حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی تشریح کرد:
چرا مصیبت امام حسین(ع) بزرگ ترین مصیبت هاست؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۱۴:۲۴:۴۰

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی گفت:این مسئله باید روشن و تحلیل شود که چرا مصیبت امام حسین(ع) بزرگ ترین مصیبت هاست و اگر تحلیل شود نسبت ما با این مسئله متفاوت خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میراحمدی در سومین شب از ماه محرم الحرام در برنامه زنده به سمت حرم گفت:1381 سال است که از عاشورای امام حسین(ع) و شهادت حضرت می گذرد، اما این واقعه کهنه و ملال آور نشده و روز به روز بر حرارت او افزوده می شود و این نکته مهمی است که باید راجع به آن تامل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی گفت:هر اتفاق زیبا و نازیبا،خوش و یا ناخوشی اگر به وقوع بپیوندد بعد از مدتی انسان آن را فراموش می کند.ما عزیزترین کسان خود را پس از چند سال فراموش می کنیم، اما راجع به سیدالشهدا(ع)،این اتفاق نمی افتد و این نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در منابع دینی و در گفتار و رفتار ائمه معصومین(علیهم السلام)،مصیبت امام حسین(ع) را جزو بزرگترین مصیبت ها معرفی کرده اند.همه ما می دانیم اقامه عزا بر امام حسین (ع) علاوه بر سازندگی، آثار اخروی هم دارد، در این تردیدی نیست، اما یک نکته هم هست همه بزرگان دین ما گفته اند مصیبت امام حسین (ع) «ما اعظمها» ،این مسئله باید روشن و تحلیل شود که چرا مصیبت امام حسین(ع) بزرگ ترین مصیبت هاست و اگر تحلیل شود نسبت ما با این مسئله متفاوت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی افزود:تعبیر «لقد عظمت الرزیه و جلت و عظمت المصیبه» در زیارت عاشورا به معنای:« این مصیبت و سوگ تو مصیبت بزرگی است و بسیار سوگ جانگدازی است، «علینا» برای ما خیلی بزرگ است.» و این نکته مهمی است که ما نباید عاشورا را شیعی تبیین کنیم .عاشورا یک موضوع اسلامی است، همان طور که موضوع غدیر موضوع اسلامی است و نباید آن را فقط شیعی بیان کرد.این مصیبت نه فقط برای ما شیعیان و مسلمانان و جامعه اسلامی،بلکه برای آسمان ها هم بزرگ است.آنجا که محتشم هنرمندانه می سراید:

 در بارگاه قدس که جای ملال نیست  

 سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

وی در تبیین مسئله مصیبت گفت:مصیبت یعنی چیزی از انسان کسر شود، وقتی کسی مال من را می دزدد یا فردی از خانواده ام را به قتل می رساند چیزی از من گرفته شده و من مصیبت زده شدم.حال این پرسش مطرح می شود که ارتباط من با امام چیست که مصیبت زده او باشم؟من که نسبت قوم و خویشی با سیدالشهدا(ع) ندارم و راز مطلب در همین جاست.

نسبت ما با حضرت، نسبت خونی و خویشاوندی نیست، بلکه نسبت ولایی و ایمانی است و این نسبت وسیع تر و محکم تر از نسبت خونی است.در قرآن کریم در خصوص حضرت ابراهیم(ع) آمده است که« چه کسانی به ابراهیم سزاوارند؟پیروان مکتب او»،اگر این چنین باشد مصیبت امام حسین(ع) برای کسانی بالاترین مصیبت است که نعمت ولایت برای آنها بالاترین نعمت است.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی ادامه داد: از نگاه دینی هیچ نعمتی مثل نعمت ولایت نیست و این نعمت والاترین نعمت هاست.اگر ما این درک را از نعمت ولایت داشته باشیم،مصیبت ولایت بزرگترین مصیبت ما می شود و چون نعمت ولایت برای نظام آفرینش است هم برای شیعه و جمیع اهل اسلام و هم برای اهل آسمان ها، لذا خداوند هم خونخواه اوست (السلام علیک یا ثارالله)، حسین (ع) خون خدا نیست بلکه خداوند و هم ولی خدا یعنی امام زمان (عج) خونخواه او هستند.

وی افزود:اگر انسان درک درست از نعمت ولایت و مصیبت داشته باشد، خدای متعال پاداش را به اندازه این مصیبت می دهد و افضل پاداش هایی که خدا به مصیبت زده می دهد مصیبت سیدالشهدا (ع) است، لذا این روزها کسانی که با امام زمان خود همراهی می کنند و خود را خونخواه حضرت می دانند ، اینها احساس مصیبت دارند و این مصیبت زدگی برای آنها پاداشی این چنین عظیم ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی به چند حدیث از امام رضا (ع) نیز اشاره کرد و گفت:حضرت فرمودند گریه بر امام حسین (ع) تمام گناهان را می شوید و در حدیثی دیگر امام رضا (ع) فرمودند:« وقتی هلال محرم می آمد پدرم موسی بن جعفر این چنین بودند؛ خنده بر روی لب های حضرت نمی نشست و غم و اندوه بر چهره پدرم ظاهر می شد.» و این همان معنای مصیبت زدگی است. اگر درک صحیحی از این مصیبت داشته باشیم با اولیا و انبیای الهی همراه می شویم چون از آدم ابوالبشر (ع) تا حضرت خاتم (ص) برای حسین فاطمه(س) گریه کردند.

وی در پایان گفت:ان شاءالله این توفیق را داشته باشیم که امام حسین(ع) را خوب بشناسیم یعنی نعمت ولایت را و هم مصیبت زده حضرت باشیم.

گفتنی است،برنامه «به سمت حرم»،در دهه اول محرم هر شب از ساعت 19:15 از صفحه لبیک در شبکه اجتماعی اینستاگرام به صورت زنده پخش می شود.سخنرانی،مداحی،روایتگری و قرعه کشی از میان همراهان لبیک و اهدای نگین انگشتری صحن مطهر امام حسین(ع) از برنامه های به سمت حرم است.