۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۹:۰۵:۱۸

در بعضی از کتاب‌های دانشمندان اسلام آمده است که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج ، بیست و سوم ذی القعده بنا بر آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، آورده، روز زیارت مخصوص امام رضا (ع) است. وی می نویسد: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.

حجت‌الاسلام غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، اظهار داشت: اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به انحراف‌هایی باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی رخ داد، زیرا آن‌ها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.

این استاد می‌گوید: اهل‌بیت(ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارتی برای امام رضا(ع) خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه باشد، بنابراین حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا(ع) برای یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.

البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. شاید از این رو زیارت امام در این روز، ثواب ویژه‌ای دارد.

ارسال نظر