همزمان با ماه محرم الحرام،
نخستین زائران عمره مفرده وارد عربستان شدند

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۰۹:۰۲:۳۷

 هم‌زمان با اول محرم نخستین گروه عمره‌گزاران خارجی وارد سرزمین وحی شدند و سعودی‌ها در فرودگاه جده از زائران خارجی خانه خدا برای انجام مناسک عمره مفرده استقبال کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج،پس از برقراری عمره مفرده برای سعودی‌ها از۲۰ ذی‌الحجه، هم‌زمان با اول محرم نخستین گروه عمره‌گزاران خارجی وارد سرزمین وحی شدند و سعودی‌ها در فرودگاه جده از زائران خارجی خانه خدا برای انجام مناسک عمره مفرده استقبال کردند.

پذیرش عمره‌گزاران خارجی از شب اول محرم آغاز شد و بر اساس تصمیم سعودی‌ها، افرادی که قصد اقامت بیشتر در سرزمین وحی داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را در سامانه اعتمرنا ثبت کرده و به این ترتیب ویزای زیارتی سه ماهه برای آنها ثبت خواهد شد.

همچنین به منظور حضور زائران خارجی برای تشرف به خانه خدا و انجام عمره مفرده، فضای زیارتی مسجدالحرام که برای تشرف هزاران زائر حج تمتع توسعه پیدا کرده بود، دوباره با نرده‌هایی محدود شد.

پس از پایان مناسک حج تمتع و خروج تدریجی حجاج از مکه مکرمه، سعودی‌ها عمره مفرده را برای افراد ساکن این کشور از۲۰ ذی الحجه آغاز کردند و هم‌زمان با اول ماه محرم نخستین گروه زائران عمره مفرده وارد سرزمین وحی شدند و پس از مُحرم شدن، به طواف خانه خدا رفتند.

عمره مفرده پس از شیوع کرونا در اواخر سال۹۸ متوقف شد و پس از آن زائری امکان تشرف به خانه خدا را نداشت؛ تا اینکه با بازگشایی مسجدالحرام، سعودی‌ها حدود سه ماه عمره مفرده را برای زائران داخلی و خارجی مجاز کردند که در آن برهه عمره مفرده با حضور زائران سعودی، پاکستانی و هندی و برخی از زائران اندونزیایی برگزار شد.

پس از مدتی عربستان ورود زائران خارجی را ممنوع کرد تا اینکه اواخر سال گذشته مجدد درهای مسجدالحرام به روی زائران خارجی هم باز شد و اکنون عمره مفرده برای همه زائران کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

البته با توجه به اینکه روابط سیاسی ایران و عربستان هنوز در هاله‌ای از ابهام است و رئیس سازمان حج و زیارت هم برقراری عمره مفرده را در گرو ازسرگیری روابط دیپلماتیک و کنسولی برای زائران ایرانی اعلام کرده است، هنوز حدود۶ میلیون ایرانی در انتظار سفر عمره مفرده هستند.