نماینده بعثه مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاهی:
مسافر کعبه در مرکز قدرت تدبیر عالم قرار می گیرد

۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ۱۲:۵۲:۵۹

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری در جمع اساتید دانشگاه ها:مسافر کعبه در مرکز قدرت تدبیر عالم قرار می گیرد و در طواف آن، شخصی رستگار است که دلش را متوجه صاحب خانه و عرش الهی نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،عصرگاه آخرین شب بیتوته در منا برای حاجیان، با بارش باران رحمت همراه شد. جمعیت پر شماری از زائران به شکرانه نزول رحمت آسمانی و بهره مندی از فضای بارانی از خیمه و چادرهای خویش بیرون آمده و بعضا در قالب دسته های مختلف به ذکر دعا مشغول شدند.

در این شب رحمت، فضای خیمه دانشگاهیان نیز پررونق تر از همیشه میهمانانی از جمله حجت الاسلام و المسلمین ساداتی نژاد و افتخاری داشت. افتخاری با عنوان نماینده بعثه مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاهی به ایراد سخن پرداخت و مباحثی راجع به اسرار و واقعیت های حج بیان فرمود.

ایشان‌اسرار حج را به کل عالم خلقت و در مثلثی بنام انسان، هستی و خدا نسبت داد و گفت: مجموعه اسرار بسیار فراتر از مجموعه مناسک یا همان ابزارها و مسیرهایی که برای کشف حقایق لازم است، می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری گفت: لذت حج برای مردم در آن است که افراد بجای حج مناسک، دنبال حج معانی باشند. منظور از اسرار حج بر اساس منابع و مطالب گردآوری شده راجع در این خصوص که غالبا اندازه آنها بیشتر یا حداقل برابر با مجموعه مطالب مناسک است، رازها و حقایقی است که پشت پرده مجموعه اعمال انسانها در موسم حج وجود دارد. بعبارتی مجموعه احکام تعریف شده از سوی شریعت برای انسان قطعا ظاهری و بیهوده نمی باشند.

وی افزود: نقل قولی از حضرت رسول اکرم(ص) در پاسخ به مردان یهودی راجع به فلسفه وضو وجود دارد. واقعیت وضو آن است که انسانها به عنوان فرزندان آدم، برای برگشتن به جایگاه آغاز خلقت چهره ای را که از خداوند متعال برگشته است، بوسیله وضو پاک نموده و دستهایی را که با آن دنیا به خوراک آدم رسید، شسته می شود. آن حس حسرت و خجالتی که از سر انسان بر وی عارض شده و پای ندامتی که انسان را از خدا و بهشت برین دور کرد، بوسیله وضو پاک می گردد. در واقع اینکه آدمی در مقابل خداوند متعال از طریق خواندن نماز با خضوع قلبی و توام با آرامش به جایی برمی گردد که راهش از خداوند جدا گشته بود. این اسرار و حقیقت های معانی در مورد حج هم مصداق داشته و قابل بررسی است.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری گفت: در هیچ کدام از ادیان الهی سرزمینی بنام حرم وجود نداشته است، کسی که وارد حرم امن الهی در حج می شود باید پاکترین رفتارهای یک انسان را از خودش نشان دهد و به درجه ای از وارستگی برسد که هیچگونه ناپاکی در وجودش نباشد. برای ورود به این سرزمین امن بایستی از محل ها و مسیرهای ورود ملائکه به سمت عرش الهی و طوافش که همان میقات ها هستند وارد شد.

وی ادامه داد:خانه کعبه همان مکانی است که هر آنچه برای عالم‌ هستی در عرش الهی تدبیر شده و به بیت المامور می رسد، عملیاتی و بین مردم تقسیم می شود. بنابراین کعبه براساس تعابیر عامه فقط یک سنگ نشان نیست. مسافر کعبه در مرکز قدرت تدبیر عالم قرار می گیرد و در طواف آن، شخصی رستگار است که دلش را متوجه صاحب خانه و عرش الهی نماید تا دست و پایش در اختیار دلش باشد. در غیر اینصورت چرخیدن دور کعبه بدون توجه قلبی آورده ای برای حاجیان در بر نداشته و آورده ای به جز خستگی، آزردگی خاطر و دلی بیقرار بدنبال نخواهد داشت.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری گفت:برای ورود به حرم تمام تعلق های دنیایی، اسم و رسم ها و هر آنچه که به انسان تشخص می دهد را رها نموده و در قالب لباس مرگ وارد آن حرم می شویم. در واقع با دستان خویش کفن پوش شده و‌ هجرت بسوی خدا را تجربه می کنیم. بیان می کنیم که ای خدای قادر و متعال، تمام وجود از توست و اکنون تمام دلبستگی های دنیایی ام را از خودم دور کردم. واقعیت اینکه در این شرایط یک مرگ کوتاه را تجربه کرده و قیامتی صغری به پا می کنیم. گوش به فرمان خدا بوده و دور خانه اش چرخیده و با نماز طواف آنرا می پرستیم.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری ادامه داد که در تقصیر پس از سعی صفا و مروه به اوج شکستی می رسیم. یعنی اینکه به دنیا برمی گردیم ولی با این تفکر که زلف به دنیا نمی بندیم و با چنگالمان به دنیا چنگ نمی زنیم.

در مرحله بعدی و پس از اعمال عمره تمتع، دوباره از محل کعبه احرام بسته و خانه امن الهی را ترک خواهیم نمود تا قیامت بزرگتری را در ایام تشریق ایجاد کنیم و نقطه شروع این مرحله عرفات است، بعد از آن مشعر و سپس منا.

وی افزود:امام صادق(ع) فرمودند که خداوند سه پرده و حجاب برایمان قرار داده است و باید با گذر از این سه حجاب دوباره به مکه برسیم. لکن برگشتن مجدد به مکه باید توامان با تطهیر جسمی، روحی و معنوی باشد. به نوعی که به درک جدیدی رسیده باشیم و به دنیای جدیدی با نگرش خدایی رجعت نماییم.واقعیت آن است که اگر به این مرحله از ایمان خدایی نرسیم، حاجی نخواهیم شد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری گفت:در رمی جمره و پرتاپ سنگ به سوی شیطان، یک جنگی بزرگ با آن به پا کرده و نقصان و عیوب خویش را به سمت شیطان پرتاپ می کنیم. در واقع رمی یعنی کندن تمامی متعلقات شیطانی و پرتاپ آن به سمت شیطان.نکته جالب توجه دیگری که وجود دارد ابزار جنگ با شیطان که در اعمال حج، سنگ می باشد را بایستی از منطقه حرم جمع آوری نمود.از آنجائیکه در تمام‌ شرایط، شیطان سراغ انسان می آید مبارزه با آن به یک مرتبه ختم نمی شود. بلکه رمی جمرات مرحله ای به ما نشان می دهد که باید در تمام طول عمر و در تمام مسیرهای زندگی با سلاح الله اکبر با شیطان مبارزه کرد.

حجت الاسلام افتخاری موضوع اطمینان داشتن از خوردن سنگ پرتاپ شده به جمرات را هم با بیان روایتی از مرحوم آیت اله بهجت تفسیر کرد که ایشان فرموده بود، عبادت زنده است و با عابد حرف می زند. اگر انسان به حیات عبودی برسد درک می کند که زنده شده و حیات جدیدی دارد. در اینصورت است که با پایان هر عبادت دل آدمی برای عبادت بعدی تنگ شده و انتظار برای فرا رسیدن آن دارد. در این حس و حال است که ندای خدایی در دلش ایجاد شده و دائما عطش عبادت در وی ایجاد می شود.

حاجیان پس از اعمال ایام تشریق و سومین مرحله از رمی جمرات مستقیما به مکه بازگشته و منتظر انجام آخرین بخش از مراحل حج هستندکه همان طواف کعبه، نماز طواف، سعی صفا و مروه، طواف نسا و نماز طواف نسا خواهد بود.

ارسال نظر