حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور:
مشتاقان زیارت اهل بیت(ع)در ماه رجب استغاثه کنند تا موانع این فرصت های معنوی برطرف شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۲:۵۳:۴۷

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور در خصوص زمان آغاز اعزام زائران دانشگاهی به سفرهای زیارتی گفت: در این ماه عزیز خالصانه به درگاه الهی استغاثه کنیم و از خداوند بخواهیم موانع این فرصت های معنوی را برطرف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور،رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در برنامه سمت حرم که به مناسبت شهادت امام هادی(ع) برگزار شد، گفت: ماه رجب، ماه عبودیت و بندگی خدا، ماه استغفار و ریزش رحمت های الهی است. امیدوارم جزو بهترین بندگان خدا باشیم و از ماه عزیز و بزرگ رجب بتوانیم نهایت استفاده را ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت: بر اساس آنچه در روایات ما وارد شده این ماه از بهترین و برترین ماه های الهی است، هم از عظمت و حرمت بالایی برخوردار است و هم برای انجام عبادات و عشق و ارادت به اهل بیت (ع) فرصت استثنایی را در این ماه مبارک شاهد هستیم.در روایات از ماه رجب به ماه اصب یاد می شود. اصب به معنای ریزش رحمت های الهی است.در آموزه های دینی شاهد اهتمام و توجه ویژه ائمه هدی و وجود نازنین رسول ا..(ص) به این ماه هستیم که مقدمه ای است برای ورود به ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ادامه داد:در ماه مبارک رجب، ولادت وجود مبارک امام باقر (ع)، امام جواد (ع) و حضرت علی (ع) و همچنین شهادت امام هادی (ع)، حضرت موسی بن جعفر (ع) و مبعث حضرت رسول (ص)را داریم و هر کدام از این مناسبت ها می تواند زمینه ای برای انس و الفت بیشتر ما با ذوات مقدسه اهل بیت(ع) و ارتقای رشد معنوی مان باشد که با بهره گیری از آن می توانیم به عالی ترین کمالات و درجات دست پیدا کنیم.

وی افزود:برای ماه رجب اعمال مخصوص و مشترکی را شاهد هستیم که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خودش را دارد . ماه رجب ماه استغفار است. در روایات آمده است که در این ماه زیاد استغفار و توبه کنید و به سوی خدا بازگشت کنید. روایتی از حضرت علی (ع) هست که می فرمایند:« خودتان را با استغفار معطر کنید و مواظب باشید بوی بد گناه برایتان رسوایی به بار نیاورد.»همچنین توصیه شده که هفتاد مرتبه صبح و هفتاد مرتبه شب استغفار کنید و ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَسْاَلُهُ التَّوْبَهَ» را زیاد بگویید.

وی ادامه داد: انس با قرآن کریم و توجه به آن و روزه گرفتن از آداب و احکام ماه رجب است. همه این ها بخش های ظاهری و باطنی دارد که توجه به باطن اعمال هم نکته قابل توجهی است که باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم. حضرت موسی بن جعفر(ع) فرمودند:« اگر کسی یک روز در این ماه روزه بگیرد آتش جهنم یک سال از او دور می شود و اگر سه روز روزه بگیرد بهشت بر او واجب می شود.» از اختصاصات این ماه است که اگر کسی توان بر روزه گرفتن نداشت یک ذکر جایگزین آن هست و عبارت یک خطی است که در مفاتیح الجنان آمده است و اگر روزانه صد مرتبه آن را بگوید ثواب روزه داران برای او نوشته می شود. خواندن ادعیه های مختلف از اهل بیت(ع) برای این ماه وارد شده و توصیه من به همراهان سمت حرم این است که این ادعیه را جدی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور با اشاره به از دست رفتن برخی فرصت های معنوی به خاطر شیوع کرونا گفت:اعتکاف را که فرصت خودسازی و خلوت با خداوند متعال است را به خاطر شرایط کرونایی از دست دادیم اما می توانیم از ظرفیت ایام البیض استفاده کنیم.همچنین زیارت اباعبدالله(ع)و عمره رجبیه! بسیاری از همراهان لبیک که از دانشجویان و اساتید هستند فرصت تشرف به عمره رجبیه را داشتند که این ها متاسفانه از ما گرفته شده است، اما «بعد منزل نبود در سفر روحانی»، اگر چه دست ما به ظاهر از بیت الله الحرام کوتاه است، از حضور در جوار مدینه منوره و عتبات عالیات دوریم اما دل هایمان را به این اماکن مقدس روانه کرده و پیوند خودمان را با این ذوات مقدسه محکم تر می کنیم. اگر این ارتباط حفظ شود و معنویت بر جامعه حکمفرما شود بسیاری از مسائل و موانع موجود برطرف خواهد شد .

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با تسلیت شهادت امام هادی(ع)گفت:امام هادی(ع) در شرایط ویژه ای قرار داشتند و زندگی امام را از ابعاد و زوایای مختلف می توان مورد بحث و بررسی قرار داد. آغاز امامت حضرت که در دوران کودکی و در هشت سالگی آغاز شد چالشی را در بین شیعیان ایجاد کرد که آیا یک کودک توانایی مدیریت و رهبری جامعه اسلامی را می تواند داشته باشد یا نه؟دوران امامت 33 ساله امام هادی (ع) و معاصر بودن حضرت با خلفای جائر عباسی که حضرت با 6 نفر از آنها هم عصر بود، موضوعات و چالش هایی را برای حضرت ایجاد کرد.

وی ادامه داد:اقدامات اساسی حضرت برای مدیریت جامعه اسلامی و مواجهه با شرایط فکری جامعه و مواضع حکیمانه ایشان برای تنویر افکار شیعیان بحث مفصلی است .در این دوران فشار خلفای عباسی برای محدود کردن امام و به انزوا کشیدن حضرت بسیار بالاست، به گونه ای که امام را از مدینه به سامرا می برند تا او را تحت نظر قرار دهند و ارتباطات مردم با او را محدود کنند، اما در چنین فضایی ما شاهد این هستیم که امام هادی(ع) با شیوه و رفتار کریمانه در دل مردم نفوذ می کنند.با کمالات معنوی و دانش سرشار که در وجود مبارک امام هست همه را شیفته خودشان می کنند، حتی امام در بین دولتمردان دستگاه عباسی مورد احترام خاص قرار می گیرد .تلاش حضرت برای رفع مشکلات مردم که مورد نیاز جامعه امروز ما هم هست نیز از عوامل محبوبیت ایشان بود.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود:روشنگری حضرت و هدایت امت اسلامی در مواجهه با گروه های منحرف که در جامعه جولان می دادند، بحث روایت سازی و مسیر انحراف و خط تحریف از ابتدا بوده و امروزه هم در جوامع هست. حضرت در مواجهه با غلات و گروه هایی که نگاهشان به ائمه اغراق آمیز بود و مقام آنها را تا خدا بالا می بردند به گونه ای رفتار نموده و با روشنگری و رفتار حکیمانه مرز بین افراط و تفریط را مشخص کردند.

مبارزه با صوفیه و گروه های واقفیه که از زمان امام کاظم(ع) وجود داشتند تلاش هایی بود که امام در این مسیر انجام دادند. اقدام موثر حضرت در نشر معارف الهی و فرهنگ اهل بیت(ع)هم بسیار نکته اساسی است. احیای فرهنگ غدیر و تبیین جایگاه اهل بیت(ع) و زیارت جامعه کبیره.

ما دو زیارت نامه از امام هادی (ع) داریم زیارت غدیریه که با استناد به دهها آیه قرآن، فضایل مولا علی (ع) را تبیین می کند و دوم زیارت جامعه کبیره که دوره امام شناسی جامع و کامل برای دوستداران اهل بیت(ع) است. به تعبیر علامه مجلسی این زیارت نامه از حیث سند و محتوا غنی ترین و محکم ترین است و از نظر فصاحت در لفظ و بلاغت در معنا جایگاه ویژه ای دارد. کتاب ادب فنای مقربان نوشته آیت الله جوادی آملی در شرح زیارت جامعه کبیره کتاب غنی و پرباری است که علاقمندان می توانند از این کتاب هم بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور در خصوص زمان آغاز اعزام زائران دانشگاهی به سفرهای زیارتی گفت: درخواستی از همه مشتاقان و دوستداران اهل بیت(ع) دارم. در این ماه عزیز خالصانه به درگاه الهی تضرع و استغاثه کنیم و از خداوند بخواهیم موانع این فرصت های معنوی را برطرف کند و ان شاءالله بتوانیم مجددا فرصت زیارت را پیدا کنیم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: بسیاری از دانشگاهیان به یاد عمره های رجبیه و شعبانیه  و دوستدار بازشدن این راه هستند. بسیاری از افراد هم دلشان برای حرم سیدالشهدا(ع)، ذوات مقدسه و انوار قدسی ائمه اطهار(ع) در عتبات عالیات تنگ شده ما هم بی صبرانه مشتاق و منتظر هستیم تا موانع برطرف شوند.

وی افزود:مجموعه ستاد برای کلیه سفرهای زیارتی آمادگی کامل را دارد و مقدمات را مهیا کرده ایم. بسیاری از مسئولین در مجموعه های مختلف که عهده دار سفرهای زیارتی هستند هم تلاش خودشان را انجام می دهند، اما مهم ترین محدودیت ها در بحث عتبات، ویروس کروناست.ما منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم و امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می شود و شرایطی که با ورود و تولید واکسن ان شاءالله محقق خواهد شد بتوانیم خدمتگزار زائران دانشگاهی باشیم و این شرمندگی ما نسبت به اهل بیت(ع) و مشتاقان ذوات مقدسه به یاری خداوند برطرف شود.



ارسال نظر