رئیس سازمان حج و زیارت:
ثبت نام کنندگان حج ۹۹ سال آینده به حج مشرف می شوند

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ۰۹:۳۴:۲۵

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به تعلیق حج تمتع ۹۹ توسط عربستان سعودی نوبت تشرف کلیه ثبت نام کنندگان حج ۹۹ که هزینه های اعلامی را پرداخت نموده اند به حج آینده منتقل می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان،رئیس سازمان حج و زیارت، روز چهارشنبه چهارم تیرماه 99 در نشست خبری مشترک با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تبریک دهه کرامت و هفته حج اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان موجب شد تا با تصمیم عربستان سعودی ، امسال مسلمانان از توفیق برگزاری حج و اعمال آن محروم شوند و از این رو امسال هفته حج متفاوتی را نسبت به سالهای دیگر تجربه می کنیم.

**قراردادهای حج 99 انجام شده است

وی با بیان اینکه مقدمات اجرایی حج تمتع 99 در مقطع پایانی مراسم حج گذشته آغاز شد ، گفت: پس از امضای تفاهمنامه حج در آذرماه سال گذشته، اقدامات اجرایی برای تامین مسکن ، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و سایر خدمات مورد نیاز حجاج ایران آغاز شد و زمانی که وزیر حج و عمره عربستان اعلام کرد تعهد جدیدی ایجاد نشود، تمامی قراردادهای ما در حوزه های اجرایی منعقد شده بود و بندی از قراردادها به این موضوع اشاره دارد ، در صورتی که عربستان مانع برگزاری حج بشود ، هیچ ضرر و زیانی متوجه طرف ایرانی نخواهد شد.

ارائه پیشنهاد پروتکل سلامت حجاج به طرف سعودی

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس کرونا، سازمان حج و زیارت به وزارت حج عربستان پیشنهاد تهیه پروتکل سلامت را داد،گفت: ما به عنوان یک کشور مسلمان خود را مکلف دانستیم، پیشنهاداتی را به وزارت حج عربستان ارائه کرده تا در صورت برگزاری حج تمتع زمینه های ارتقا ایمنی و سلامت زائران، بیشتر و با قوت فراهم شود.

وی عنوان کرد : در این راستا پروتکل سلامت با پوشش همه مراحل اجرایی حج اعم از غربالگری زائران قبل از حرکت از کشورهای مبدا ، زمان رسیدن به مقصد، حین انجام مناسک و به هنگام خروج از عربستان تدوین و به طرف عربستانی پیشنهاد و در این زمینه آمادگی خود را برای همفکری و همکاری اعلام کردیم.

**اولویت ما سلامت حجاج است

وی با تقدیر از صاحب نظران، وزارت بهداشت و درمان و دستگاههای همکار در تدوین پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا حجاج به بیماری کرونا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا احتمالات پیش رو را در زمینه حج۹۹و اعزام حجاج کشورمان دنبال کردیم و در همه اقدامات، اولویت ما حفظ سلامت حجاج و رویکرد بعدی نیز رعایت صلاح زائران بود.

رشیدیان با اشاره به اقدامات و همفکری و همراهی نمایندگی ولی فقیه در همه زمینه های مرتبط با حج گفت: حوزه نمایندگی ولی فقیه نیز با توجه به شرایط و احتمالات متصور در حج 99 با استفتاء از مراجع عظام تقلید در زمینه انجام مناسک در ایام شیوع ویروس کرونا اقدام و مراجع نیز نظرات خود را با لحاظ تامین صحت و سلامت زائران اعلام کردند که این اقدام بسیار ارزشمند و حائزاهمیت بود.

**واریز مرحله اول هزینه سفر از سوی 95 درصد ثبت نام کنندگان

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر تامین ارز زائران حج تمتع بر اساس نرخ اعلامی افزود: تعداد 76 هزار و 828 نفر جهت تشرف به حج 99 ثبت نام انجام دادند و 95% از ثبت نام شدگان مرحله اول هزینه سفر خود معادل 25 میلیون تومان (این رقم با احتساب سپرده اولیه، رقم سود آن و واریزی متقاضیان)را پرداخت نمودند که وجوه واریزی توسط زائرین جهت تامین دو سوم ارز مورد نیاز عملیات اجرایی حج را به بانک مرکزی واریز نمودیم.

وی عنوان کرد : با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو سفر حج از سوی عربستان ، از مبلغ هزار و۸۲۲میلیارد تومان مبالغ واریزی زائران حج، مبلغ هزار و۸۰۰میلیارد تومان به منظور تامین ارز مورد نیاز حج و ذخیره آن برای تشرف زائرین به حج۱۴۰۰به حساب بانک مرکزی واریز شد.

تامین و ذخیره ارز مطابق نرخ مصوب هیات دولت، بزرگترین کمک به زائران

وی توضیح داد : با توجه به شرایط اقتصادی حاکم برجهان و تغییرات و نوسانات قیمت ارز ، بزرگترین کمک برای زائرانی است که در سالجاری ثبت نام و مرحله اول هزینه سفر خود را انجام دادند و مقرر است سال آینده به حج مشرف شوند، ذخیره سازی و تثبیت ارز با نرخ امسال است که به این منظور معادل ریالی حدود۲۰۰میلیون دلار به بانک مرکزی واریز شده است .

پیگیری برای تصویب اجازه ذخیره ارز حج امسال برای سال آینده

وی تصریح کرد: تثبیت نرخ و ذخیره سازی ارز مطابق مصوبه هیات محترم دولت مستلزم تصویب در شورای عالی حج است که تلاش می کنیم با توجه به نوسانات ارزی با نظر مساعد اعضای شورا این مهم محقق شود .

رشیدیان ادامه داد: به همین منظور تشکیل جلسه شورای عالی حج وزیارت را درخواست کردیم تا بتوانیم با دریافت مصوبه از شورا، تمام مبالغ دریافت شده از زائران را با نرخ ارز تعیین شده برای حج آینده ذخیره نماییم و اگر این مصوبه محقق نشود به طور قطع سال آینده فشار سنگین تری به حجاج بابت تامین ارز واردخواهدشد.

وی تصریح کرد : مطابق روال گذشته مذاکرات حج آتی در آذرماه مطابق با ربیع الثانی انجام خواهد شد.