آغاز به کار رادیو اربعین از ۲۹ شهریور/ هر خانه یک حسینیه می شود

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۸:۵۳:۳۶

رادیو محرم و رادیو اربعین از جمله رادیوهای مناسبتی هستند که هر سال با شروع ماه های قمری راه اندازی می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، چندین سال است که مخاطبان رادیو با شبکه هایی در معاونت صدا همراه می شوند که به اقتضای مناسبت ها روی آنتن می رود.

رادیو محرم و رادیو اربعین از جمله این رادیوهای مناسبتی هستند که هر سال با شروع ماه های قمری راه اندازی می شوند.

تا چند روز دیگر و با شروع ماه صفر قرار است یک بار دیگر رادیو اربعین راه اندازی شود تا این بار جماعت جامانده از کربلا و سینه سوختگان عاشق و شیفته اباعبدالله الحسین را این بار با صداها و نواهای حسینی همراه کند.

حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین درباره شروع به کار این شبکه رادیویی از ابتدای ماه صفر به خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: شنبه ۲۹ شهریور آیین راه اندازی رادیو اربعین با حضور مسئولان کشوری و لشکری و مدیران صداوسیما برگزار می شود.

وی اضافه کرد: از شنبه۲۹ شهریور برنامه های رادیو اربعین هم شروع می شود. برای اولین بار از درگاه های مختلفی برای پخش برنامه ها استفاده می شود. درگاه های انتشار شامل موج اف ام فرکانس۹۵.۵ است. همچنین گیرنده های دیجیتال رادیو نما، سایت ایرانصدا و برای اولین بار در بستر فضای مجازی از سرویس های تکیه و هیات آنلاین هم استفاده می شود.

فاتحی تصریح کرد: درگاه های انتشار تقویت می شود تا مردمی که نمی توانند در راهپیمایی شرکت کنند بهره بیشتری از برنامه ها ببرند و از این طریق آن فضا را درک کنند.

وی با اشاره به رویکرد رادیو اربعین در سال های پیش گفت: ماهیت رادیو اربعین پیش از این تا۷۰ درصد اطلاع رسانی نسبت به راهپیمایی اربعین بود و صرفا۳۰ درصد تولید محتوا بود اما الان به یک شبکه برنامه محور تبدیل شده است که شامل برنامه های گفتگو محور و مستندسازی و ساختارهای نوین برنامه سازی می شود.

فاتحی با اشاره به فراخوان برای برنامه سازی تصریح کرد: رادیو اربعین برای اولین بار دو فراخوان طرح و ایده برنامه سازی داد که ۴۳ طرح برنامه سازی رسید و برنامه های اصلی از مین آنها انتخاب می شوند.

همچنین فراخوان تولیدات مردمی نیز از دو هفته پیش شروع شد که تا پایان ماه صفر با عنوان پویش «هر خانه یک حسینیه» ادامه دارد و مردم می توانند دلنوشته، شعر، صدا و آثار مورد نظرشان را ارسال کنند.

وی افزود: ما برای اولین بار به آثار رادیویی مردمی جدول پخش اختصاص داده ایم. فیلم هایی که از طرف مردم دریافت می شود می توانند از درگاه ایرانصدا هم دیده شوند. ایران صدا هم به صورتی صوتی و تصویری برنامه های ما را پوشش می دهد.

وی با اشاره به محورهای برنامه سازی به یک محور جدید اشاره و عنوان کرد: اربعین محور وحدت ایران و عراق از دیگر محورهای است که به تولید برنامه سازی اضافه شده است.

فاتحی خاطرنشان ساخت: تلاش ما این است که حال و هوای پیاده روی اربعین که سال های گذشته برای مردم وجود داشت این بار به صورت توصیفی و روایی وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: برنامه مشترکی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داریم که با عنوان «زیارت کلمات» با رویکرد شعر عاشورایی و حسینی روی آنتن میرود.