پرده خانه کعبه امسال روز عرفه تعویض نمی‌شود

۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۰۹:۴۷:۳۲

پرده جدید خانه خدا امسال در روز عرفه تعویض نخواهد شد و این کار به شب نخست ماه محرم مصادف با آغاز سال جدید قمری موکول شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، هر ساله پرده جدید خانه خدا در روز عرفه و در زمانی که زائران خانه خدا برای مناسک حج در صحرای عرفات حضور دارند، تعویض می‌شد اما سال گذشته متولیان مسجدالحرام تصمیم گرفتند این امر در شب نخست ماه محرم -مصادف با آغاز سال جدید هجری قمری- انجام شود.

بر اساس این گزارش، امسال هم با تصمیم متولیان مسجدالحرام، قرار است مطابق یک سنت قدیمی طی روزهای ۲۰ تا ۲۵ ذی‌القعده - 19 تا 24 خرداد-، کعبه لباس احرام به تن کند اما پرده جدید آن در شب نخست ماه محرم - بیست و هشتم تیرماه- نصب شود.

این در حالی است که تا دو سال پیش، همزمان با خروج زائران از شهر مکه در نهمین روز از ماه ذی‌الحجه ( روز عرفه )، پرده کعبه به رسم هر سال، شبانه تعویض می شد.

به گفته مقامات مسجدالحرام، پرده کعبه معمولا از ۶۷۰ کیلوگرم ابریشم مرغوب، ۱۲۰ کیلوگرم نخ طلا و ۱۰۰ کیلوگرم نخ نقره ساخته می شود و صدها هنرمند، خیاط و صنعتگر در تهیه آن مشارکت می کنند.

بر اساس این گزارش، مراسم غسل کعبه نیز امسال نیمه محرم ۱۴۴۵ قمری - دهه اول مرداد- با حضور زائرانی که در مکه باقیمانده باشند، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر