عربستان به تعهدات خود در خصوص فاجعه منا عمل نکرده است

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ۰۸:۲۹:۲۴

قائم مقام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت که عربستان سعودی در خصوص فاجعه منا هنوز پاسخ روشنی نداده و به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای کامیار ثقفی قائم مقام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز در آئین گرامیداشت شهدای منا که در تالار شیخ صدوق در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، یکی از تکالیف بنیاد شهید را ترویج، تعمیق و تحکیم فرهنگ ایثار جهاد و شهادت دانست تا در راستای روشنفکری چنین اتفاقاتی نام و یاد شهدا همیشه زنده بماند.


وی با اشاره به ابعاد فاجعه منا و شهادت 465 تن ازهموطنانمان در این فاجعه افزود: ۳۹ کشور در این واقعه درگیر بودند و گفته می شود بین دو تا هشت هزار نفر از حجاج با لب تشنه در سرزیمن منا به شهادت رسیدند.


قائم مقام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این فاجعه از چند بُعد قابل بحث است که از جمله می‌توان به انجام امور الهی و تسلیم محض در برابر فرمان الهی اشاره کرد، گفت: حج رزمایش مهمی است و نشان می‌دهد که می‌توان بدون عصمت هم در برابر فرمان الهی تسلیم بود.


وی ادامه داد: شهدای منا در روز عید قربان در مسیر انجام فریضه رمی جمرات به درجه شهادت نائل آمده و در بالاترین جایگاه مقام انسانی نشستند و طواف خود را در محضر خداوند انجام دادند که بالاترین افتخار برای انسان است.


آقای ثقفی در ادامه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فاجعه منا را یادآور شد و با اشاره به اینکه دولت عربستان از ابتدا زیر بار تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی و مطالبات به حق خانواده شهدا و پرداخت دیه نرفت، اظهار داشت: عربستان باگذشت بیش از ۷ سال هنوز پاسخ درستی در خصوص این موضوع نداده و به دیگر تعهدات نیز عمل نکرده است.


قائم مقام ‌بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: شهادت تعدادی از هموطنان و نخبگان در حادثه مسجدالحرام هم سوالی بود که عربستان می‌بایست پاسخ می‌داد، ابهامات بسیاری در باره این واقعه وجود دارد و سوء مدیریت و ناکارآمدی سعودی موجب شده که پیگیری حقوقی ضروری باشد اما بدلیل نداشتن ارتباط دیپلماتیک کار پیش نرفته است و در وزارت امور خارجه کشورمان هم ستادی تشکیل شده و قرار بود این موضوع در سطح بین‌المللی پیگیری شود.


آقای ثقفی افزود: جریان رسانه‌ای استکبار تمام قد پشت این ماجراست که موجب شده پیگیری‌ها به درستی پیش نرود.


وی ادامه داد: شهدا در مسیر کسب رضایت الهی به این مقام رسیدند و در مقطعی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده، این شهدا جان خود را داده و جمهوری اسلامی پای این مسئله ایستاده است.


وی گفت: جمهوری اسلامی رویش‌های قابل توجه و ریزش‌هایی داشته که با هوشیاری و حرکت جهادی مردم مقاومت کرده و به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته است.


قائم مقام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تکلیف ما نسبت به شهدا این است که فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را ترویج داده و هرجا نسبت به این امر کوتاهی کنیم آسیب می‌بینیم لذا شهدا انتظار دارند که راه آنها را ادامه دهیم.