سرپرست حجاج ایرانی اعلام کرد:
خروجی اکسپوی حج / افزایش احتمالی قیمت حج و تعداد حجاج

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۱۰:۱۴:۱۱

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برگزاری اکسپوی حج گفت: پس از انجام مذاکرات با طرف سعودی در خصوص حج تمتع ۱۴۰۲ سهمیه نهایی حج کشورمان و هزینه‌های این سفر معنوی مشخص می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به روند برگزاری حج تمتع سال 1402 گفت: ان شاءالله حج تمتع با ظرفیت کامل برگزار می شود. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه افراد ثبت نامی و در انتظار اعزام به حج تمتع بسیار هستند درخواست ۲۰ هزار نفر بیش از سهمیه به کشور عربستان اعلام کرده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به برگزاری اکسپوی حج به منظور افزایش کیفیت حج تمتع با حضور نمایندگانی از سراسر جهان اسلام گفت: رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه متشکل از جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و بعثه مقام معظم رهبری به منظور مذاکرات حج تمتع ۱۴۰۲ و حضور در این اجلاس به عربستان اعزام شده اند، نکات جدید در خصوص حج تمتع بعد از برگزاری این جلسه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه عربستان سعودی در بحث دعوت از کشورهای اسلامی برای اعزام به جمعیت آنها بستگی دارد و اگر جمعیت ایران 87 میلیون نفر باشد، ایران باید 87 هزار زائر اعزام کند. با توجه به اینکه حج تمتع سال 95 به دلیل فاجعه منا همچنین به دلیل بحران کرونا دو سال تعطیل شد، جمعیت بسیاری در نوبت اعزام قرار دارند بنابراین اگر بحران کرونا نبود و ظرفیت امسال ما هم به صورت 45 درصدی نبود حدود 300 هزار نفر از زائران ایرانی به حج تمتع مشرف می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در خصوص هزینه حج تمتع گفت: در گذشته بین سه هزار تا سه هزار و 200 دلار هزینه ارزی داخل عربستان بود، اگر دلار ارزان بود این هزینه زیاد نمودی نداشت ولی وقتی دلار افزایش بیابد این هزینه ها هم افزایش می یابد. امیدواریم خداوند متعال همه را یاری کند تا برنامه های حج را به نحو احسن اداره و اجرایی کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به آموزش روحانیون برای اعزام به حج تمتع به عنوان روحانی کاروان اشاره کرد و گفت: مشکلی برای اعزام روحانیون به حج تمتع نداریم و هماهنگی انجام شده است و اگر تعداد زئران زیادتر شود، سعی می کنیم برنامه ریزی های لازم برای سنجش و آمادگی روحانیون کاروان ها را انجام دهیم تا آنها هم به زائران بپیوندد.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص نحوه برگزاری عمره مفرده گفت: تا زمانی که روابط دو کشور به حالت قبل باز نگردد و نماینده سیاسی ایران در عربستان حضور نداشته باشد مشکل حل نمی شود. با توجه به اینکه زائران باید پناهگاهی در عربستان داشته باشند و اعزام عمره هم حدود 200 روز در یک سال به طول می انجامد، این زمان کمی نیست؛ لذا باید اقدامات و تدابیر لازم برای حضور زائران ایرانی اتخاذ شود و همه اینها با حضور نماینده سیاسی ایران در کشور عربستان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: حج واجب حدود دو ماه طول می کشد، ولی سفرعمره حدود 200 روز است و بیشتر از شش ماه زائران در عربستان حضور دارند؛ بنابراین باید نماینده سیاسی کشور ایران در آن کشور باشد. همین امسال که خلیل دردمند حاجی ایرانی درعربستان بازداشت شد، بسیار اذیت و شرایط بسیار سختی برای ایشان ایجاد شد؛ درحالیکه اگر نماینده سیاسی کشورمان در عربستان بود ایشان 80 روز در زندان نمی ماند.

وی با اشاره به اولویت های اعزام زائران حج تمتع در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: اولویت اعزام با کسانی است که در سال 99 ثبت نام کرده و هزینه سفرشان را تا آن زمان پرداخت نموده اند البته بعد از آن کشور عربستان هزینه های حج را افزایش داد. نام نویسی از زائران حج تمتع ۱۴۰۲ از ۳۰ دی ماه آغاز می شود و سازمان حج و زیارت برنامه ریزی های لازم برای اعزام زائران را انجام می دهد.

گفتنی است؛ حج تمتع ۱۴۰۲ با حضور زائران کشورهای اسلامی و بر اساس اعلام سعودی‌ها با حضور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از زائران خارجی و داخل عربستان برگزار خواهد شد.


ارسال نظر