مدیر کاروان دانشگاهیان اصفهان:
معامله ای که روزی با خدا کردم مرا خادم زائرین عمره و عتبات کرد

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۰۹:۱۵:۴۰

مدیر کاروان عمره و عتبات دانشگاهیان:اولین باری که عمره اعزام شدم مدیر نبودم، ولی چون عاشق این سفر بودم،سرم شلوغ می شد به همین دلیل درحال و هوای واقعی اولین محرم شدن در مسجد شجره قرارنگرفتم...

گفتگوی امروز لبیک با ابراهیم قناعتی از مدیران عمره و عتبات دانشگاهیان استان اصفهان است.او از سال 76 سابقه خدمت به زائرین دانشگاهی در سفر عمره و عتبات را دارد و این سفرها را اثرگذار،ماندگار،سازنده و به یاد ماندنی می داند.از نظر او وقتی یک جوان بیست ساله به عمره مشرف می شود حس بزرگی،عزت و اوج می کند.در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دلنشین دعوت می کنیم.

چه چیزی باعث شد در مسیر زیارت قرار بگیرید؟

سال 75 عده ای از دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان به عمره مشرف شدند وقتی از سفر برگشتند خیلی دلم هوایی شد، از خدا خواستم و با اولین کاروان عمره دانشجویی دانشگاه در سال 76 به عنوان زائر، ولی زائری که در کارهای کاروان هم کمک می کرد مشرف شدم. در همین عمره اول درحال طواف بودم که یک مدیر حج واجب بنده را بعنوان کمکی انتخاب کرد. خدا را شکر سال 77 حج واجب مشرف شدیم و از آن تاریخ به بعد الحمدلله در لیست مدیران عمره دانشگاهیان قرار گرفتم.

با کاروان های عادی هم برای سفرهای زیارتی مشرف می شوید؟

عمره و حج یکبار با کاروان عادی، عتبات دو بار با کاروان عادی، ولی از آن به بعد خدا را شکر در عمره و عتبات دانشگاهیان به عنوان مدیر یا معاون اعزام شدم.

سفرهای زیارتی دانشگاهیان را در عمره و عتبات چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده یکی از سفرهای اثرگذار ،ماندگار ،سازنده، به یادماندنی و بهترین کار فرهنگی دانشگاه می باشد که الحمدلله به لطف خدا و حمایت های مقام معظم رهبری و زحمات ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان انجام می شود.

به عنوان مدیر کاروان، سفرهای زیارتی زیادی را تجربه کرده اید،آیا برایتان تکراری نمی شود؟

بنده به یک نکته ظریف در صحبت های مقام معظم رهبری توجه دارم که مبادا این زیاد سفر کردن شما باعث شود از اصل بمانید. خدا را شکر هر بار که اعزام می شدم با عشق بیشتر و سعی می کردم تجربیات قبلی را به کار ببرم و هر بار یک دنیا لذت می بردم وقتی که می دیدم یک جوان، مقابل عظمت حق، خانه خدا، مسجد النبی یا عتبات عالیات عراق شانه هایش می لرزد و سر تعظیم پایین می آورد.

برنامه های خاص کاروان تان به غیر از برنامه های ستاد چیست؟

خداوند لطفی کرد به بنده صدایی داد و گاه و بی گاه از فرصت استفاده می کردم و کاروان را با اشتیاق و تقاضای خودشان بعنوان مداح وارد حال و هوای معنوی می کردم. دوم یک برنامه ویژه کاروان، خودم داشتم و آن جلسه شکرگذاری یک یا دو روز قبل از بازگشت بود. در این جلسه هدایای فرهنگی ستاد و جوایز فرهنگی روحانی و مدیر به دلایل فرهنگی مختلف به فعالان کاروان، جوان ترین زائر و ... داده می شد و به این ترتیب زائرین تشویق می شدند. خاطرات ناب، پیمان نامه یا عهد نامه خوانده می شد و یک دعای توسل یادگاری برگزار می گردید. به طور خاص در عمره تاکید به رفتن دسته جمعی به غار حرا داشتم چون هم جوان بودند و با کمک پیامبر(ص) استقبال هم می شد.

به نظر شما بهترین لحظه سفر برای زائر دانشجو در عمره و عتبات چیست؟

در عمره، لحظه ورود به خانه خدا و به همین منوال ورود به مسجدالنبی.در عتبات عالیات به طور خاص لحظه ورود به حرم سیدالشهدا (ع) مخصوصا سفر اولی ها!

ارتباطتان پس از سفر با زائران دانشگاهی چطور استمرار می یابد؟

الحمدلله چون دانشگاه ما یک دانشگاه بزرگ و برتر کشور است، اکثر افراد کاروان از دانشگاه صنعتی اصفهان بودند. اولین حُسن آن اینکه همدیگر را می شناختند و یار هم بودند و احساس تنهایی نمی کردند. دومین حُسن آن دوستی هایشان بعد از سفر ادامه پیدا می کند. آدرس اتاق مدیر دانشگاه (بنده) را می دانند و در صف نماز جماعت و مراسمات همدیگر را می بینیم و به طور ویژه به جلسات بعد از سفر اعتقاد دارم و تعدادی از کاروان ها را بعد از سفر به مشهد مقدس ،حرم حضرت معصومه (س) و ... برده ام.

تاثیر زیارت را در زائرین دانشگاهی مقطعی می بینید یا ماندگار؟

تاثیر زیارت در زائرین دانشگاهی را ماندگار می دانم، هر چند انسانها متفاوت هستند . برای عده ای چند روز سفر فوق العاده جذاب و محشر است در عده ای تا چند سال و در عده ای تا آخر عمر! اوج کار این است که وقتی یک جوان بیست ساله می بیند به برکت نظام اسلامی و رهبر عزیز، در این سن به عمره مشرف شده در صورتی که خیلی ها هنوز فرصت و توفیقی برایشان میسر نشده، حس بزرگی می کند که این احساس اکثرا باعث عزت و اوج او می شود.

خاطره ای از همراهی با زائرین دانشجو در سفر عمره و عتبات بگوئید!

سال 1376اولین باری که عمره اعزام شدم مدیرنبودم، ولی چون عاشق این سفر بودم وهمه دانشگاهیان مرا بیشتر به عنوان مدیر ومعاون می شناختند سرم شلوغ می شد به همین دلیل درحال وهوای واقعی اولین محرم شدن درمسجد شجره قرارنگرفتم.گفتم خدایا من این بار را صرف خدمت به زائران شما کردم هرطورصلاح می دانید جبران کنید که صدشکر سال بعدش خدا حال وهوای محرم شدن درحج تمتع را نصیبم کرد.درس گرفتم معامله با خدا اینچنین است!


ارسال نظر