روایتی از تشرف زوار به حرم رضوی پس از ۷۰ روز/ فراقی که گویی قرن‌ها طول کشید

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ۱۰:۳۶:۱۰

صدای اذان برخاسته از گلدسته‌های حرم مطهر رضوی این نوید را به زائران حضرتش می‌دهد که قرار است بعد از قریب به ۷۰ روز دوری از صحن و سرای حضرت رضا(ع)؛ این فاصله از بین برداشته شود...

دقایقی به اذان صبح به افق مشهد باقی‌مانده اما خیابان‌های اطراف بارگاه منور رضوی مملو از زائران و مجاوران است؛ همه شنیده بودند خبری را؛ خبر عنوان کرده بود که خبری در راه است و چه خبری در این ایام شیرین‌تر از بازگشایی درب‌های رحمت؛ بازگشایی درب‌های روضه منوره رضوی.

صدای اذان برخاسته از گلدسته‌های حرم مطهر رضوی این نوید را به زائران حضرتش می‌دهد که قرار است بعد از قریب به۷۰روز دوری از صحن و سرای مولا و مقتدایشان؛ حضرت رضا(ع)؛ این فاصله از بین برداشته شود و زائران می‌توانند پس از مدت‌ها به صحن‌ها حرم متبرک رضوی مشرف شوند.

مجاوران و زائران بسیار زیادی بدون ایجاد تجمع و با فاصله از حرم مطهر رضوی و با چشمانی اشکبار و دلی مالامال از دلتنگی ایستاده بودند تا به محض بازگشایی درب‌ها وارد حرم مطهر امام هشتم(ع) شوند.

لحظه‌ای که خدام آستان مطهر حضرت رضا(ع)، درب‌های حرم را گشودند شور و اشتیاق جمعیت ماه‌ها منتظر ناگهان خروشان و جاری شد؛ گویی کبوتران حرم نیز بر فراز صحن‌های رضوی به پرواز درآمدند؛ کبوترانی که همچون زائران و مشتاقان دلها و پرهایشان در این مدت شکسته بود و کسی را بهتر از رضایِ خراسان برای درددل پیدا نکرده بودند.

به سراغ تعدادی از زائران و خدام رفتیم تا حال و هوای آنها را در نخستین دقایق تشرف به حرم رضوی پس از مدت‌ها جویا شویم؛ هرچند که صحبت‌ها عمدتا با زبان دل بود و قلم از توصیفشان قاصر.

سید محمود موسوی؛ از خدام حرم مطهر رضوی در توصیف این لحظات می‌گوید: روزهای بسیاری است که چشم به درهای این حرم دوخته‌ایم تا بتوانیم باری دیگر نظاره‌گر تشریف فرمایی زوار حضرت رضا(ع) در این خاک مقدس باشیم که به لطف و محبت خداوند منان این اتفاق امروز میسر شد.

وی با بیان اینکه نظم خاصی در تشرف به حرم مطهر در جریان است، گفت: زائران و مجاوران با رعایت مسائل بهداشتی تا این لحظه همکاری‌های لازم را با مجموعه خدام بارگاه رضوی داشته‌اند.

طلبه‌ای جوان را در گوشه صحن می‌بینم که چشمش را به گنبد طلایی دوخته است و زیر لب دعا زمزمه می‌کند.پس از اتمام ذکرش حالش را در چنین لحظه‌هایی پرسیدیم که گفت: بسته شدن درب‌های حرم مطهر دل تمامی دوستداران حضرت را آزرده خاطر کرد اما همه می‌دانستند که این اقدام به سبب چه مسائلی اتخاذ شده است.

سید محمدعلی جلایری ادامه داد: اینکه بدانیم نعمات ارزشمند همیشه در دسترس ما نیستند می‌تواند تلنگری باشد تا در زمان وجودشان از برکات این حضور به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

جلایری گفت: شوق به حضور در بارگاه رضوی یکی از علایق قلبی شیعیان است زیرا ما در این صحن و سرای آرامش خاطری به دست می آوریم که نمونه‌ای مثال‌زدنی و فوق‌العاده در زندگی روحانی محسوب می‌شود.

حمید علیزاده از پرسنل بخش فرش این بارگاه با اینکه مدام عرق از جبین پاک می‌کرد اما لبخند بر لبانش دیده می‌شود و همه را تشویق می‌کرد تا بیشتر کار کنند.

وی این کار را افتخاری بزرگ برای خود می‌خواند و می‌گوید: لذتی بالاتر از پهن کردن فرش به زیر پای زائران حضرت رضا(ع) وجود ندارد؛ زمانی که زائری خسته در صحن و سرای رضوی قالی پهن شده‌ای را برای نشستن انتخاب می‌کند ما خیالمان راحت می‌شود که حضرت رضا(ع) از اعمال ما خشنود شده است.

علیزاده با اشاره به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم گفت: تمامی آموزش‌های لازم در خصوص پهن و جمع‌آوری فرش‌ها در سطح صحن‌های حرم مطهر به نیروهای فرش داده شده و تا این لحظه زائران نیز تمامی همکاری‌های لازم را جهت رعایت مسائل بهداشتی انجام داده‌اند.

امروز هرکه در حرم مطهر رضوی حضور داشت، چه برای زیارت و یا خدمت به زائران به این حقیقت آشکار اذعان دارد است، که نعمت داشتن چنین ولی نعمتی در خراسان و ایران اسلامی آنقدر مهم است که باید بیش از این قدر چنین گوهری را بدانیم.

باید قدردان این نعمات و منت حضرت شمس‌الشموس(ع) بود که بار دیگر توفیق زیارت را به بندگان ناچیزش اعطا فرمود.

منبع:آستان نیوز