حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی:
امام حسین (علیه السلام)، شهید اشک و عبرت...

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۸:۴۰:۳۶

در طول تاریخ افراد بسیاری کشته شده اند که یا اصلاً کسی بر آنها نَگریسته و یا افراد خاصی آن هم در مدت کوتاهی بر آنها گریسته اند؛ امّا بر امام حسین (ع) همه پیامبران از آدمِ تا خاتم انبیا و زمین و آسمان و فرشتگان آسمان، اجنّه و حیوانات گریستند .

در طول تاریخ افراد بسیاری کشته شده اند که یا اصلاً کسی بر آنها نَگریسته و یا افراد خاصی آن هم در مدت کوتاهی بر آنهاگریسته اند؛ امّا بر امام حسین (علیه السلام) همه پیامبران از آدمِ تا خاتم انبیا و زمین و آسمان و فرشتگان آسمان، اجنّه و حیوانات گریستند .

امام حسین (علیه السلام) خود فرمود: « أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ»؛ من کشتۀ اشکم و هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌‌کند مگر آن‌که اشک‌هایش جاری می‌شود و نیز فرمود: «أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى وَذَكَرَ »؛ من كشته اشكم و هيچ مومني مرا یاد نمي كند،جزآن كه مي گريد.

نکته قابل تامل این که اگرچه واژه «العَبره » به معنای «اشک» ترجمه شده است؛ اما با توجه به رسالت امام حسین (علیه السلام) که بر اساس عبور دادن بشریت از جهالت به هدايت، از ظلم به عدالت ، از زشتی به زیبایی و از ولایت شیطان به ولایت الله است ، امام حسین(ع) را شهید« اشک وعبرت »عنوان کرد ه اند ؛ زیرا در لغت «العَبْرة: الدَّمْعة» «العِبْرة: الاعتبارُ بما مضى» نیز استعمال شده است و «عَبر» و «عِبره» ازماده «ع ب ر» است ، بنابراین امام حسین (علیه السلام) شهید اشک و عبرت است و واقعه عاشورا، عرصه «گریستن» و «نگریستن» ،« نالیدن »و «بالیدن »است .

اشک برای سیدالشهداء (علیه السلام) ، اشک عشق و معرفت و عهد و پیمان است؛ اشکی است که نهضت عاشورا را به جانها پیوند زده و جاودان می سازد. این گریه‏ ها، خروش بر ضد ستمگران و ابلاغ پیام خون است؛ اشک همبستگی و پیوند با سرچشمه عزت و افتخار است. اشک در عزای امام حسین(ع) اشک بر مرده ، اشک خوارى و درماندگى و بی هدف نیست بلکه این اشک ، تجلی حرارت محبت است. پیامبراکرم (صلی الله علیه و اله) می فرماید:«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. »براى شهادت حسین (علیه السلام) ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود. اشک بر سیدالشهداء (علیه السلام) حامل پیام ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار ،استبداد،استعمار و استثمار است. این اشک، گویای همراهی و هماهنگی با مرام و هدف امام حسین (علیه السلام) است .

امام زمان( علیه السلام) نیز در مصیبت امام حسین (علبه السلام) صبح و عصر گربه می کند و می فرماید: «لَئِنْ أَخَّرَتْنِى الدُّهُورُ ، وَ عاقَنی عَنْ نَصْرِک َ الْمَقْدُورُ ،وَ لَمْ أَکُنْ لِمَنْ حارَبَک َ مُحارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَک َ الْعَداوَةَ مُناصِباً،فَلاَ نْدُبَنَّک َ صَباحاً وَ مَسآءً ، وَ لاَبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً ،حَسْرَةً عَلَیْک َ» اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و از یاری تو دور ماندم و نبودم تا با دشمنان تو جنگ کنم و با بدخواهان تو پیکار نمایم، هم اکنون، هر صبح و شام بر شما اشک می ریزم و به جای اشک، در مصیبت شما، خون از دیده می بارم .

اشک امروز بر امام حسین (علیه السلام) ، تداوم اشک ائمه معصومین( علیهم السلام) واولیای الهی برآن حضرت است؛ اشک امروز پیام «هر روز عاشورا و همه جا کربلا» را ابلاغ می کند و طبل مبارزه علیه باطل را به صدا در می آورد.

این اشک از جنس همان اشکی است که رزمندگان عزیز ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السلام) بر گونه جاری ساختند و شجاعانه دشمن را خوار و ذلیل نمودند.این اشک ترجمه «یا لَیتنَا کُنّا معَکُم » است و پیام این عبارت، اعلام موضع و جانبداری از برنامه و حرکت شهدای کربلا و اعلام آمادگی برای حضور در کربلاهای مکرر تاریخ است .

این اشک آنقدر اثرگزار ،مهم و ارزشمند است که پيامبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: «یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقیامَةِ اِلاّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَینِ فَاِنِّها ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعیمِ الْجَنّةِ .» فاطمه جان !روز قیامت هر چشمى گریان است، مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین(ع) گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود.

يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلاّ عَينٌ بَكَت عَلى مُصابِ الحُسَينِ » اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين بگريد.

امام رضا (علیه السلام) نیز فرمود :«إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ (ع)حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ »؛ اگر بر حسين بگريى ، چندان كه اشك هايت بر گونه ات جارى شود ، خداوند تمام گناهانت را مى آمرزد .

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی ، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق

ارسال نظر