حماسه همیشه زنده زنان نوغان / عزاداری بانوان مشهدی در سالروز شهادت حضرت رضا(ع)

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۰۷:۳۶:۳۵

۱۲۴۱ سال قبل شیرزنان محله نوغان در تشییع پیکر مطهر حضرت رضا(ع)، حماسه‌ای بزرگ رقم زدند؛ حماسه‌ای که با گذشت این همه سال هنوز هم زنده است و بانوان امروز نیز به شکل نمادین آن را دوباره تکرار می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از آستان نیوز، همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، جمعی از بانوان مشهدی در تشییع نمادین، حماسه زنان نوغان در زمان شهادت امام هشتم(ع) را دوباره زنده کردند. زنان نوغان اولین گروهی بودند که در سال 203 هجری قمری، با جرأت و شجاعت گرد پیکر مطهر امام رضا(ع) جمع شده و به عزاداری پرداختند.
 این شیرزنان در آن دوران خفقان، با بخشیدن مهریه‌های خود به همسران‌شان، اجازه عزاداری برای مولایشان را کسب کردند. بازسازی صحنه دلدادگی و عرض ارادات مادران و پیشینیان به امام رضا(ع)،امروز نیز همچون سال‌های گذشته همزمان با سالروز شهادت ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بانوان عزادار محله نوغان مشهد صحنه دلدادگی مادران و پیشینیان خود به آن امام رئوف(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) را در نوحه‌سرایی و سوگواری بر پیکر ایشان بازسازی کردند. این بانوان در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند پس از عزاداری در مسجد محله خود، همزمان با دسته‌ها و هیات‌های مذهبی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی حرکت کرده و مویه‌کنان رهسپار حرم مطهر رضوی شدند تا صحنه‌ای دیگر از دلدادگی به امام هشتم(ع) را به منصه ظهور برسانند.


عزاداری در سوگ این امام رئوف(ع)
بانوان عزادار پس از ورود به حرم مطهر رضوی و عرض ارادت به ساحت امام مهربانی‌ها وارد صحن امام حسن مجتبی(ع) شدند و در ویژه برنامه «حماسه زنان نوغان» که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در رواق حضرت زهرا(س) برگزار شد به عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ این امام رئوف پرداخته و اشک ماتم ریختند. در ابتدای این مراسم قاری قرآن کریم با آیات روح بخش قرآن فضا را معطر به عطر کلام‌الله مجید کرد، سپس گروه سرود خواهران به اجرای برنامه پرداختند. در ادامه یکی از بانوان در وصف زنان قهرمان و شجاع نوغان به دکلمه‌خوانی پرداخت و زنان و دختران را به تبعیت از این بانوان شجاع دعوت کرد.


نقش موثر بانوان در حوادث تاریخ ساز
سخنرانان مذهبی مراسم نیز به جایگاه و نقش بانوان در حوادث تاریخ‌ساز اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از نعمت‌های الهی برخورداری انسان از حضور مادر است و مادران نشانه محبت خدا روی زمین هستند. فروغ نیلچی‌زاده ادامه داد: انسان به محض اینکه پا به این دنیا می گذارد از محبت مادر سیراب می شود و این بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال به ما انسان ها عطا کرده است. وی با بیان اینکه در واقع خداوند رافت را با مادران به نمایش گذاشت، گفت: همچنین خداوند اراده کرده است محبت بی‌منتش از طریق اولیاء الله به همه عالم برسد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از نعمت هایی که ما مشهدیها از آن برخوردار هستیم وجود مبارک حضرت رضا(ع) در این شهر است، و وقتی زائری از دورترین نقاط کشور اراده می‌کند که به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شود، لطف خدا و حضرت رضا(ع) شامل حالش شده و مهمان حضرت شده است. نیلچی‌زاده تصریح کرد: در گذشته، نوغان اسم یک روستای ناشناخته بود اما امروز نوغان یک محله شناخته شده‌ای است که زنان آن، گوی سبقت همت را از مردان ربودند و در مراسم تشییع پیکر وجود نازنین مولا امام رضا(ع) شرکت کرده و حماسه آفریدند. وی گفت: بارها و بارها حماسه آفرینی بانوان مومن را در حماسه هایی همچون پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس مشاهده کردیم و امروز نیز همین فرهنگ و باور تداوم دارد.
در این مراسم همچنین به پاس قدرشناسی از مادران شهدا، از 8 مادر شهید تقدیر شد.

ارسال نظر