مدیر کاروان عتبات دانشگاهیان:
تحول معنوی و پایبندی دانشجویان به امور دینی از خاطرات شیرین عتبات دانشگاهیان است

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ ۰۹:۲۶:۲۸

مدیر کاروان عتبات دانشگاهیان:رسیدن به لحظات عرفانی، روحانی و معنوی در بعضی از زائران که منجر به تغییر و تحول در آنان شده، به عنوان خاطرات شیرین این سفرهاست.
مصاحبه امروز لبیک با احمد رضا خدابخشیان،از مدیران عمره و عتبات دانشگاهیان و نماینده ستاد در چند دوره در نجف اشرف است.بعد از بازگشت از سفر حج در سال 1370 علاقمند به خدمت به زوار شده و با گذراندن دوره های آموزشی قدم در این مسیر گذاشته است.در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

چه چیزی باعث شد در مسیر زیارت قرار بگیرید؟

سال 1370 به عنوان عضو ستاد حج و زیارت مستقر در فرودگاه جده در موسم حج عازم عربستان شدم.در طول سفر با خادمان حج استان های مختلف آشنا شده و علاقمند به خدمت به زوار شدم. عشقی که ره آورد این سفر بود باعث شد پس از سفر پیگیر گشته و با گذراندن دوره ها و کلاس های سازمان حج و زیارت و موفقیت در آزمون هایش توفیق پیدا کرده و در این راه قدم بگذارم.اولین جرقه برای قرار گرفتن در این راه، عشق و علاقه به خاندان رحمت و اولیاء الله و خدمت به زائران آنان و حجاج بیت الله الحرام بود و لذت از این سفرهای معنوی.

با کاروان های عادی هم برای سفرهای زیارتی مشرف می شوید؟

بله چون سفر با انسان های متفاوت و اقشار مختلف جامعه، تجربه را می افزاید و در عین حال هر کاروان و هر گروهی برای خود ویژگی ها و خصوصیات خاص و حال و هوای متفاوت دارد و خدا را شکر برای به دست آوردن این تجربیات توفیق داشته ام.

به عنوان مدیر کاروان، سفرهای زیارتی زیادی را تجربه کرده اید آیا برایتان تکراری نمی شود؟

خیر هرگز،چون هدف، رفتن به زیارت است و زیارت عشق و شور و تشنگی می خواهد. خداوند را شاکرم که هر چه رفتم اندوخته های جدیدی یافتم و با شور و شوق بیشتری سفری دیگر را تجربه کردم .هر بار رفتنم با اشتیاق وافر بود.به نظر من مدیری که این راه برایش تکراری می شود،باید حق و حقوق زائر را در نظر بگیرد و مدتی بین سفرهایش فاصله بیندازد، زیرا زائر، یک مدیر همراه ،همپا،برنامه ریز و دوست نیاز دارد، نه مدیر خسته ای که برنامه های سفر برایش جاذبه ای نداشته باشد و خدای نکرده از حق و حقوق زائر کم بگذارد.

به نظر شما بهترین لحظه سفر برای زائر دانشجو در عمره و عتبات چیست؟

بر حسب تجربه آنچه دیده و شنیده ام، اعلام شدن اسامی پذیرفته شدگان برای زیارت، عازم سفر شدن، رویت کعبه مکرمه، دیدن گنبد خضرای پیامبر(ص) در مدینه منوره و همین طور ایوان نجف، صحن و سرای آقا اباعبدالله الحسین(ع) و بارگاه آقا ابوالفضل العباس (ع)،حیرانی و سرگردانی بین الحرمین، حس غریب و آشنایی در حرم کاظمین و غربت سامرا بود.

خاطره ای از همراهی با زائرین دانشجو در سفر عمره و عتبات بگویید

در طول این سفرها خاطرات فراوان و تکرار نشدنی را به یاد سپرده ام مانند انتخاب سفر به جای مراسم ازدواج زوج های جوان، رسیدن به لحظات عرفانی، روحانی و معنوی در بعضی از زائران که منجر به تغییر و تحول در آنان شده به عنوان مثال محجبه شدن خواهران دانشجو و همین طور پایبندی به امور دینی به عنوان خاطرات شیرین این سفرهاست.

ارتباطتان پس از سفر با زائران دانشگاهی چطور استمرار می یابد؟

معمولا قبل از سفر برای ارتباط و اطلاع رسانی زائران گروهی را در شبکه های اجتماعی تشکیل می دهم و بعد از سفر تا مدتی از همین طریق در ارتباط هستیم و البته در سفر قم دانشجویان را پس از سفر همراهی کرده ام.