قیمت حج ۱۴۰۲ اعلام شد

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۱:۴۱:۳۷

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده در حج ۱۴۰۲ از نظر کمیت و کیفیت افزایش خواهد داشت، به افزایش هزینه حج به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی حج ، در حالی که زائران سال ۹۹ با قیمت ۳۳ تا ۴۱ میلیون عازم عربستان شدند، زائران حج تمتع 1401 هزینه ۳۷ تا ۴۵ میلیون تومانی را برای سفر حج پرداخت کردند. اما هزینه حج سال آینده چه قدر خواهد بود؟ آیا با توجه به افزایش نوع و کیفیت خدمات در حج از سوی عربستان و نیز افزایش قابل توجه قیمت ارز، هزینه حج روند سعودی خود را ادامه خواهد داد؟

آقای سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه رویکرد جدید عربستان به حج در قالب گردشگری حج و افزایش خدمات از جمله ارائه خدمات هتلینگ در چادرهای منا چه تأثیری در قیمت حج سال آینده خواهد داشت؟ گفت: خدماتی که عربستان ارائه کرده و در اکسپوی ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته شد، کیفیت خدمات حج را افزایش اما هزینه حج را کاهش خواهد داد.

وی تشریح کرد: در گذشته فقط یک شرکت عربستانی بود که ایران مجبور بود تمام خدمات را از این شرکت خریداری کند که همین مسئله قیمت‌ها را به ما تحمیل می‌کرد. اما امسال عربستان اعلام کرد این شرکت دیگر شرکت الزامی ما نیست و ما از هر شرکتی که بخواهیم می‌توانیم خدمات را خریداری کنیم. لذا چادری که مثلاً ۱۸۰۰ ریال عربستان اجاره می‌شد، با چانه‌زنی‌های صورت گرفته ۴۰۰ ریال سعودی اجاره شده است.

حسینی افزود: سال گذشته که قیمت حج افزایش یافت و ما مجبور شدیم دوباره از زائران مقداری پول بگیریم به دلیل افزایش خدماتی بود که شرکت عربستانی ارائه می‌کرد و ما مجبور بودیم این اضافه هزینه را پرداخت کنیم اما دیگر چنین الزامی نیست و ما می‌توانیم شرکت مورد نظرمان را خودمان انتخاب می‌کنیم و به نظر من هزینه‌ها پایین می‌آید اما کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا هزینه‌ حج نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت؟ گفت: افزایش هزینه حج به دلیل نوسانات ارزی است که ما نمی‌توانیم کاری برای آن انجام دهیم. ما زائر را با دلار به حج می‌بریم و افزایش قیمت ارز بر قیمت سفرهای زیارتی تأثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سال ۹۷ زائر را با ۱۷۰ دلار به عتبات می‌بردیم اما اکنون با صرفه‌جویی‌های انجام شده هر زائر را با ۱۵۲ دلار به عتبات می‌بریم ولی چون قیمت دلار افزایش یافته هزینه همه سفرهای زیارتی افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص اینکه در حج ۱۴۰۲ زائران ایرانی چند روز در عربستان اقامت خواهند داشت؟ گفت: اگر سازمان هواپیمایی ما موفق شود تعدادی هواپیمای پهن پیکر (جامبو) اجاره کند طول سفر را می‌توانیم هشت تا ۱۰ روز کاهش دهیم اما اگر روال معمول هر ساله باشد ۳۵ تا ۳۸ روز حجاج در عربستان خواهند بود.


ارسال نظر