حج فرصتی برای ارتقای معنوی و علمی اساتید است

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۱:۰۹:۴۱

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اثرگذاری انتقال معنویت حج از طریق اساتید به دانشجویان ، از معاون فرهنگی بعثه و رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خواست ضمن هماهنگی با اساتید اعزامی به حج و عتبات، تمام اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با کاروان دانشگاهیان که شنبه (25 تیرماه) در هتل بلدالطیب برگزار شد، بعد از استماع سخنان چند تن از اساتید دانشگاهی ، اظهار کرد: در تمام مواردی که بیان شد، یک مورد درخواست صنفی یا مادی و ... مطرح نشد و تمام درخواست‌ها معنوی بود. باید تبریک گفت که جامعه دانشگاهی به دنبال مسائل معنوی هستند و جنبه‌های عرق ملی و دینی در آنها موج می‌زند.


وی در پاسخ به درخواستی برای برنامه‌ریزی اقدامات علمی و فرهنگی ویژه برای اساتید، گفت: اگر اساتید در این مکان مقدس بتوانند نورانیت لازم را کسب کنند، می‌توانند ارمغان معنوی این سفر را به کلاس‌های درس ببرند و در جمع دانشجویان نورافشانی کنند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از معاون فرهنگی بعثه و رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خواست ضمن هماهنگی با اساتید اعزامی به حج و عتبات، نسبت به تامین طرح جامع فرهنگی معنوی برنامه ریزی کنند.


سرپرست حجاج ایرانی درباره تفکیک دانشگاهیان از سایر کاروان ها، تأکید کرد: در بسیاری از موارد فاصله‌گذاری در برنامه‌های اجتماعی آفت‌هایی دارد ولی برای این سفر که معمولاً یکبار در عمر انجام می‌شود، می‌توانیم برنامه‌هایی داشته باشیم تا دانشگاهیان بیشتر بهره ببرند.


وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از اساتید برای جمع‌آوری زباله‌ها در ایام تشریق اظهار کرد: چند سال پیش در مکه اطلاعیه‌ای زده شد که افراد علاقه‌مند در بازدید از جبل النور، کیسه‌های زباله دریافت کنند تا محیط آنجا پاک‌سازی شود. این اطلاعیه را عوامل سعودی بر نتافتند و آن را دخالت در امور خود دانستند.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه هرگونه اقدام سیستماتیک باید با هماهنگی مسئولان سعودی انجام شود،‌ تصریح کرد: اکنون در ایام تشریق کارگروه‌های ویژه و تجهیزات پیشرفته‌ای برای جمع‌آوری زباله تدارک دیده شده که از نزدیک شاهد آن بودم. البته می‌توان فرهنگ‌سازی لازم برای تولید کمتر زباله یا انباشت آن در جای مناسب را برای زائران ایرانی داشت.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد وقوف مشعر و در پاسخ به سؤالی درباره عدم بیتوته بانوان در مشعرالحرام، گفت: افراد سالخورده یا بانوان به دلیل احتمال آسیب‌پذیری می‌توانند با توقف کوتاه در مشعر، به منا بروند و شبانه رمی جمرات را انجام دهند تا در روز دچار مشکل نشوند. به همین دلیل در فاجعه منا در سال 94 برای بانوان شیعه اتفاقی نیفتاد.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان به روایتی از امیرمومنان(ع) اشاره کرد و گفت: عالم سه نشانه دارد؛ نخست توجه به علم است. در احوالات برخی علما مانند علامه حلی آمده است که در حین مسافرت نیز کار علمی و تدوین کتاب را رها نمی‌کردند. دومین ویژگی حلم و بردباری است. باید دقت کنید که صبر شما بیش از علمتان برای دانشجویان جوان درس‌آموز است. سومین نشانه سکوت است. یعنی همیشه گفتن وظیفه نیست، بلکه گاهی اوقات وظیفه تأمل کردن و سکوت است.


در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور، با بیان اینکه یکی از حامیان اصلی شکل‌گیری کاروان اساتید در دوره جدید حجت‌الاسلام والمسلمین نواب بودند، اظهار داشت: این ستاد امور عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان را انجام می دهد و بیش از دو دهه می‌گذرد، با توجه به ثبت نام هایی که در سال 98 صورت گرفت و اساتیدی که فیش حج داشتند یک کاروان 85 نفره با حضور جمع فرهیخته‌ای از اساتید تشکیل شد.


وی افزود: بعد از اطلاع‌رسانی در باره این تشرف، درخواست‌ها از دانشگاه‌های استان‌های دیگر نیز واصل شد و درخواست سهمیه کردند. اکنون این مطالبه وجود دارد تا زمینه تشرف دانشگاهیان سراسر کشور در قالب کاروان دانشگاهی بیش از پیش فراهم شود.


وی اضافه کرد: اعضای حاضر در قالب کاروان اساتید و اعضای هیئت علمی مراکز آموزشی و پژوهشی عموماً از دانشگاه‌های تهران و به شکل محدود از استان‌های دیگری به حج آمده اند.


یادآورمی‌شود،‌ پیش از سخنان سرپرست حجاج ایرانی، فرهاد حبیبی، استاد دکترای داروسازی از دانشگاه تهران، بهروز براتی،‌ عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی، غلام جوان دلوئی، رئیس پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی و خانم شقاقی از اساتید حوزه علمیه و گروه معارف دانشگاه پزشکی کاشان به ایراد سخن پرداختند.

ارسال نظر