آداب زیارت امام حسین(ع) در بیان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۴:۵۳:۳۶

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، سخنران ویژه برنامه زیر پرچم حسین (ع) در کربلای معلی  آداب زیارت امام حسین(ع) را برای زائرین دانشگاهی بیان نمود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از کربلای معلی،حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، سخنران ویژه برنامه زیر پرچم حسین (ع)ضمن خوشامدگویی به زائرین دانشجو، در مورد آداب زیارت امام حسین(ع) گفت: خیلی از بزرگان ما در مورد آداب زیارت امام حسین (ع)کتاب نوشتند.خدا رحمت کند علامه امینی را که در کتاب ادب الزائر،۸۰ مورد از آداب زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) را بیان کرده اند. کتاب عربی است و به فارسی هم ترجمه شده است و انتشارات حج و زیارت آن را چاپ کرده و من همیشه تاکید دارم قبل از شروع سفرتان این کتاب را تهیه کنید و مطالعه کنید.به جز این کتاب، در مفاتیح مرحوم شیخ عباس قمی۵۰ مورد از آداب زیارت امام حسین (ع) ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی گفت:۳۰مورد از آداب ذکر شده در مفاتیح قبل از زیارت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) است و۲۰ مورد آن قبل از فصل زیارت امام حسین (ع) آمده و مخصوص کربلا می باشد.روایت است که اگر کسی در حرم امام حسین (ع) دو رکعت نماز بخواند و در رکعت اول سوره الرحمن و در رکعت دوم سوره عنکبوت را بخواند ثوابش معادل با۲۵ زیارت خانه خدا می باشد.حج شوخی نیست، آن هم۲۵ حج خانه خدا.

وی افزود:اولین ادب از آداب، اذن دخول است ، یعنی آدم باید با اجازه وارد حرم بشود.باطن ادب، اول برای ما بس است و معنیش فقط خواندن آن دعای معروف نیست،باطنش یعنی اینکه از کجا بفهمیم که به ما اجازه داده‌اند؟اذن دخول یعنی به اعمالمان فکر کنیم قبل از ورود،پس به باطن اذن دخول برسیم که آیا واقعاً اهل بیت(ع) از ما راضی هستند؟

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در ادامه گفت:ادب دوم غسل است،ادب سوم زیارت مخصوص،ادب چهارم این است که تا وقتی که حال عبادت و زیارت داریم در حرم بمانیم.امام صادق (ع)، فرمودند؛ تا تشنه طوافی از طواف بیرون بیا.ادب بعدی نیز نماز زیارت است و بعدی تلاوت قرآن.مستحب است بعد از زیارت، قرآن بخوانیم و هدیه کنیم به آن امامی که او را زیارت کرده ایم.ادب بعدی هم مراعات حال همسفران است.زیارتتان را با بچه ها هماهنگ کنید نگذارید خسته شوند.از ما احسن عمل خواسته‌اند نه اکثر العمل!از ما یک زیارت مقبول را بپذیرند کافی است.

در پایان این مراسم آقای حسین نیمه وری، مداح اعزامی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در جمع دانشگاهیان مرثیه خوانی کردند.در ادامه شما را به دیدن گزارش تصویری این خبر دعوت می نمائیم.

ارسال نظر