ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان از فردا آغاز می‌شود

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۳:۱۳:۵۹

حجت الاسلام مطهری پور رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نشست خبری که صبح امروز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، از آغاز ثبت نام عتبات دانشگاهیان از فردا خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نشست خبری بیست و دومین دوره عتبات دانشگاهیان با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی پور، معاون فرهنگی سیاسی نهاد و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: زیارت وسیله‌ای برای دستیابی به تحول روحی و معنوی است و در پرتو زیارت است که ما مسیر زندگی را پیدا می کنیم و از غفلت فاصله می‌گیریم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ضمن ارائه گزارش کوتاهی از دوره قبلی اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات گفت:بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان در تابستان سال 98 برگزار و بیش از ۶۷ هزار نفر در آن ثبت نام کردند که از آن میان حدود۱۰ هزار نفر به عتبات عالیات اعزام شدند.بیست و دومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات هم قرار بود در پایان سال ۹۸ برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا،ثبت نام و اعزام ها لغو شد.

وی ادامه داد:بعد از وقفه دو ساله در اعزام ها، با عنایات حضرت سیدالشهدا(ع) مجوز سفرها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد و دانشگاهیان علاقمند تشرف به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) می توانند از۱۴  لغایت۲۰ بهمن با مراجعه به سایت لبیک به نشانی www.labbayk.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. محدودیت سنی برای این سفر وجود ندارد و جهت ثبت نام، دانشگاهی بودن کافیست.

مطهری پور گفت: زمان قرعه کشی بلافاصله بعد از پایان مدت ثبت‌نام خواهد بود و اسامی افراد پذیرفته شده در سایت لبیک قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و اگر هر گونه تغییری در تصمیم این ستاد اتفاق بیافتد آن را اعمال خواهیم کرد. ضمن آنکه در اعزام ها هم، رعایت دستورالعمل ها و تمهیدات بهداشتی لحاظ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت: نوع خاصی از واکسن برای سفر به عراق از سوی این کشور اعلام نشده و فقط تاکید شده که هر شخص باید دو دوز واکسن خود را تزریق کرده باشد. همچنین تست پی سی آر منفی برای خروج از کشور نیاز است. برای برگشت از کشور عراق نیز یک تست در فرودگاه عراق از زائرین گرفته خواهد شد که هزینه آن به عهده خود شخص است.

وی ادامه داد: ایستگاه های پروازی که فعلاً در نظر گرفته شده مشهد، تهران، اصفهان،تبریز، شیراز و یزد خواهد بود و برای سایر استان‌ها نیز در حال رایزنی هستیم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: بیست و دومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از اول اسفند۱۴۰۰آغاز و تا دهم فروردین۱۴۰۱ادامه خواهد داشت و در طول این دوره، شش هزار نفر از دانشگاهیان کشور شامل دانشجویان دختر و پسر، اساتید، کارکنان و دانشجویان متاهل به عتبات عالیات مشرف خواهند شد.

وی افزود: برای این دوره ۱۲۰ کاروان در نظر گرفته شده که ۸۰ کاروان به صورت هوایی  و ۴۰  کاروان در صورت تایید ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت زمینی اعزام خواهند شد که ظرفیت هر کاروان ۵۰ نفره خواهد بود.

مطهری پور در خصوص دسته بندی کاروان‌های زیارتی گفت: کاروانهای زیارتی ما به چهار دسته تقسیم شده‌اند؛ اول کاروان درجه الف است که به صورت هوایی خواهد بود. دوم کاروان زمینی است. سوم کاروان به صورت رفت هوایی و برگشت زمینی است. چهارم کاروانی است که به صورت ارزان قیمت طراحی شده تا افرادی که مشتاق هستند بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: قیمت سفر برای کاروان‌های هوایی۸۵ میلیون ریال و برای کاروان‌های زمینی۴۵ میلیون ریال است. مدت زمان سفر، سه شب اقامت در نجف،۳ شب در کربلا، یک شب در کاظمین و زیارت سامرا نیز به صورت عبوری خواهد بود. سفرهای هوایی هفت روزه و سفر زمینی۸ الی۹ روزه است.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص ارائه تسهیلات به زائران دانشگاهی گفت: ما با مسئولان بانک ملت وارد گفتگو شده و به توافق رسیدیم تا تسهیلات قرض‌الحسنه را برای دانشگاهیان در نظر بگیرند. بر این اساس و با همکاری این بانک،تسهیلات قرض‌الحسنه برای سفر هوایی۶۰ میلیون ریال و برای سفر زمینی۳۰ میلیون ریال خواهد بود که بازپرداخت این وام در اقساط۱۸ ماهه و به صورت قرض الحسنه است.همچنین طی جلسات مکرری که با مسئولین صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده، وام زیارت برای دانشگاهیان متقاضی تشرف به عتبات در نظر گرفته شد .

وی درباره دانشجویان مشمول نیز گفت: با هماهنگی سازمان نظام وظیفه، مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول از سوی ستاد اخذ خواهد شد و صدور این مجوز هیچ هزینه ای برای دانشجویان پسر نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور درباره تمهیدات سفر دانشجویان به سوریه گفت: ما در حال رایزنی جهت اعزام دانشجویان به سوریه هستیم و مقدمات این کار در حال انجام است. اگر شرایط کرونایی اجازه دهد، در صورت امکان این سفر را شروع می‌کنیم.

ارسال نظر