انتشار "مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع"

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۰۸:۱۴:۲۲

کتاب مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع که به کوشش رضا تقی‌زاده نائینی تهیه و تدوین شده است، از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، گردآوری اسناد و مدارک مرتبط با بقیع از جمله اولویت‌های واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت بوده است. مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا در ایران در پی تخریب قبور ائمه بقیع و واکنش‌های نمایندگان این دو مجلس، از جمله اسناد مهم و تاریخی در این باره است، که گردآوری و تدوین آنها ضرورت داشت.

تخریب قبور ائمه بقیع (ع) و دیگر بزرگان تاریخ صدر اسلام به دست وهابیان در سال ۱۳۴۴ قمری (۱۳۰۵ شمسی) موجی از نگرانی و نفرت میان مسلمانان پدید آورد. این موضوع در ایران به واکنش عده زیادی از نمایندگان مجلس شورای ملی و اعتراض‌های سراسری در کشور منجر شد. طی سال‌های بعد نیز نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا موضوع بازسازی قبور ائمه بقیع (ع) را به مناسبت‌های مختلف در صحن علنی مجلس مطرح می‌کردند.

کتاب "مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع" مجموعه‌ای از اسناد مربوط به این مذاکرات و نیز واکنش‌های نمایندگان است و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از اقدامات رجال سیاسی ایران در ارتباط با مسئله بقیع برای علاقمندان به این حوزه به همراه داشته باشد.

محقق این اثر، مذاکرات را در دو بخش سامان داده است: بخش اول به مذاکرات مجلس شورای ملی اختصاص یافته است که بر اساس ادوار مختلف مجلس و ترتیب تاریخی برگزاری جلسات مرتب شده است؛ در بخش دوم نیز مذاکرات مجلس سنا به همین شیوه سامان یافته است. تصاویر تعدادی از اسناد مربوط به «کمیسیون حرمین شریفین» در مجلس شورای ملی به همراه تصاویری از مذاکرات منتشر شده در نشریات قدیمی در انتهای کتاب ضمیمه است.

کتاب "مذاکرات مجلس شورای ملی و سنا درباره بقیع" به کوشش رضا تقی‌زاده نائینی در پژوهشکده حج و زیارت تهیه و تدوین شده و به همت نشر مشعر در مرداد ماه ۱۴۰۱ در ۱۴۴ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.