگی شهدا نبود امروز نمی توانستیم براحتی به سفر زیارتی عتبات مشرف شویم.همچنین در این سفر زیاد به دنبال خرید نباشند و سعی کنند زیبایی های سفر خود را به سوغات ببرند تا سایر دانشگاهیان هم ترغیب به انجام این سفر معنوی شوند.

ویژگی خاص نجف از نگاه شما چه چیزهایی می باشد؟

انسان در نجف احساس می کند به خانه پدری خود وارد شده و احساس آرامش می کند و انگار به آن گمشده اصلی خود رسیده است ، در نجف احساس غربت وجود ندارد.

در پایان اگر مطلبی وجود دارد که به آن اشاره نشده یا نکته ای هست بفرمایید؟

برای همه زائرین و خدمتگزاران آنها که بدون وقفه تمام تلاش خود را می نمایند، آرزوی سلامتی و موفقیت می نمایم.