پیام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران سرزمین وحی

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۱۲:۰۴:۲۰

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی بمناسبت هفته حج با اشاره به آثار شیوع ویروس کرونا درفعالیت های مختلف تاکید کرد: در چنین وضعی انجام فریضه حج با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امورحج و زیارت با انتشار پیامی هفته حج را قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهره مندی همگان از عطر این فریضه الهی دانست و با اشاره به اینکه هفته حج امسال درحالی انجام می شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است، تصریح کرد: در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

متن پیام سرپرست حجاج ایرانی به این شرح است:

بسم رب البیت الحرام

قال الله تعالی:

وَ أَذِّنْ‏ فِی‏ النَّاسِ‏ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا وَ عَلى‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ* الحج: 27

در میان مردم به حج فراخوان تا، پیاده و سواره بر شتران لاغر از راه هاى دور به سوى تو آیند در ماه های حج نسیم رحمانی دعوت الهی توسط خلیلش حضرت ابراهیم علیه السلام به مشام عارفان بالله می‌رسد و بندگان مخلص خداوند سرگشته حضور در این میهمانی شبانه روز در تلاش هستند.

دعوت خداوند از مردم است تا در خانه ای که برای آنان رشد معنویشان ایجاد شده حضور یابند

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَ هُدًى لِلْعَالَمِینَ‏* آل عمران: 96

نخستین خانه‏ اى که براى مردم [و نیایش خداوند] قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.

امام راحل عظیم الشأن قدس سره می فرماید:

بیت‏اللَّه الحرام اوّل بیتى است که براى ناس بنا شده. بیت همگانى است. هیچ شخصیتى و هیچ رژیمى و هیچ طایفه‏اى حق تقدّم در آن را ندارد. اهل بادیه و صحرانشینان و خانه به‏دوشان با عاکفان کعبه و شهرنشینان و دولتمردان، در آن یکسانند. این بیت معظم براى ناس بنا شده و براى قیام ناس و نهضت همگانى و براى منافع مردمى. و چه نفعى بالاتر و والاتر از آن که دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشورهاى مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشورها براى مردم خودِ آن کشورها باشد! بیتى که براى قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید براى همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین نمود و رمى شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد.

از پیام امام خمینى قدس سره بمناسبت عید سعید قربان، 7/ 6/ 1363 هـ . ش

این خانه برای هدفی والا که همانا اوج معرفت، بندگی و دلدادگی عباد با معبود خویش و توجه به جایگاه و ارتباط با سایر حاجیان است بنا شده.

مقام معظم رهبری (مد ظله) پیرامون این فریضه الهی می فرمایند:

فریضه‌ی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جاى آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامى فیض مى بخشد، حاجى را به صفا و پاکى و معنویت سوق می‌دهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک می‌کند.گام اول براى حاجیان، خودسازى است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنى، قربانى و رَمْى و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنى انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پر معنى را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه ى این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان و هوی را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانى به مؤمنان و بیزارى از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیاى پیرامون خود استوار سازد، و با خداى خود بر آبادى دنیا و آخرت، پیمان بندد.

حج در عین حال، یک حرکت دسته جمعى است. دعوت الهى به حج براى آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادى از وحدت پیکره ى مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج براى تقرب دسته جمعى به خدا و بَرائت دسته جمعى از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامى است. و امت اسلامى هرگز مانند امروز به این برادرى با یکدیگر و برائت عَلَنى از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است.

(پیام 29 دیماه 1383)

هفته حج که قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرمندی همگان از عطر این فریضه الهی است امسال در حالی انجام می شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است و بر انجام این فریضه نیز اثر گذاشته است به گونه ای که برخی از کشورهای بزرگ و با فاصله زیاد با سرزمین وحی از حضور در موسم و برگزاری حج 1441 انصراف دادند.

بدیهی است در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

بجاست در هر صورت از تمام وزارتخانه ها ، نهاد ها و موسسات و شخصیت های حقیقی که در مقدمات برگزاری حج تلاش نمودند عرض سپاس و امتنان خویش را اعلام دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

سیدعبدالفتاح نواب