عزت حجاج ايراني يك اصل مهم است

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۲۱:۲۳:۰۴

رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه موضوع امنيت حجاج بسيار حائز اهميت است و رهبر معظم انقلاب نيز سال گذشته بر اين مهم تاكيد داشته‌اند، گفت: موضوع امنيت و عزت حجاج ايراني براي ما يك اصل مهم است.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد محمدي؛ رئيس سازمان حج و زيارت در همايش سراسري مديران ستادي و استاني سازمان، مديران مجموعه و كاروان هاي حج تمتع 97 در تشريح برنامه‌هاي انجام شده در حوزه حج تمتع امسال اظهار كرد: امسال شرايط ما حساس‌تر از گذشته است و با توجه به فقدان روابط دو جانبه، بايد به‌گونه‌اي تدبير كنيم كه حدود 86 هزار نفر زائر ايراني به سلامت اين سفر را بگذرانند و بازگردند.

وي افزود: تمامي هدف ما و خادمين حجاج اين است كه زائران كشورمان رضايت كاملي از اين سفر معنوي داشته باشند.

رييس سازمان حج و زيارت، نقش مديران ستادي و استاني را بسيار مهم دانست و گفت: دستورالعمل هاي لازم به مديران ابلاغ شده كه بايد در اجراي آن دقت عمل لازم وجود داشته باشد.

محمدي با بيان اينكه موضوع امنيت حجاج بسيار حائز اهميت است و رهبر معظم انقلاب نيز سال گذشته بر اين مهم تاكيد داشته‌اند، گفت: موضوع امنيت و عزت حجاج ايراني براي ما يك اصل مهم است بنابراين در توافقنامه ميان طرفين بر اين موضوع تاكيد شده است.

وي با بيان اينكه رعايت برخي نكات ضروري به نظر مي‌رسد، توضيح داد: توجه به قوانين عربستان و اهتمام به نظم و انضباط از جمله نكات مهم محسوب مي شود.

رييس سازمان حج و زيارت به برخي چالش هايي كه امسال در فرآيند حج وجود داشت اشاره كرد و افزود: تاخير در تاييد جداول پروازي از سوي سازمان هواپيمايي عربستان يكي از مسائل ما بوده است؛با وجود اينكه در ماههاي قبل جداول پروازي به عربستان اعلام شده است و قرار بود اين جداول و تاريخ پروازها از سوي سازمان هواپيمايي سعودي مورد تاييد قرار گيرد ، اخيرا اين مشكل در حال برطرف شدن است.

محمدي افزود: خوشبختانه با پیگیري هاي انجام شده جداول پروازي تا دو روز آينده نهايي خواهد شد؛ بعد از تاييد جداول پروازي تاريخ دقيق اعزام ها و بازگشت ها نيز از طريق كاروان ها به زائران اعلام خواهد شد.

رييس سازمان حج و زيارت به برخي چالش هاي پيش رو و لزوم اطلاع رساني صحيح در اين خصوص تاكيد كرد و گفت: مهمترين چالشي كه با آن مواجه خواهيم بود مسئله كمبود فضا در منا است؛ به طور قطع اين محدوديت و رفع آن در حيطه اختيارات ما نيست و وسعت محدوده منا را نمي توان تغيير داد.

محمدي با تاكيد بر اينكه حجاج بايد نسبت به شرايط ايام تشريق و به ويژه منا آگاه باشند، گفت: ممكن است عده اي بگويند در اين شرايط كه محدوديت و مشكل جا هست، تعداد كمتري به حج ببريم. بايد توجه داشت اگر سازمان بتواند سالي يكصد هزار نفر را هم به حج اعزام كند، تشرف يك ميليون و 350 هزار نفري كه از 12 سال پيش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال ديگر بطول خواهد كشيد.اگر تعداد كمتري مثلا 50 هزار نفراعزام شوند، زمان انتظار به 28 سال افزايش خواهد يافت و ممكن است حج تمتع ، قسمت عزيزاني كه ساليان متمادي در انتظار هستند، نشود بنابراين همه حجاج حاضر هستند يكي دو شب سختي و مضيقه جا را تحمل كنند اما زمينه را براي تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم كنند.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: در عرفات نيز همين مشكل محدوديت جا و فضا وجود دارد اما چون زمان كمتري را در اين محل هستيم، مشكلي پيش نمي آيد.

محمدي يكي ديگر از محدوديت ها و مسائل را بحث هتل هاي مدينه دانست و گفت: با توجه به تخريب هتل هاي مدينه و عدم جايگزيني آن ، شاهد كمبود تعداد هتل ها به نسبت حجاج همه كشورها هستيم.

وي با بيان اينكه با وجود كاهش تعداد هتل ها ، سعي در فراهم آمدن بهترين هتل ها صورت گرفته است، گفت: تعداد روزهاي اسكان زائران ايراني در مدينه منوره حدود 6 روز خواهد و در اين ميان زائران مدينه بعد نيز بايد نسبت به تفاوت ظرفيت و كيفيت هتل هاي مكه مكرمه و مدينه منوره توجيه شوند.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: برخي محدوديت ها خارج از اراده ما است اما در هر صورت تلاش شده بهترين امكانات براي زائران به ويژه در ايام تشريق فراهم شود.

محمدي حجاج ايراني را در نظم و انضباط زبانزد تمام حجاج كشورهاي اسلامي دانست و تاكيد كرد: بايد اين نظم و انضباط و همچنين نظافت در جاي جاي رفتار و زندگي زائران عزيز نمود داشته باشد و اميدواريم اين عملكرد در ايام تشريق به ويژه در عيد سعيد قربان و در زمان حلق به خوبي انجام گيرد.

وي به برخي مزيت هاي حج امسال و تفاوت آن با گذشته اشاره كرد و افزود: امسال سعي شده از بهترين هتل ها براي زائران بهره گرفته شود و در اين ميان تنوع قيمت ها هم به همين دليل شكل گرفته است.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه آشپزخانه هاي پخت غذا نيز تغيير كرده است گفت: از آشپرخانه هاي مدرن و مجهز براي طبخ غذا استفاده مي شود؛ البته امسال پخت در هتل ها نيز در دو هتل به صورت متمركز انجام مي گيرد.

محمدي با بيان اينكه امسال روند برنامه ها به صورت الكترونيكي و نرم افزاري و همچنين بر بستر موبايلي خواهد بود، گفت: فرايند مديريت كاروان ها و مجموعه ها به صورت نرم افزاري، نرم افزاري شدن حوزه امداد، نظر سنجي به صورت موبايلي و ....بخشي از فعاليت ها بوده است.

وي تصريح كرد: بسياري از اشكالات گذشته به ويژه در ايام تشريق و در عرفات و منا رفع شده است اما همچنان بايد به برخي نكات بسيار مهم همانند زمانبندي و برنامه ريزي براي خروج زائران از چادرها دقت كرد.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه تغييرات قابل توجهي در تداركات عرفات صورت گرفته است ، خاطرنشان كرد: كساني كه در سالهاي 92 يا 93 مشرف شده اند و امسال نيز مشرف شوند، به طور حتم اين تفاوت مثبت را شاهد خواهند بود.

محمدي افزود: چادرهاي اسكان زائران در گذشته به صورت سنتي و بدون امكاناتي نظير كولر هاي خنك كننده بود اما امروز اين چادرها به صورت مجموعه اي داير مي شوند و داراي كولر و سيستم خنك كنندگي هستند.

وي به موضوع خدمات پزشكي در مشاعر اشاره كرد و افزود: مركز پزشكي كشورمان مكلف است تا نحوه استفاده از امكانات پزشكي عربستان در مشاعر را فراهم كند و سازوكار آن را مورد توجه قرار دهد.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: طبق توافقنامه اي كه با وزارت حج عربستان منعقد شده بر استفاده از درمانگاهها و مراكز پزشكي سعودي در مشاعر تاكيد شده است كه اين مهم بايد عملياتي شود.

محمدي افزود: مركز پزشكي بايد هماهنگي هاي نهايي در اين خصوص را انجام دهد و و افرادي را براي تسهيل امور زائران ما در اين درمانگاهها مستقر كند.

وي با بيان اينكه بايد زمانبندي در ايام تشريق به صورت جدي رعايت شود، تاكيد كرد: امنيت و سلامت حجاج، اصلي اساسي براي ما محسوب مي شود و با افرادي كه از دستورالعمل ها در زمانبندي تخطي كنند برخورد خواهد شد.

رييس سازمان حج و زيارت در پايان تاكيد كرد: اميدواريم امسال نيز با رعايت نظم و انضباط و توجه به برنامه ها و دستورالعمل هاي ابلاغي، شاهد حجي عزتمندانه و توام با سلامت و آرامش را باشيم.

ارسال نظر