رئیس سازمان حج و زیارت:
از سرگیری سفرهای زمینی عتبات در گرو موافقت مسئولان عراقی

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۸:۰۸:۳۷

رئیس سازمان حج و زیارت: در سفر به عراق مذاکرات خوبی با مسئولان عراق داشتیم و طرف عراقی هم از برقراری سفرهای زمینی استقبال کرد. اما ما از طرف عراقی خواستیم مرز زمینی با لغو‌ ویزا بازگشایی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج؛ آقای سیدصادق حسینی در نشست خبری با تبریک عید سعید فطر به همه مسلمانان گفت: سهمیه رسمی حج هر کشور بر مبنای مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی بر اساس جمعیت آن کشور تعیین می شود که بر همین اساس سهمیه اعزامی ما باید حدود 85 هزار نفر باشد؛ که از این تعداد حدود 74 هزار و 500 نفر در سال 99 و قبل از بحران کرونا و عدم حضور حجاج کشورهای اسلامی، ثبت نام اولیه را انجام دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال عربستان سعودی ۸۵۰ هزار نفر از حجاج کشورهای اسلامی را پذیرش می‌کند، گفت: این تعداد نسبت به گذشته ۴۵ درصد از سهمیه را شامل می شود که بر همین اساس ۳۹ هزار و‌۶۴۰ نفر حاجی از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می شوند که البته بخشی از این سهمیه شامل کارگزاران و عوامل حج می باشند و بخش قابل توجهی به حجاج اختصاص دارد، البته تلاش کردیم سهمیه عوامل کاهش یابد تا تعداد بیشتری از زائران عزیز که سالها چشم انتظار این سفر معنوی بوده اند، به سرزمین وحی مشرف شوند.

راه اندازی عمره منوط به حمایت های کنسولی از زائران

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص موضوع عمره گفت: حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر در نوبت عمره قراردارند که از سرگیری آن منوط به حمایت های کنسولی از زائران کشورمان است که امیدواریم در صورت فراهم شدن شرایط این اعزام ها با توجه به درخواست متقاضیان انجام بگیرد.


**از سرگیری سفرهای زمینی در گرو موافقت مسئولان عراقی

حسینی همچنین به سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با مسئولان عراق داشتیم و طرف عراقی هم از برقراری سفرهای زمینی استقبال کرد. اما ما از طرف عراقی خواستیم مرز زمینی با لغو‌ویزا بازگشایی شود تا زائران عتبات همچون سفرهای هوایی که بدون روادید به عراق سفر می‌کنند، بتوانند بدون روادید به طور زمینی هم عازم‌ عراق شوند که امیدواریم گشایش هایی از طرف مقابل انجام گیرد؛ قطعا بازگشایی مرزهای زمینی در کاهش هزینه ها و استقبال بیشتر متقاضیان تاثیر گذار خواهد بود.آقای اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این گفتگو توضیحاتی را در خصوص ضرورت سرعت عمل در ثبت نام نهایی در سامانه رزرو بیان کرد.وی نیز در این جلسه با بیان جزییاتی در خصوص خدمات پزشکی و درمانی به آخرین برنامه ریزی ها در سرعت بخشی عملیات اجرایی حج اشاره نمود.