حجت الاسلام والمسلمین رستمی:
فضای مجازی ابزاری مفید برای تامین عدالت آموزشی است

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۱۴:۵۴

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، که با موضوع اعلام برنامه‌ها و دستاوردهای این مرکز برگزار شد، گفت: یکی از ابزارهای آسان و ارزان تامین عدالت آموزشی فضای مجازی است.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام و المسلمين مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، که با موضوع اعلام برنامه‌ها و دستاوردهای این مرکز برگزار شد، گفت :شاید قبل از شیوع کرونا؛ هیچ کسی وقوع و ابعاد تاثیرگذاری این ویروس را پیش بینی نمی‌کرد و امروز می‌بینیم این ویروس ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و هر چه پیش می‌رویم ابعاد جدیدی از این ویروس دیده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمين رستمی گفت: کشورهای دنیا در ابتدا با این ویروس آشنایی نداشتند و همه بی‌تجربه بودند و این فرصت مناسبی بود برای نشان دادن توانمندی ها در ابعاد مختلف.

وی با اشاره به رفتن دانشگاه‌ها و آموزش عالی به سمت آموزش‌های مجازی تاکید کرد: بعد از این اتفاق ما مسئولیت جدی‌ای در حوزه آموزش مجازی داشتیم و در این جلسه هم کارنامه موفق این حوزه را ارائه خواهیم کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت فضای مجازی تصریح کرد: در عصر حاضر دیگر نمی‌شود واقعیت فضای مجازی را نادیده گرفت و امروز اقدامات مختلف از خرید اقلام مورد نیاز گرفته تا بحث آموزش در فضای مجازی قرار گرفته است و این موجب شده سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه اهمیت فراوانی پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمين رستمی گفت: وابستگی در فضای مجازی امری نگران کننده است. طراحی بسترهای فضای مجازی بومی یه صورتی که اهداف و سیاست‌ها و راهبردهای یک فرهنگ و نظام مبتنی بر فرهنگ را تامین کند امری مهم است.

وی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از تاثیرگذاری نادرست فضای مجازی افزود: این امر مهم می‌طلبد كه حوزه‌های علمی و نهادهای مرتبط برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های درستی در این حوزه داشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اضافه کرد: نگاه تهدید محور به فضای مجازی و نگاه بی‌تفاوت به تهدیدهای فضای مجازی؛ هر دو نگاه‌های نادرستی هستند. فضای مجازی یک فضای فرصت_تهدید است و باید از این فضا به شکل درست آن بهره برد.

رستمی با اشاره به بحث عدالت آموزشی و چالش‌های این حوزه اظهار داشت: یکی از ابزارهای آسان و ارزان تامین عدالت آموزشی، فضای مجازی است. موضوع فراگیری گفتمانی و اینکه بتوانیم به اساتید مطلوب دسترسی داشته باشیم از مسائلی بود که توانستیم در آموزش مجازی به آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: هیچگاه تصور اینکه فضای مجازی بتواند جایگزین فضای حقیقی بشود را تایید نمی‌کنیم. فضای آموزش مجازی فضایی است که می‌تواند به آنچه در فضای حقیقی امکان آن وجود ندارد، کمک کند.

وی ادامه داد: فضای مجازی دانشگاهیان خودش را برای پوشش کامل تعطیلی اسفند سال۹۸آماده کرد و بعد از عید برنامه‌ریزی برای تا پایان ترم انجام شد. بعد از شیوع کرونا در ترم جدید۵۳۶هزار و۸۹۲نفر در سامانه آموزش مجازی ما ثبت نام کردند که این تعداد به ثبت نامی‌های گذشته که بیش از یک میلیون و۲۰۰هزار نفر بودند اضافه ش. در اين سامانه تاكنون بیش از۱۷میلیون آزمون برگزار شده است و یک میلیارد و۸۰۰میلیون‌بار هم از سامانه بازدید شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: این حجم از ثبت نام و بازدید از صفحات سامانه نتيجه تلاش همکاران ما بوده است، البته از سایر نهادها هم کمک کردند كه از همه آن‌ها تشکر می کنیم. همچنين اميدواريم انشالله برخی نهادهای ديگر هم به وعده هایی که داده‌اند عمل کنند تا ما هم بتوانیم به‌طور کامل پاسخگوی مخاطبان باشیم.

وی گفت: باید بگوییم این اتفاق را به عنوان یک اقدام مکمل می‌دانیم؛ چه اینکه قطعا آموزش حقیقی اهمیت و ویژگی‌های فراوانی دارد که آموزش مجازی جایگزین آن نمی‌شود. اما به هرحال خوشبختانه ما در نهاد توانسته‌ایم۱۰درصد آموزش عالی را در حوزه فضای مجازی پاسخگو باشیم و نیاز آموزش عالی را برطرف کنیم.

رستمی تاکید کرد: دانشگاه‌های پسا کرونا محیط جدیدی را در مقابل کنش‌گران قرار دادند و نهاد مقام معظم رهبری هم در دانشگاه‌ها به نوعی فعالیت‌های خود را متناسب با این فضا برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در این ایام بخشی از فعالیت‌ها در حوزه‌های دینی تعریف شد و در فضای تبلیغی در ایام ماه رمضان۳۰۰مبلغ در قالب ۷۰۰گروه در فضای مجازی به بیش از۱۴۵هزار دانشجو خدمات ارائه کردند و آن‌ها را در مباحث فقهی، شرعی، مباحث سیاسی و روز جامعه تحت پوشش قرار دادند.

وی ادامه داد: فضای فعالیت‌های جهادی هم در دوران کرونا در میان دانشجویان بسیار تقویت شد. دانشجویان در فضا‌های درمانی، امدادرسانی، ضدعفونی کردن فضا‌های شهری و ارائه بسته‌های معیشتی به نیازمندان اقدامات خیلی خوبی را داشتند.

رستمی در ادامه درباره سوالی پیرامون حذف جزوه برای تدریس دروس معارف گفت: به دلیل اهمیتی که این دروس دارد مجموعه‌های فاخر، تخصصی و علمی تشکیل می‌شود و پیشنهاد سرفصل‌هایی را برای تدریس می‌دهد. مجموعه محتوا در قالب‌هایی که نظارت وجود دارد پیش از انتشار در اختیار استاد و دانشجو قرار می‌گیرد و روند حفظ استاندارد‌های مناسب و تخصصی‌بودن آن که بیشتر مطالبه دانشجویان است، در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی متن‌های آموزشی که در جزوه‌ها به دانشجویان داده می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نیستند، به همین دلیل اعلام عمومی شده که اساتید از تدریس جزوه‌های تایید نشده خودداری کنند؛ اما اساتیدی که متون قابل دفاع و بدون نقص دارند اگر آن‌ها را ارائه بدهند پس از بررسی مجوز داده خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: در حال حاضر بیش از۲۰۰عنوان کتاب درسی برای۱۶درس عمومی معارف در بیش از۱۰عنوان کتاب برای هر درس تدوین شده است.

ارسال نظر