ادامه روند بازسازی باب امام حسن (ع) در حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع)

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۰۹:۵۶:۵۱

باب امام حسن (ع) یکی از مهمترین ورودی‌های منتهی به صحن حضرت ابالفضل العباس (ع) است.این ورودی به فضای بین‌الحرمین مشرف بوده و دومین ورودی بزرگ از میان نه ورودی حرم مطهر به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،باب امام حسن (علیه السلام) یکی از مهمترین ورودی‌های منتهی به صحن حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) است. این ورودی به فضای بین‌الحرمین مشرف بوده و دومین ورودی بزرگ از میان نه ورودی حرم مطهر به شمار می‌رود. بخش پروژه‌های مهندسی آستان قدس عباسی، اقدام به بازسازی و طراحی مجدد این ورودی از سمت داخل، متناسب با ورودی اصلی و طرح‌ها و نقش‌های آن نموده است تا ترکیب زیبایی از مدرنیته به همراه اصالت پیشین را خلق و بازآفرینی نماید. همزمان کار نوسازی باب امام هادی (علیه السلام) در سمت شمال شرقی و باب امام کاظم (علیه السلام) در بخش شمال غربی حرم مطهر نیز آغاز شده و روند نوسازی در آن‌ها به صورت موازی و در سطوح مختلف در حال اجراست.

مهندس ضیاء مجید الصائغ، رئیس بخش مذکور ضمن بیان این مطالب به شبکه الکفیل اظهار داشت: «کارهایی که در این پروژه به پایان رسیده است، عبارتند از:

-جداسازی لایه قدیمی که دیواره‌های ورودی را پوشانده است.

-تقویت دیوارها با مصالح خاص برای افزایش مقاومت و دوام آن‌ها.

-سیم‌کشی تمام سیستم‌های خدماتی (روشنایی، ارتباطات، دوربین‌ها، صدا).

-ساخت قاب فلزی برای ورودی، به عنوان پایه که با کاشی‌های کربلایی زینت داده می‌شود.

-افزایش ارتفاع ورودی قدیمی از سطح زمین، متناسب با وضعیت کنونی صحن و ورودی اصلی.

-آماده‌سازی دیوارها برای پوشاندن و زینت دادن با کاشی کربلایی و نوار تزئینی مطابق با طراحی جدید آن.»

وی در پایان افزود: «کارکنان شرکت پیمانکاری "ارض القدس" که مجری این پروژه هستند، طرحی را تدوین کرده‌اند که شامل تمام ورودی‌های نه‌گانه آستان قدس عباسی می‌شود.‌ در این طرح تمام ورودی‌های حرم از نظر معماری و هنری، هم از سمت داخل و هم از جهت بیرونی به ترتیب بازسازی می‌شوند.»

شایان ذکر است که آستان قدس عباسی توجه زیادی به تمام ورودی‌های منتهی به صحن شریف حرم مطهر اباالفضل العباس (علیه السلام) دارد؛ زیرا این ورودی‌ها، نمای اصلی حرم محسوب می‌شوند و در طرح توسعه افقی حرم مطهر نقش به سزایی دارند. این ورودی‌ها شاهکارهایی زیبا و بدیع در عرصه هنر و معماری به شمار می‌روند؛ از جمله می توان به باب امام حسن (علیه السلام) اشاره کرد که با طرح بدیع خود، یک ورودی بی‌نظیر را خلق و ایجاد کرده است.

ارسال نظر