نمایش هزاران قطعه نفیس در موزه الکفیل وابسته به آستان قدس عباسی

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۰:۰۹:۵۰

وجود آثار باستانی در موزه اشیای نفیس و نسخ خطی الکفیل که برخی از آنها صدها سال قدمت دارند، دیدگان هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،وجود آثار باستانی در موزه اشیای نفیس و نسخ خطی الکفیل که برخی از آنها صدها سال قدمت دارند، دیدگان هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می کند. برخی از این آثار شامل ادوات جنگی قدیمی هستند که به ادوار زمانی مختلف باز می‌گردد و برخی از آنها از سوی پادشاهان و فرماندهان و برخی دیگر از سوی بازدیدکنندگان اهدا شده است.

در همین زمینه، استاد صادق لازم الزیدی، رئیس بخش موزه الکفیل درباره این ابزارهای جنگی به شبکه جهانی الکفیل گفت: وجود این ابزارهای جنگی باستانی که تعداد آنها بالغ بر دو هزار سلاح است به این علت می باشد که حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) فرمانده ارتش برادرشان امام حسین (علیه السلام) و نماد شجاعت، دلاوری، جانفشانی و شمشیر نوازی بوده اند. بنابراین می‌بینیم که فرماندهان، پادشاهان و بازدیدکنندگان افتخار می کنند که سلاح های ارزشمند خود را به موزه آن حضرت اهدا نمایند. ادوات جنگی ارائه شده در موزه دارای اشکال و ابعاد مختلف و برخی ساخته عراق و برخی دیگر تولیدات خارجی هستند. از میان این ابزارها می توان به شمشیر، چاقو، تبر، سپر و غیره اشاره کرد.

وی گفت: همه آن چیزی که در موزه الکفیل و انبار آن موجود است، دارای کیفیت نادر بوده و در دیگر موزه های آستان های قدس یافت نمی شود. به طوری که مجموعه‌ای از شمشیرهای نادر وجود دارد که به ادوار زمانی مختلف باز می گردد و تولید برخی از آنها به چندین قرن باز می گردد و چه بسا قدیمی ترین آنها حدود پانصد سال قدمت دارد و اکثر آنها با روش های هنری جالبی ساخته شده و دارای نقوش، تزئینات و نوشته هایی هستند.

مسئول موزه آستان قدس عباسی تاکید کرد: این آثار با مواد اکسیداسیون و با استفاده از مواد ویژه تحت نظارت تیمی متخصص که مسئولیت حفظ و نگهداری شان را به صورت دوره‌ای برعهده دارد پاکسازی می شود. چه این آثار در موزه عرضه شده باشد و یا در انبار آن نگهداری شده باشد. اما روش نگهداری در این موزه با مهم ترین و جدیدترین شیوه‌ها انجام می‌شود به طوری که این آثار با درجه حرارت و رطوبت مشخص و با مکانیزم صحیحی انجام می شود.

ارسال نظر