سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد؛
ضرورت بازسازی بقیع و ریشه یابی و پژوهش پیرامون تخریب قبرستان بقیع

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۲:۰۰:۴۷

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار بازسازی بقیع و بازبینی پژوهشگران نسبت به تخریب قبرستان بقیع شد و گفت: هر چه پیرامون شخصیت‌های آرمیده در بقیع روشنگری و کتاب نوشته شود، کم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم» که عصر روز چهارشنبه (29 اردیبهشت ماه) در قم برگزار شد، حادثه تخریب قبرستان بقیع را جزو غصه های امت اسلامی خواند و خواستار ریشه یابی در این زمینه شد.

وی با بیان اینکه سرچشمه تخریب قبرستان بقیع این اقدام غمبار با دسیسه انگلیس و یهود است، گفت: یهود همواره برای اسلام مشکل ساز بوده و از ابتدای شکل گیری اسلام تلاش کرده‌ است که اسلام را در نطفه خفه کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به توجه خاص پیامبر اکرم (ص) به قبرستان بقیع افزود: بقیع که جمعی از یاران مخلص پیامبر(ص) را در بر گرفته بود مورد توجه خاص آن حضرت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اهداف پیامبر اکرم (ص) از حضور در قبرستان بقیع، مهم‌ترین آن را فرهنگ‌سازی و آموزش فرهنگ زیارت عنوان و تصریح کرد: کلاس عینی یاد مرگ از برنامه‌های پیامبر (ص) برای حضور در بقیع بوده است.

وی با بیان اینکه بقیع بعد از پیامبر اکرم (ص)، در دوره خلفا هم مورد توجه بوده است، افزود: در طول تاریخ تغییراتی در بقیع صورت گرفت و بخش‌هایی به آن افزوده شد و این افزایش‌ها ادامه یافت.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: بقیع کانون و محل دفن پیکر ذوات مقدس، حضرات معصومین (ع)، مادران و فرزندان آن حضرات، همسران و دختران پیامبر ص، اصحاب و تابعین است.

وی با بیان اینکه در بقیع جمعی از شهدای احد و مدافعین حرم نبوی، محدثین و مفسرین فراوانی دفن شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر چنین کهکشانی از انسان‌های پاک هر جای دیگر دنیا بود قدر آنها دانسته می‌شد، اما افسوس که وهابیون، مدفن این رهبران دینی را به این روز انداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه خواستار بازبینی پژوهشگران درباره حادثه تخریب قبرستان بقیع شد و گفت: هر چه در موضوع روشنگری شخصیت‌های آرمیده در بقیع روشنگری و کتاب نوشته شود، کم است.

وی همچنین با اشاره به حرکت شوم وهابی‌ها در تخریب بقیع و ایستادگی جمع بسیاری از مسلمانان در مقابل آنها، خاطرنشان کرد: اگر حقایق بقیع برای مردم گفته شود، گرد و غباری که بر روی مسئله بقیع کشیده اند، برطرف خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین با تقدیر از کتاب «غربت بقیع» که با ارائه بخشی از اسناد مخالفتها و اعتراض امت اسلامی در تخریب بقیع به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نگاشته شده است، بر انجام چنین پژوهش هایی از سوی نخبگان دانشگاهی و حوزوی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به نقش انگلیس بوسیله وهابیت در تخریب قبور بقیع و طرح این سئوال که ریشه تخریب بقیع از کجا اتفاق افتاد؟ اظهار داشت: یهود برای اختلاف‌افکنی در جهان اسلام تلاش می‌کند و‌ در قرن گذشته با ایجاد غده سرطانی صهیونیزم در منطقه و تخریب اماکن اسلامی به دنبال اختلاف‌افکنی و تضعیف مسلمانان است و هر جا این گروه حضور پیدا کنند، پاکی و صفا را از بین می‌برند.

نماینده ولی فقیه افزود: آنها می‌خواهند با اختلاف‌افکنی و ایجاد درگیری بین مسلمانان ، شکستن اقتدار و شوکت جهان اسلام را شاهد باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تخریب بقیع و احد در مدینه، قبرستان ابوطالب در مکه، بقعه ابن عباس در طائف و مادر پیامبر (ص) در ابواء و بقعه حوا در جده و مانند آن را به واسطه همین حرکت خواند.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود حوادث اخیر در فلسطین و آنچه را بر مردم مظلوم این کشور می‌گذرد، محکوم و ابراز امیدواری کرد که فرزندان اسلام در سرزمین قدس موفق شوند و خداوند با قوه قاهره خود، ظالمان و ستم پیشگان صهیونیسم را به خاک مذلت بنشاند.

گفتنی است نخستین گردهمایی بین المللی با عنوان "بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر" همزمان با فرا رسیدن هشتم شوال سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابیون، با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه جهان اسلام از مذاهب مختلف اسلامی عصر روز چهارشنبه در دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

ارسال نظر