آخرین وضعیت عمره مفرده پس از ۷ سال/ معاون حج و زیارت: مشکلی در زمینه اعزام ایرانیان نداریم

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ ۰۸:۴۴:۱۷

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به آمادگی ایران برای اعزام زائران به عمره گفت: در صورتی که عربستان با شروط ایران موافقت کند، عمره قابل برگزاری است و ما مشکلی در زمینه اعزام  نداریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از خبرگزاری فارس، اکنون بیش از هفت سال است که عمره مفرده برای ایرانیان برگزار نشده و با توجه به آخرین ثبت‌نام‌ها برای عمره مفرده، حدود ۶ میلیون نفر در صف تشرف به سرزمین وحی هستند.

عمره مفرده از سال ۱۳۹۴ پس از تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه جده با دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد و با فاجعه منا و بعد از آن اتفاقاتی که رخ داد، روابط سیاسی ایران و عربستان قطع شد و هیچ زائر ایرانی به عمره مفرده اعزام نشد.

تشرف زائران به خانه خدا

با این وجود، به نظر می‌رسید که امسال پس از مذاکرات ایران و عربستان، توافقی برای برپایی عمره مفرده صورت گیرد و ایرانیان بعد از هفت سال انتظار بتوانند عازم این سفر معنوی شوند، اما با وقفه در مذاکرات سیاسی ایران و عربستان و همچنین توافق نکردن برای برقراری روابط ۲ کشور، همچنان از سرگیری عمره مفرده در هاله‌ای از ابهام است.

عمره مفرده در صورت موافقت عربستان با شروط ایران برقرار می‌شود

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به آمادگی ایران برای اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده، می‌گوید: ما آمادگی لازم برای برقراری عمره مفرده را داریم. اما برای اعزام زائران ایرانی به عربستان به منظور انجام اعمال عمره مفرده باید از ایرانیان، حمایت کنسولی انجام شود. برای تحقق این امر نیز باید سفارت ایران در عربستان فعال و به نوعی روابط ۲ کشور از سرگرفته شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های ما حمایت کنسولی از زائران است، می‌افزاید: ایران برای برقراری عمره مفرده شروطی را اعلام کرد که حمایت کنسولی یکی از مهم‌ترین آنهاست. اما هنوز این شرط از سوی سعودی‌ها محقق نشده است تا ما بتوانیم زائران را به زیارت خانه خدا برای اعمال عمره مفرده اعزام کنیم. در صورتی که عربستان با شروط ایران موافقت کند، عمره مفرده قابل برگزاری است و ما مشکلی در زمینه اعزام زائران نداریم.

استقبال سعودی‌ها از پذیرش زائران ایرانی برای عمره مفرده

حفظ و تضمین سلامت، امنیت، عزت و کرامت زائران، استقرار کنسولگری ایران در عربستان برای دفاع از حقوق شهروندی ایرانیان در این کشور و همچنین لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران از جمله شروط ایران برای برقراری عمره مفرده است که با توجه به لزوم حمایت کنسولی، باید منتظر دور ششم مذاکرات ایران و عربستان و تصمیم ۲ کشور درباره وضعیت روابط سیاسی ایران و عربستان باشیم.

با این وجود، سعودی‌ها از حضور ایرانیان برای تشرف به عمره مفرده استقبال می‌کنند؛ به طوری که به گفته یک منبع آگاه در جلسات اخیر متولیان مسجدالحرام که به افزایش تعداد عمره‌گزاران اشاره شده است، به حضور زائران ایرانی نیز پرداخته‌اند. علاوه بر این، با توجه به الکترونیکی شدن روند ثبت‌نام عمره مفرده، سعودی‌ها امکان ثبت‌نام عمره‌گزاران ایرانی را فراهم کرده‌اند.

این اقدامات سعودی‌ها به منظور تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ انجام می‌شود؛ به طوری که در این چشم‌انداز به افزایش تعداد زائران خانه خدا اشاره شده و حتی عربستان سعی دارد که این کشور را جدای از اینکه یک کشور زیارتی است، به عنوان کشوری توریستی به جهانیان معرفی کند.

اعزام سالانه بیش از یک میلیون ایرانی به عمره مفرده تا سال ۹۴

البته توقف بیش از هفت ساله عمره مفرده در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۹۴، هر ساله بیش از یک میلیون نفر از کشورمان به عمره مفرده مشرف می‌شدند و حتی تا سال ۱۳۹۴ که ثبت‌نام عمره مفرده انجام می‌شد، حدود ۶ میلیون نفر اعلام آمادگی کردند و پیش‌بینی می‌شد که با افزایش زائران ایرانی، تا سال ۱۳۹۹ همه اولویت‌ها اعلام و متقاضیان عمره مفرده به این سفر معنوی مشرف شوند. اما برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، از سال ۹۴ عمره مفرده متوقف شد و هیچ ایرانی عازم این سفر معنوی نشد. به این ترتیب همچنان افرادی که برای عمره مفرده ثبت‌نام کرده بودند، در انتظار برقراری سفرها هستند.

 با وجود توقف عمره مفرده از سال ۹۴، حج تمتع از سال ۹۶ برقرار شد و هر ساله ایرانیان به این سفر معنوی مشرف شدند. البته در سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ سعودی‌ها به بهانه شیوع کرونا هیچ زائر خارجی را پذیرش نکردند.