توضیحات رئیس ستاد در خصوص لغو پروازهای دو استان و وضعیت زائران ذخیره

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۷:۱۰:۳۹

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به برخی مشکلات اجرایی در این دوره گفت:تعدادی از زائران اصلی به علت کاهش سهمیه و یا مشکلات پروازی از اعزام به سفر عتبات جا ماندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور،رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در جمع زائرین دانشگاهی شرکت کننده مراسم احلی من العسل در کربلای معلی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت:این برنامه پر از احساس، معرفت و معنویت که سابقه طولانی دارد ارتباط بین نهضت عاشورا، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را به تصویر می کشد. ان شاءالله سایر عزیزانی که در ادامه دوره در خدمت شان خواهیم بود از این برنامه و سایر برنامه های فرهنگی بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرماید: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ. هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.(وسائل الشیعه/ج14/ص496) گفتند: اشتیاق جوانان به حضور در اعتاب مقدسه و زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) و سختی دل کندن از کربلا نشانه عشق و محبت حضرت در قلوب دانشجویان و دلدادگی آنان به ارزشهای الهی و معنوی است که باید قدر این نعمت را بدانیم.

وی افزود:زیارت امام حسین(ع)آثار و برکات فراوانی در زندگی انسان دارد. براساس روایات: دستیابی به آرامش، نجات از هم و غم، محافظت از انواع بلاها، آمرزش گناهان، برکت در روزی و افزایش عمر بخشی از این برکات است.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت: بسیاری از جوانان با حضور در اماکن زیارتی و تجدید پیمان با اهل بیت (ع) مسیر زندگی شان متحول شده و این حرکت عظیم، از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، از هدایت های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری و برکت خون شهداست .

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در ادامه با اشاره به برخی مشکلات اجرایی در این دوره گفت:تعدادی از زائران اصلی به علت کاهش سهمیه و یا مشکلات پروازی از اعزام به سفر عتبات جا ماندند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت: دو ایستگاه پروازی خراسان رضوی و آذربایجان شرقی که استان های همجوارشان را نیز پوشش می دهند متاسفانه به دلایل مختلف امکان برقراری پرواز برایشان فراهم نشده و ما شرمنده مشتاقان زیارت از این دو ایستگاه پروازی شدیم . با کمال معذرت و شرمندگی از این زائران، اعزام آنها به فرصت دیگری موکول می شود. و علیرغم تلاشهای همکاران ما در ستاد، با شرایط فعلی امکان اعزام وجود ندارد و زائران عزیز این دو ایستگاه پروازی، فعلا برای سفر به عتبات از طریق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برنامه ریزی نداشته باشند و در صورتی که از طرق دیگر زمینه تشرف دارند اقدام نمایند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: زمان اعزام دانشگاهیانی که به صورت زمینی در قرعه کشی پذیرفته شده اند بستگی به زمان بازگشایی مرزها خواهد داشت و تا این لحظه اعزام زمینی ها هم لغو شده تلقی می شود.

وی ادامه داد: مبنای ثبت نام و قرعه کشی در ابتدا بر اساس کاروان های 50 نفره برنامه ریزی شده بود، به این ترتیب که هر کاروان 50 زائر اصلی و چندین زائر ذخیره داشت که در صورت انصراف اصلی ها، از ذخیره ها جایگزین گردند، اما بر خلاف برنامه ریزی ستاد و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، کاروان های 50 نفره به 38 نفر کاهش پیدا کرد، بنابراین تعدادی از زائران اصلی در کاروان قرار نگرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور در خصوص زائران ذخیره نیز گفت:در هر دوره تعدادی از دانشگاهیانی که به صورت زائر اصلی در قرعه کشی انتخاب شده بودند به دلایل مختلف از اعزام انصراف می دادند، بنابراین تعدادی از ذخیره های منتخب در کاروان ها قرار می گرفتند. بر خلاف پیش بینی ها، در این دوره ما با تعداد محدودی از انصرافی ها مواجه شدیم و امکان استفاده از زائرین ذخیره در کاروان ها مهیا نشد.

وی ادامه داد: یک سری مشکلات اجرایی وجود دارد و ما منکر آن نیستیم و به انتقادات و پیشنهادات زائرین احترام می گذاریم . خواهش ما این است با صبر و متانت و حوصله ای که عزیزان دانشگاهی دارند کمک حال همکاران ستاد باشند تا خدای ناکرده حظ و بهره معنوی که زائران از این سفر می برند کم رنگ نشود . امسال شرایط متفاوت تر از سال های گذشته است اگر نقطه ضعف و مشکلاتی هست امیدوارم بر ما ببخشائید و آن ها را به همکاران ستاد منتقل کنید تا در صدد رفع آن بر آئیم.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در کربلای معلی گفت: شما از بین 63 هزار نفری هستید که در این دوره ثبت نام کردند و تعداد اندکی از این تعداد می توانند مشرف شوند و ما شرمنده بقیه دوستانی هستیم که همه آنها عاشق سیدالشهدا (ع) هستند و نتوانستیم برای آنها این فرصت را فراهم کنیم. تقاضای من از عزیزانی که توفیق تشرف به عتبات را دارند این است که اولا: نائب الزیاره و دعاگوی همگی آنها باشید و ثانیا از خداوند بخواهید موانع و مشکلات با تلاش همکاران ما در ستاد، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مجموعه های دیگری که سعی می کنند جمع بیشتری از مشتاقان به این سفر اعزام شوند، برطرف و علاقمندان زیارت سیدالشهدا(ع) بتوانند به زیارت مشرف شوند. امیدوارم همگی مشمول عنایات حضرت سیدالشهدا(ع) باشیم.

گفتنی است، تمام برنامه ریزی ها برای اعزام زائران اصلی از ایستگاه های پروازی تهران، کرمان، فارس، اصفهان و یزد تا پایان عملیات این دوره صورت پذیرفته و تا کنون بیش از1100 نفر از دانشگاهیان سراسر کشور از استان های مختلف در قالب 28 کاروان هوایی به عتبات عالیات اعزام شده اند و هرگونه تغییر، لغو یا جابجایی احتمالی در تاریخ اعزام ها از طریق همکاران ستاد به اطلاع زائرین گرامی خواهد رسید.