تمرین درس عبودیت با صلای عاشقانه لبیک

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ۰۸:۴۹:۰۴

ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی میزبان خیل هزاران نفری از زائران حج تمتع ۱۴۰۱ استان تهران بود. مسافرانی که پس از سال‌ها انتظار آمده بودند تا مناسک حج را آموزش ببینند و فضای مکه مکرمه برای آنها تداعی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، فضاسازی کعبه معظمه و مشاهد مشرفه در مکه مکرمه همچون صفا و مروه، حضور زائران با لباس احرام و افرادی با پوشش کشورهای دیگر، انجام نمادین مناسک حج و پخش نواها و ادعیه با لهجه عربی ، تداعیگر حال و هوای مکه و حس حضور در مراسم حج بود.

همزمانی مراسم با سالروز شهادت رئیس مکتب شیعه، حضرت امام صادق(ع) و ذکر مصیبت و اقامه عزا برای آن حضرت بر معنویت مراسم افزوده بود. در بین سخنرانی‌های رسمی نیز پخش نماهنگ با مضامین حج و تکرار ذکر تلبیه از سوی مجری برنامه موجب استمرار فضای معنوی در طول برگزاری جلسه شد.

فروش وسائل و تجهیزات مربوط به البسه و ملزومات مناسک حج پیش از ورود به سالن نیز با استقبال برخی از حاضران در مجلس مواجه شده بود. در فضای سالن نیز از تمام سنین خردسال تا افراد جوان و کهنسالان مراسم را با تنوعی از طیف سنی همراه کرده بود. در این بین، رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی افراد از جمله نکات مورد توجه مراسم بود.

در حالی که زائران یکی از کاروان‌های نمونه در تهران از ساعت اولیه در داخل فضای سالن حضور داشته و به اجرای مناسک حج پرداختند، حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده با نوای گرم و همیشه آشنای خود، همزمان به شکل عملی و لسانی مشغول همراهی کاروان و بیان جزئیات و احکام مراسم بود. طبیعتاً با توجه به فرصت کم صرفاً بخشی از مناسک مرتبط با طواف حج و سعی صفا و مروه و نماز جماعت برای زائران بازآموزی شد.

یکی از حاشیه‌های جالب توجه در این مراسم مطرح شدن عملی شک در شوطهای طواف بود که حجت‌الاسلام فلاح‌زاده ضمن بیان حکم شرعی آن، ضرورت همراهی جمعی برای عدم بروز شک در اعمال و مناسک حج را یادآور شد.

در این مراسم احتمالاتی نظیر همزمانی انجام حج با زمان برپایی نماز جماعت و ذکر جزئیاتی چون عدم استحباب هروله برای بانوان در سعی صفا و مروه مورد توجه قرار گرفت.

ارسال نظر