تبیین شخصیت والای حضرت علی اکبر(ع) به روایت رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۸:۵۶:۲۲

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در زیارت عاشورا از بین اصحاب امام حسین (ع)، فقط به یک نفر سلام می دهیم و آن هم وجود حضرت علی اکبر(ع) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی،رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در برنامه «سمت حرم» با تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان گفت:روز هشتم ماه محرم الحرام متعلق به حضرت علی اکبر(ع) است و حضرت محور جوانان کربلاست و عمده عزیزانی که این برنامه را مشاهده می کنند هم از جوانان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: خیلی از دل ها دلتنگ امام حسین (ع) هستند اما به حمد الله مجالس حضوری و حقیقی در حال برگزاری است، اما ممکن است به واسطه مشکل کنونی بسیاری از عزیزان که سال های قبل در جلسات می رفتند امسال محروم شده باشند و ما این نعمت را امسال بهتر درک می کنیم.قدر این نعمت را بدانیم و اگر ارتباطمان با امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) شکل گرفته آن را حفظ و ماندگارش کنیم.با قرائت روزانه یک زیارت عاشورا و اگر وقت کم داریم در حد اینکه یک سلام به حضرت بدهیم مگر می شود یک نفر هر روز به امام حسین(ع) سلام دهد و حضرت او را فراموش کند؟

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: توجه به امام حسین (ع) قطعا محبت و دوستی می آورد. اهل بیت(ع) هوای رفقای خودشان را دارند اگر ما آنها را فراموش نکنیم آنها توجه، اتصال، محبت و رسیدگی شان به محبانشان شیرین است حتی به دشمنان هم نظر دارند، دوستان را کجا کنی محروم، تو که با دشمنان نظر داری!

وی ادامه داد: در این دوره خیلی ها تلاش می کنند جوان ها را از فطرت اصلی شان دور کنند. نظام سرمایه داری و سلطه حقیقتی برای ارائه ندارد! آنچه غرب به ما ارائه می دهد غیر از خشونت و لذت جویی و هیجان چیست؟ ولی توانسته اند با ابزارها و به خدمت گرفتن قالب های مختلف این محتوای سخیف و کم ارزش را تبدیل به مطلوب همه جوان ها کنند.هر فردی از لابلای این غبارها و زرق و برق ها و این نورهای متنوعی که تابیدن گرفته باید نورحقیقی را پیدا و مسیر را گم نکند و به مبدا و منتها بنگرد .

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به هشتم ماه محرم و پاسداشت مقام حضرت علی اکبر(ع) گفت:حضرت علی اکبر(ع) پائین پای حضرت مدفون هستند و زیارت نامه مختصری دارد که در آن با لفظ شهید و فرزند شهید،مظلوم و فرزند مظلوم حضرت را خطاب می کنیم. در زیارت عاشورا از بین اصحاب امام حسین (ع)، فقط به یک نفر سلام می دهیم و آن هم وجود حضرت علی اکبر(ع) است .السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین.

داغ امام حسین (ع) در شهادت علی اکبر (ع) نشان می دهد که ویژگی هایی در حد این علاقه امام نسبت به او وجود دارد، چون امام مظهر کمال و نظر الهی است، شخصی تا قابل و لایق نباشد این حجم از محبت و علاقه و دلدادگی از طرف امام متوجه او نمی شود .

وی افزود: در لحظه وداع به سمت میدان، امام بدون مقاومت به حضرت علی اکبر(ع) اذن میدان می دهد فقط به او توصیه می کنند برو و با اهل حرم وداع کن! زمان خداحافظی خواهران و عمه ها و اهل حرم او را گرفته اند و رها نمی کنند.حضرت سیدالشهدا(ع) آنجا می فرمایند:« علی را رها کنید، او در ذات الهی غرق شده» و شما نمی توانید جلوی بال زدن و اوج گرفتن او را بگیرید و این تعبیر امام حسین(ع) در مورد حضرت علی اکبر(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت:در نقلی داریم که معاویه بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) در نشستی با یاران خودش گفت به نظر شما بعد از من چه کسی شایسته خلافت بر مسلمان است؟ افراد مختلفی پیشنهاد کردند اما معاویه گفت علی بن الحسین(ع) و توضیح داد علی اکبر کسی است که از مادر به قبیله ثقیف می رسد و از پدر به بنی هاشم و قریش و عبدمناف و در مورد ویژگی های حضرت علی اکبر (ع) صحبت کرد.

وی ادامه داد:سخنانی که حضرت علی اکبر(ع) در مکه و کربلا در خصوص امام حسین(ع) گفته اند همه این ها نشان می دهد عظمتی در کنار این شخصیت محبوب امام حسین(ع) وجود دارد .رشادتی که حضرت علی اکبر(ع) دارد، بصیرتی که در وجودش است، در دفاع از امامش رجز می خواند:« انا علی بن الحسین بن علی» من علی، فرزند حسین پسر علی هستم و شروع می کند در دفاع از دین خدا و رسول خدا(ص) و پدرش امام حسین(ع) و عدم همکاری و تسلیم شدن در برابر تبهکاران روزگار سخن می گوید و چه زیبا امروز را در بین الگوهای عالی مقام که در کربلا وجود دارند را با این وجود گره زدند.چقدر جا دارد همه به این برجستگی های اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) و دیگر شهدای کربلا توجه داشته باشند .

وی افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) در حالی که همه شهدا را در آغوش می گیرند و به خیمه می برند چند شهید را نتوانستند، یکی حضرت قمر بنی هاشم(ع) و یکی حضرت علی اکبر(ع) است. آنجا جوان ها را صدا می زنند که بیائید و علی را با خودتان برگردانید. این داغ برای امام حسین(ع) خیلی سنگین است چه طور می شود یک نفر نزد امامش این قدر گرامی شود؟

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به تقارن هشتم محرم و روز جمعه گفت:یاران امام زمان(عج) هم عمدتا از جوان ها هستند. آیا ما بین خودمان و امام زمان(ع) نسبتی تعریف کرده ایم که از یارانشان باشیم؟باید یک قرار و رابطه ای با حضرت برقرار کنیم و بگوییم ما هم منتظر شما هستیم و اتفاقا این قابلیت در همه وجود دارد که از کسانی باشند که امام زمان(ع) به آنها نظر دارد. امام صادق(ع) به ما آموخت که دعا کنیم خدایا ما را از یاران، سربازان، فرماندهان، محافظان و کسانی که در کنار امام زمان(ع) به شهادت می رسند قرار دهد و خداوند هم ابایی ندارد که این دعا را به اجابت برساند.

وی ادامه داد: ما هم باید بازتعریفی از ارتباط خودمان با امام زمان(ع) داشته باشیم و بتوانیم در حد توانمان از مقدمه سازان ظهورش باشیم و مانند کوفی ها مدعی نباشیم، وقتی به لحظه امتحان می رسد خبری از ما نباشد. لحظه ای که امام به یاری ما نیاز دارد نکند گرفتار تهدید ها و تحریف های دشمن شده و غافل شویم از این که امامی منتظر ما بوده و ما مدعی یاری امامی بوده ایم .

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در پایان گفت:قطعا جوانان عزیز ما به واسطه طهارت نفس و بی تعلقی و آمادگی دل ها بیش از همه این ظرفیت در وجودشان هست و از خدا می خواهیم جوانان ما را و جامعه مان را از یاران امام زمان(ع) که توفیق پیدا می کنند در دوره ظهور حضرت خدمتگزار و مدافع و رزمنده و در رکاب حضرت باشند قرار دهد .